Freelancerstarieven in marketing gaan door het dak

Ook losse professionals in Design & Multimedia en Website & Applicatie scherpen uurvergoeding stevig aan, onderlinge verschillen zijn groot

Freelancerstarieven in marketing gaan door het dak

Onderzoek naar de tarieven van freelancers binnen een omvangrijke database van vraag en aanbod wijst uit dat bedrijven meer dan ooit de hulp van marketeers nodig hebben om hun bedrijf in deze turbulente tijd te laten renderen.

Fascinerend onderzoek en bijgaand persbericht vandaag van Hoofdkraan.nl, een platform voor ondernemers dat wordt gebruikt door bedrijven die op zoek zijn naar een freelance professional. Op het platform zijn volgens eigen zeggen meer dan 42.000 freelancers ingeschreven. Volgens het bedrijf wijst zijn jaarlijks Tarievenonderzoek (waarbij alle offertes binnen het platform zijn vergeleken) in het algemeen op aantrekkende tarieven van freelancers, maar bínnen de verschillende takken van zakelijke dienstverlening springen marketing- en communicatiefreelancers er echt uit. Branches die bovengemiddeld scoren zijn Marketing & Communicatie (+11 procent) en Financieel & Administratie (+13 procent).

Niels Goossens van Hoofdkraan: "Bedrijven hebben meer dan ooit de hulp van marketeers nodig om hun bedrijf in deze turbulente tijd te laten renderen. Financieel adviseurs spinnen garen bij de corona-steunmaatregelen voor bedrijven, die extra administratief werk met zich meebrengen." Hij zegt in het algemeen blij te zijn met de resultaten van het onderzoek. "Mooi om te zien dat freelancers weer opkrabbelen na de moeizame periode in 2020. Ze lijken zich goed te revancheren en de draad weer op te pakken."

Alleen de Management en Organisatie-adviseurs springen eruit met een tariefdaling en leveren 14 procent in. Daar kun je van alles bij bedenken (grote strategische reorganisatieprojecten lopen af, maar het kan er ook op wijzen dat er veel mensen worden aangenomen, waardoor er per saldo minder vraag naar freelancers overblijft – we bedenken maar wat)

De onderzoekers trokken ook vergelijkingen tussen regio’s, steden en daarbij weer een inschatting van de snelheid waarmee tarieven stijgen. Daaruit lees je af dat de Amsterdamse freelancer het meest vraagt.

Niet alleen in de randstad, maar ook in de provincie stijgt het uurtarief van freelancers. Wanneer je provincies met elkaar vergelijkt ligt het gemiddeld uurtarief opvallend hoog in de bovenste helft van het land. In Flevoland wordt zelf een stijging gemeten van 14% ten opzichte van 2020. In het noorden van het land vragen de Friezen het hoogste uurtarief (51 euro). Limburg blijft achter bij het landelijk gemiddelde en noteert zelf een kleine daling (-1 procent), met een gemiddeld uurtarief van 42 euro. Brabant, Noord-Holland en Zuid-Holland ontlopen elkaar nauwelijks met resp. 46, 47 en 46 euro per uur.

Tarieven voor online marketeers specifiek harder gaan dan de rest 

Interessant aan de uitsplitsing is dat verschillende 'niet-marketing'-sectoren feitelijk ook weer veel professionals uit de industrie duiden. Zo stijgen de gemiddelde tarieven van professionals in Design & Multimedia met zes procent, trekken de Website & Applicatie-bouwers met vijf procent aan en staan de letterknechten van tekst en vertaling – die toch al het laagste tarief van alle onderzochte sectoren vragen/ontvangen - op de nullijn. Die specialismen binnen beroepsgroepen zijn door Hoofdkraan ook weer uitgesplitst en daarbij zijn de meest afwijkende beroepen los gezet. 

Dat illustreert in één oogopslag dat de tarieven voor online marketeers specifiek harder gaan dan de rest van de beroepsgroep, dat binnen de tekstschrijven vooral verminderde vraag ontstond naar bloggers en creatieve schrijvers en dat onder de site en appbouwers weer specifiek vraag ontstaat naar Wordpress- en E-commerce. 

We namen nog even contact op met Goossens voor antwoord op de vraag: is de stijging onder marketeers het gevolg van van een enorm aantrekkende vraag naar specialisten (er is bijvoorbeeld veel vraag naar data-analisten onder marketeers)? Corporates zijn/waren geneigd dat te insourcen, maar als die mensen domweg niet te vinden zijn gaan ze misschien externen inhuren. Hij geeft aan voor specifiek data-analisten te weinig data te hebben om een wezenlijke uitspraak te kunnen doen. "Maar als ik je vraag wat breder trek, zien wij wel degelijk een groeiende vraag naar marketeers met specifieke skills. We werken bijvoorbeeld veel met start-ups en startende ondernemers en zelfs zij beginnen al vanaf dag één met het opsplitsen van hun marketingactiviteiten. Denk aan SEO, SEA, SMM, CRO en dergelijke. De tijd is voorbij dat daar één 'marketeer' voor werd aangetrokken. Ze erkennen inmiddels dat dit echt specialistische vakgebieden zijn geworden."

60 procent is van plan het uurtarief in 2022 verder te verhogen

De onderzoekers verrichten ook onderzoek ónder freelancers. Die zijn volgens Hoofdkraan over het algemeen positief gestemd over de nabije toekomst, zo wijst een rondvraag onder de leden van Hoofdkraan uit. Ruim 75 procent van de ondervraagden heeft het gevoel dat de coronacrisis voor hen op dit moment minder invloed heeft op hun financiële situatie dan een jaar geleden. 60 procent geeft aan van plan te zijn om hun uurtarief in 2022 (verder) te gaan verhogen: "Daarnaast is het aanhoudende personeelstekort reden voor freelancers om hun concurrentiepositie te verstevigen. Dat is echter sterk afhankelijk van de sector waarin zij actief zijn. Freelancers in de eventbranche hebben namelijk nog steeds veel moeite om de eindjes aan elkaar te knopen. Met de aanhoudende corona-maatregelen zal dit voorlopig nog wel even zo blijven", sombert het platform. 

Het volledige onderzoek is terug te vinden op de site van Hoofdkraan.nl.

Credits afbeelding: 123RF, licentie: Alle rechten voorbehouden

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.