Flitsbezorging in Nederland: Feiten en cijfers – Deel 1

30 november 2021, 14:00

Vooral jongeren omarmen nieuwe categorie, 4,9 miljoen Nederlanders boven de 18 jaar kent Gorillas

​Het relatief nieuwe concept van flitsbezorging houdt de marketing-gemoederen flink bezig en sommige partijen worden er onrustig van. Ajax niet, want die gaan een partnership aan met Flink. Niet alleen supermarkten hebben er een nieuwe concurrent bij: ook platformen als Just Eat Takeaway, bol.com en Amazon concurreren met flitsbezorgers op het gebied van service en gemak. Maar hoe stevig is deze ontwikkeling nu eigenlijk echt in Nederland?

We delen de eerste grootschalige onderzoeksresultaten van deze nieuwe beweging in het straatbeeld in deze blogpost. De eerste van een zesdelige serie op Marketingfacts waarin we ALLES gaan behandelen wat er is te weten over flitsbezorging.

De highlights in facts & figures

  • 1.811 Nederlanders van boven de 18 hebben mee gedaan aan het onderzoek.
  • In Amsterdam, Rotterdam en Den Haag is maar liefst 80% bekend met flitsbezorging.
  • In de drie grote steden heeft iets meer dan een kwart in 2021 gebruik gemaakt van flitsbezorging (26%).
  • 4,9 miljoen Nederlanders boven de 18 jaar kent Gorillas
  • De groep van “overwegers” is met 50% groot, lockdown maatregelen gaan deze winter waarschijnlijk echt gebruik aanjagen.

Stedelijk straatbeeld in nieuw jasje

Het antwoord op de vraag uit de intro (hoe stevig de ontwikkeling is rond flitsbezorging) is eenvoudig: dat ligt eraan waar én aan wie je het vraagt. Buiten het Nederlandse Randstedelijke gebied, en dan vooral onder de 45-plussers, is 69% nog niet bekend met het concept flitsbezorging. Als je in een grote stad woont of werkt, is dat wellicht wat moeilijker voor te stellen.

Er is namelijk sprake van een nieuw straatbeeld met door Getir gekleurde trams en de outdoor-campagnes van Gorillas, Flink en Zapp. En dan zijn er ook nog eens de vele bezorgers die in branded outfits door de stad racen. Een soort Randstad 2.0. Dit nieuwe straatbeeld lijkt in de drie grote steden zijn vruchten af te werpen: in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag is maar liefst 80% bekend met flitsbezorging. Onder 18- tot en met 34-jarigen in deze steden ligt het bekendheidsniveau zelfs op 89%. Deze categorie is dus in no-time een begrip geworden in dit gebied.

Bron afbeelding: MeMo² onderzoek flitsbezorging (n=1.811)

Gorillas claimt grootste merkbekendheid

Vooralsnog is er één grote winnaar wanneer we het over merkbekendheid hebben, namelijk de bezorgers van Gorillas. 4,9 miljoen Nederlanders boven de 18 jaar kent deze speler. Op gepaste afstand volgen de concurrenten Flink (3,2 miljoen), Getir (1,7 miljoen) en Zapp (1,1 miljoen). Ruim 1 miljoen Nederlanders boven de 18 heeft zelfs al eens gekocht via één van de flitsbezorgers.

In de drie grote steden heeft iets meer dan een kwart in 2021 gebruik gemaakt van flitsbezorging (26%). Ook is de bekendheid hoger in dit gebied: Gorillas geniet een bekendheid van 67%, daarna volgen Getir (44%), Flink (43%) en Zapp (20%). Maar toch lijkt er iets te ontstaan wat blijvend is. Want alhoewel ‘pas’ 26% van de consumenten in de grote steden flitsbezorgers hebben gebruikt, is de groep van overwegers groot. Ruim de helft van hen geeft aan flitsbezorging te overwegen. En met de recent aangescherpte coronamaatregelen zal die overweging weleens snel kunnen converteren in adoptie en penetratie.

Doordat alle merken gelijktijdig de categorie bekender hebben gemaakt, is nu het moment voor Gorillas, Flink en Getir gekomen om de latente behoefte in daadwerkelijke aankoop te converteren. We verwachten dat de olievlek van de disruptieve flitsbezorgers in de komende tijd versneld zal uitbreiden.

Over het onderzoek

Voor dit onderzoek heeft MeMo² gebruik gemaakt van THX., een platform dat het daadwerkelijke consumentengedrag continu weet te monitoren. Hiermee kunnen adverteerders het succes van de inzet van media, merk en retail bepalen. Voor het onderzoek wordt aan Nederlanders boven de 18 jaar gevraagd of zij bekend zijn met Gorillas, Flink, Getir en/of Zapp. Indien bekend met flitsbezorging, wordt de vraag gesteld welke van deze flitsbezorgers zij zouden overwegen en bij welke flitsbezorger(s) zij wel eens boodschappen hebben gedaan. 1.811 Nederlanders hebben mee gedaan aan het onderzoek. THX. beschikt over meer dan 500 profielkenmerken en geeft de mogelijkheid nieuwe kenmerken en meningen vliegensvlug te verzamelen.

Categorie

2 Reacties

    Albert Bos

    Hi Christian, leuk artikel over een opkomende markt. Misschien spreek ik voor mijn beurt en komt dat in vervolgartikel, maar ik heb toch al een opmerking: De grootste merkbekendheid van Gorilla’s is de eerste stap, maar is het businessmodel wel winstgevend? Het zijn immers vooral jongeren/studenten, die even snel vergeten boodschappen of extra bier bestellen. De meerprijs voor flitslevering zal behoorlijk zijn. Daarnaast beschikkend studenten niet over een sterke koopkrachtpositie. Dus het marktaandeel in andere sectoren is wellicht veel belangrijker voor een winstgevende exploitatie.

    Ik hoor graag een reactie. Met vriendelijke groet, Albert


    6 december 2021 om 14:27
    Marcel Vogels

    Hi Albert, we hebben geen cijfers over winstgevendheid, al is het algemeen bekend dat deze sector nog geen winst maakt. Sterker nog, er worden flinke investeringen gedaan die niet op korte termijn kunnen worden terugverdiend. Wat, denk ik, de bedoeling is is dat deze partijen de categorie ‘gemak en bezorging’ claimen. In die zin lijkt het op een mentale marketplace. Als je aan bezorging denkt, en bij consumenten komen consistent bepaalde leveranciers/merken naar boven, dan is het aannemelijk dat het niet alleen om boodschappen en maaltijden gaat, maar om nog veel meer. In die zin kan het de strategie zijn om zich te ontwikkelen tot een soort ‘META bezorger’. Dat geeft ook een interessant business model, omdat je dan ‘doorgeefluik’ bent. Nadeel van deze strategie is dat er eigenlijk maar 1 of enkele partijen groot genoeg zullen kunnen zijn. De rest valt dus af.


    6 december 2021 om 14:50

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!