Verschuivingen in de Nederlandse online zoekmarkt: Yahoo?

19 april 2012, 11:35

Nationale Search Engine Monitor 2012: Google heer en meester

Dit bericht verschijnt in het channel zoekmachine marketing. In Nederland kunnen we dat eigenlijk wel veranderen naar Google marketing. Waar in Amerika Bing en Yahoo (beiden ±15%) een flinke hap van de markt nemen, is Google in Nederland heer en meester. Volgens het Nationale Search Engine Monitor (n=997) onderzoek van iProspect en onderzoeksbureau RMI die vandaag is uitgebracht is daar het afgelopen jaar weinig verandering in gekomen. Net als vorig jaar heeft Google nogal tijd een marktaandeel van 93%. Wel opvallend is de opkomst van Yahoo, die van nul naar 3% ging.

Opvallend is dat met name mannen gebruik maken van Yahoo. Ook de naamsbekendheid van Yahoo is met 3% toegenomen en stijgt daarmee naar 68%.

Yahoo versus Bing

De opkomst van Yahoo gaat ten koste van Bing. Vorig jaar wist Bing haar marktaandeel nog te laten groeien naar 2%, maar zakt dit jaar terug naar 1%. Bing is echter wel meest favoriete tweede keuze als het gaat om gebruik (29%). Ook is de naamsbekendheid van de Microsoft zoekmachine gestegen; vorig jaar was 40% van de Nederlanders bekend met Bing, dit jaar 50%. Toch vormen zowel Yahoo en Bing geen serieuze bedreiging voor Google, die met 93% nog steeds de absolute koploper in zoekmachine land is.

Veel publiciteit rondom Yahoo

Yahoo heeft dit jaar veelvuldig de pers gehaald. Dit is een mogelijke oorzaak voor de extra naamsbekendheid en gebruik van deze zoekmachine. Zo heeft Yahoo in februari de speciale App-zoekmachine geïntroduceerd. Bezoekers kunnen met deze app het assortiment van de Android Market en de Apple App Store doorzoeken.

Het conflict tussen Yahoo en Facebook zorgde ook voor publiciteit. Eerder deze maand werd bekend dat Yahoo het grootste sociale netwerk ter wereld voor de rechter gaat slepen vanwege patentschending. De groei van de zoekmachine druist tegen alle verwachtingen in. Vanwege tegenvallende financiële cijfers heeft Yahoo onlangs duizenden werknemers moeten ontslaan.

Over de Nationale Search Engine Monitor

Dit is de zeventiende editie van de Nationale Search Engine Monitor, die sinds 2002 wordt uitgevoerd door iProspect en onderzoeksbureau RMI. De Nationale Search Engine Monitor werd uitgevoerd onder 997 Nederlandse internetgebruikers van 18 jaar of ouder en is representatief voor alle Nederlandse internetgebruikers.

Afbeelding: craigles75

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Remi

    Om bovenstaand onderzoek even in perspectief te plaatsen:

    Yahoo heeft never, nooit een marktaandeel van 3% in Nederland. In zie in de statistieken van diverse accounts waarden in de buurt van 0,3%. Dat kan per website natuurlijk een beetje verschillen. Maar het zit sowieso onder de 1%.

    Yahoo is dus totaal irrelevant op dit moment voor Nederland. En dat zal ook niet verbeteren.

    Bing zou op langere termijn wel wat van marktaandeel van Google kunnen afsnoepen, maar dat zal nog wel even duren. Bing kiest namelijk de strategie: Eerst de Engelstalige zoekmachine op orde maken, dan verder kijken. Bing doet op dit moment dus geen enkele inspanning om in Nederland te groeien.

    Vinden.nl is geen zoekmachine maar een meta-zoekmachine.

    Met andere woorden: In Nederland heeft Google een monopolie dat niet bedreigd wordt omdat er op dit moment geen serieuze partijen geïnteresseerd zijn in Nederland.


    20 april 2012 om 10:07

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!