Fredhopper onthult de zeven doodzonden voor webwinkels

Fredhopper onthult de zeven doodzonden voor webwinkels

Van vormgeving hebben ze weinig kaas gegeten (zie nieuwe design Postbank); over de bruikbaarheid van websites hebben ze een duidelijke visie. Fredhopper onthulde vandaag de zeven doodzonden voor webwinkels.

Fredhopper, een Nederlandse aanbieder van intu?tieve zoek- en navigatiesoftware, heeft een overzicht gemaakt van de zeven zaken waarvan klanten van webwinkels zeker op de loop gaan. Vorig jaar besteedden Nederlanders meer dan ??n miljard Euro in webwinkels (bron: Thuiswinkel.org); het internet wordt dus steeds meer een verkoopkanaal om rekening mee te houden.

Uit een analyse van meer dan 500.000 bezoeken aan webwinkels in Nederland en de rest van Europa door Fredhopper, blijkt echter dat 65% van de bezoekers de meeste sites verlaten na het bekijken van slechts ??n of twee pagina’s. Bij meer dan de helft van de bezoeken, blijken klanten niet te kunnen vinden wat ze zoeken. De analyse toont aan dat er zeven belangrijke oorzaken van deze onvrede bij klanten zijn:

 

  1. Productcatalogi die verstopt zijn achter zoekboxen waarbij de gebruiker moet raden welk trefwoord het gewenste resultaat zal opleveren

  2. Een navigatiestructuur die de gebruiker dwingt op ??n bepaalde manier door de site te navigeren

  3. Zoekopdrachten die geen resultaat opleveren

  4. Sites die gebruikers niet toestaan om alternatieve producten te bekijken

  5. Een gebrek aan relevante productinformatie

  6. Saaie, niet inspirerende en onoverzichtelijke pagina’s met weinig plaatjes

  7. Pagina’s die niet snel genoeg worden geladen

Uit Fredhopper’s analyse blijkt ook dat bij 90% van de Europese websites de afgelopen twee jaar geen belangrijke aanpassingen zijn gemaakt in de zoek- en navigatiesystemen. Dit ondanks het feit dat er nieuwe, meer geavanceerde software op de markt is gekomen.

“Hoewel er de afgelopen twee jaar minder is ge?nvesteerd in technologie, is er veel onderzoek gedaan naar zoek- en navigatiesoftware en is er als gevolg daarvan veel nieuwe software op de markt gekomen”, zei Joris Beckers, directeur sales en marketing van Fredhopper. “De bedrijven die nu al af zijn gestapt van ineffici?nte zoek- en navigatiesoftware en nu meer intu?tieve systemen gebruiken, hebben hierbij meteen een voorsprong genomen.”

De vijf gouden regels om online verkopen te stimuleren zijn volgens Fredhopper:

 

  1. Maak meteen op de eerste pagina duidelijk wat het doel van de site is en wat de site te bieden heeft

  2. Zorg dat de structuur van de site de gebruiker in staat stelt zijn belangrijkste doelstellingen snel en effici?nt te bereiken

  3. Stel de gebruiker in staat om zelf te bepalen volgens welke route hij/ zij door de online catalogus wil ‘bladeren’

  4. Zorg dat de navigatiemogelijkheden binnen de site eenduidig en voorspelbaar zijn

  5. Zeg meer met minder

Fredhopper heeft onlangs de website van de op ??n na grootste Engelse internet retailer Argos opnieuw ingericht en herontworpen. Bezoekers kunnen nu eenvoudiger en sneller vinden wat ze zoeken. Na afloop van het project werd Argos.co.uk door Forrester uitgeroepen tot ‘Europe’s Best Internet Retailer’.

Bron:
Persberichten.com


Geplaatst in

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.