Friendster gehyped ?

7 november 2003, 07:15

Friendster, het bedrijf dat voorziet in een online aanvulling van de kennissenkring voor sociaal armoedigen, zal op de huidige basis niet veel geld verdienen. Het bedrijf wordt gehypt. The Register noteert uit de mond van Andrew Conru dat Friendster er waarschijnlijk niet in zal slagen om veel betalende klanten te trekken noch op een andere manier geld te genereren. Hij vindt dat Friendster is gehypt.

Conru is wel een kenner in de markt, maar geen onafhankelijke getuige, want als baas van Friendfinder heeft hij een concurrerende dienst van Friendster.

Friendfinder verdient nu net wel geld volgens Conru. Er zouden twintig miljoen registraties zijn bij Friendfinder ofschoon er nu op de site ruim 4.000 als ‘live’ op staan. Winst noch abonnee-aantal zijn controleerbaar,

Volgens Conru zijn diensten als Friendster slechts tijdelijk belangrijk. De communicatie via de nieuw verworven kennissen zal niet via Friendster lopen dus na een paar maanden haken de meesten weer af.

Het online sociaal netwerken beklijft niet volgens hem. Maar weinig dingen hebben een lange adem op internet. Zo hielden veel webloggers de intensiteit van het publiceren niet vol en zitten de flashmob-bedenkers na een vermeende hete zomer weer bij moeders’ centrale verwarming.

Niettemin is het een belangrijke kritische noot bij het nieuws van maandag dat er 13 miljoen dollar in Friendster is gestoken en dat Google het bedrijf wilde overnemen.

Spil in het verhaal was Kleiner Perkins Caufield & Byers, ??n van de grootste dotcom-investeerders in de afgelopen acht jaar, met wat geld en contacten verbonden met Roel Pieper (zie interview met Pieper over Google en column over hem)

Schoolbank.nl

In een interview met het blad Adfo Web zegt de maker van Schoolbank.nl dat het grootste gevaar is dat mensen na verloop van tijd hun klasgenoten wel gevonden hebben en tot de orde van de dag over kunnen gaan.

Het blad becijfert overigens dat Schoolbank qua bezoeken het grootste snelle internetsucces in Nederland. Schoolbank.nl is met meer dan 800.000 registraties relatief veel succesrijker dan Friendster dat het moet doen met minder dan twee miljoen gebruikers. In die zin is Friendster ook een hype en Schoolbank realistischer.

Bron: Planet

Alex Stil
CEO bij Reddion

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!