Je bekijkt een artikel van BBP Media
partner

Fieldmarketing zonder persoonlijk contact: als het moet dan kan het #spon

28 juni 2021, 08:54

Wat doe je als fieldmarketing je vak is, maar ontmoetingen met mensen een lange tijd niet meer mogen? Bij Opvallers maken ze van de nood een deugd: smart sampling, een datawarehouse en unieke datatools die merken en retailers nieuwe inzichten kunnen geven.

Martin Damen begon als student in het promotiewerk en in 2001 startte hij zijn eigen bedrijf, vanaf 23 juni 2005 onder de naam Opvallers. Nu is hij managing director met een team van 20 mensen op kantoor (“dat worden er snel weer 35, net als voor corona”), zo’n 500 oproepkrachten voor fieldmarketing en 100 fieldsalesprofessionals in een flexpool.

“Ons werk is sterk gericht op onze klanten en vaak erg hectisch, dan is het goed om af en toe even stil te kunnen staan bij onszelf. Wat hebben we gerealiseerd, wat zijn onze successen? En hoe kunnen we onze sterke punten nog beter inzetten? Onze ‘verjaardag’ op 23 juni is daar altijd een mooi moment voor. En dit jaar vieren we ook dat de zaken weer gaan lopen na alle coronabeperkingen.”

Opvallers: combinatie van fieldmarketing en fieldsales

De wortels van Opvallers liggen in de fieldmarketing, bij de promotie op locatie en het uitdelen van samples. Veel studenten beginnen in fieldmarketing en de high potentials stromen door naar fieldsales, een pool flexibel inzetbare en goed opgeleide vertegenwoordigers van merken. Dat zijn er nu rond de 100. Je ziet ze bijvoorbeeld terug als verkopers in de Sony shop-in-shop bij de MediaMarkt of als horecavertegenwoordigers voor snelgroeier Upfield. Idem dito voor Philadelphia, waarbij er juist weer op supermarkten wordt gefocust. Voor merken is die flexibele schil heel prettig, zeker in deze tijden nu alles langzamerhand weer op gang komt. De combinatie van fieldmarketing en fieldsales maakt van ons een echte one-stop-shop die compleet ontzorgt. We reguleren de hele keten van begin tot eind.”

Martin Damen van Opvallers: “Data is de grote gamechanger”

“Het afgelopen jaar hebben we de kans gegrepen om onszelf een spiegel voor te houden. Wat kunnen we goed en waar hebben onze klanten behoefte aan? Dan komen we uit op data als grote gamechanger. Wij zijn tenslotte de ogen en oren van een merk in het veld en hebben in de loop der jaren heel veel objectieve data verzameld. De kunst was om al die data toegankelijk te maken teneinde klanten beter te adviseren om campagnes nog effectiever en waardevoller in te zetten. Elke euro kan tenslotte maar één keer uitgegeven worden.

We blijven inzetten op het verzamelen van relevante data zodat een doelgroep niet meer groot en anoniem is. Zo delen we jaarlijks miljoenen samples uit, daarvan ziet het merk doorgaans alleen wat resultaat in de verkoopcijfers. Waar Opvallers in het verleden veelal een anonieme doelgroep bereikte, krijgt deze in de nieuwe manier van werken een (digitale) naam en rugnummer. Met dit soort gegevens kun je selectiever en kwalitatiever samplen om vervolgens de juiste doelgroep te retargeten.”

Samplewand voor bijvoorbeeld festivals

“We zijn ook trots op onze samplewand, die smart sampling mogelijk maakt en een nieuwe oplossing is om op locatie een digitale brug te slaan naar data. Door het scannen van een QR-code in de activatiezone ontvangt iemand een digitale sleutel van een smart locker met daarin een sample. Door de verkregen digitale gegevens kunnen we ook later om een mening of feedback vragen over het merk of een aanbieding doen. We kunnen ook veel meer informatie vastleggen voor onze klanten te beginnen met aan wie en wat voor persoon het sample is overhandigd.

Het is ook in te zetten voor betere bezoekerservaringen op festivals, 5000 of 10.000 stuks is geen probleem. Stel, de festivalganger bestelt online een ticket, maar ook consumptiemuntjes en een locker voor het opbergen van spullen tijdens de dag. Bij de reservering hoort een code, die opent bij aankomst de locker waarin de muntjes klaarliggen en eventueel een of meerdere samples. Geen wachtrijen en ook nog de mogelijkheid om feedback te vragen na afloop.”

Uniek: beeldanalyse van bestaande camera’s

Nog een unieke gamechanger is de datatool F.I.T. (Field Insights Technology). Opvallers is de exclusieve leverancier van deze unieke Amerikaanse software in Nederland. “Door deze slimme software toe te passen op reeds bestaande beveiligingscamera’s in winkels kunnen we het gedrag van klanten in de winkel analyseren: hoeveel mensen zijn er binnen, welke routes lopen zij, wat zijn de schappen en displays waar wordt gestopt? Dit alles en nog veel meer kunnen wij inzichtelijk maken voor onze klant in simpele, overzichtelijke dashboards.

Onze solide basis is de kennis en ervaring in het veld, zowel in marketing als sales. Daar bovenop hebben we een verdiepingsslag gemaakt door de data uit het veld te vertalen naar bruikbare inzichten voor merken. We noemen ons niet voor niets ook merkversterkers.”

Meer weten over “WAT ONS OPVALT?”

Ga naar www.opvallers.nl

BBP Media is een onafhankelijk B2B-mediabedrijf, dat al meer dan tien jaar is gespecialiseerd in het bieden van relevante vakinformatie. Via crossmediale platforms richt BBP Media zich op ondernemers en professionals in de Nederlandse marketingsector, de e-commerce sector en de customer service branche. Daarnaast is BBP Media internationaal actief als informatieleverancier in de e-commerce markt. Inmiddels heeft de organisatie met de Global E-commerce Summit in Barcelona en de website E-commercefacts.com een aanzienlijke internationale positie opgebouwd. Voor vergaring en ontsluiting van de vakinformatie werkt BBP Media nauw samen met branchepartijen zoals verenigingen en associaties. Tot het portfolio van BBP Media behoren onder meer MarketingTribune, Shopper Marketing Update, Twinkle en CustomerFirst.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!