Factoren die de effectiviteit van websites verhinderen

Factoren die de effectiviteit van websites verhinderen

Marketing-online heeft op basis van een artikel van Stan Rapp in Admap een overzicht van tien factoren die effectief websitegebruik in de weg staan:

  • Een gebrek aan duidelijkheid. Bezoekers willen weten wat ze kunnen verwachten en waar. Een beter navigatiesysteem is de oplossing.
  • Een gebrek aan persoonlijke relevantie. Waarschijnlijk vraagt de site om de verkeerde klantgegevens.
  • Onvoldoende gebruik van databasemarketing.
  • Een gebrek aan creatieve en innovatieve interactie.
  • Onvoldoende gebruik van web-eigen mogelijkheden als animatie en spelletjes.
  • Afwezigheid van streaming video, al neemt de penetratie van breedbandverbindingen in rap tempo toe.
  • Onvoldoende ondersteuning van merk en positionering.
  • De site is klanten weinig behulpzaam bij het verkrijgen van de gewenste informatie.
  • Er ontstaat geen community van bezoekers met gelijkluidende wensen en interesses.
  • De site is niet entertaining genoeg. Temidden van de enorme concurrentie van ontelbare andere websites moet de aandacht van de consument getrokken en vastgehouden worden.

Geplaatst in

Delen



Er zijn 4 reacties op dit artikel

  • daarom zijn marktplaats en google ook van die kutsites die niemand bezoekt, geen spelletjes

    geplaatst op
  • Erg sterke lijst, verplichte kost voor de webdesign-branche.

    Punt A is precies de reden waarom de huidige wiki-systemen zo'n moeite hebben om aan te slaan. Het zijn zandbakken waarin de bezoeker aan zijn lot wordt overgelaten.

    Een punt dat absoluut vermeld had moeten worden, wellicht ook bij het eerste punt: snelheid. De splash-pages verdwijnen gelukkig naar de zwarte lijst, maar nog steeds presteren veel sites het om menu's langzaam open te laten schuiven, pagina's stap voor stap op te laten bouwen, te werken met trailers, previews, intro's en whatnots. Leuk voor de grafisch ontwerper maar de gebruiker heeft het al lang en breed gehad met die onzin.

    Let trouwens op dat de auteur niet spreekt over het grafisch uiterlijk van de website, en ik ben het daar mee eens. Hoewel de look&feel; van een website bij zal dragen aan aan het imago van een merk, betwijfel ook ik of het echt veel invloed heeft op de effectiviteit van een site. Zie google, marktplaats, nu.nl, startpagina, marketingfacts: allen voorbeelden van zeer effectieve sites waarbij het ontwerp ondergeschikt is aan de functionaliteit.

    geplaatst op
  • Wat een flutlijst.

    Punt 4, 5, 6, 9 en 10 gaan zullen maar bij een (zeer) beperkt aantal sites voor een effectiviteitsverhoging zorgen. Voor de overige sites zullen deze punten vooral keihard tegen punt 1 ingaan.

    Ik denk dat Mark (eerste reactie) het mooi heeft samengevat.

    geplaatst op
  • Helemaal eens met bovenstaande reacties. Toch een aanvulling? Dan graag over de kwaliteit van de webteksten. Doen die er niet meer toe? Gelukkig wel! Kijk maar eens op http://blog.eyetools.net/eyetools_research/2005/02/css_zen_garden_.html

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.