Facebook lanceert Home: vrienden als het middelpunt van mobiel

5 april 2013, 04:29

Met Facebook Home voor Android lanceert Facebook ‘een ervaring met mensen als uitgangspunt en geen apps’.

Het is geen Facebooktelefoon geworden. En ook geen eigen OS, zoals andere geruchten ons deden geloven. Wat Facebook gisteren lanceerde 'gaat verder dan een app', aldus Mark Zuckerberg zelf. Met een eigen launcher kunnen Android-bezitters hun smartphone omtoveren in 'een device waarin mensen centraal staan, in plaats van apps'. Mark Zuckerberg: “Our basic approach has been, let's figure out how rich of an experience we can build that spans not just building an app but gets as deep into the system as we want.”

Waarom een launcher, en geen eigen smartphone? Zuckerberg vertelde onlangs in een interview met Fortune dat het voor hen dan onmogelijk zou zijn om een groot deel van hun gebruikers te bedienen: “If you build a phone, and it goes well, it sells low tens of millions of units. I mean, we serve a billion people. So even if we built a phone and 30 million people bought it, which would be a wild success, that would be 3% of the people we serve. We are not going to totally rotate our company to build something that is only going to help out 3% of our people in a good case.

Het nadeel van een app is dat je in je functies beperkt bent. De launcher gaat veel verder omdat het de gehele interactie van je telefoon overneemt. Hiermee is Facebook Home in staat de gebruiker constant binnen het platform te betrekken.

Facebook Home

Facebook Home is een launcher, waarbij het Android-toestel volledig in het teken staat van sociale contacten (lees: Facebook). In eerste instantie bestaat de ervaring uit vier onderdelen: Cover feed, Notifications, Chat heads en de App launcher.

Cover feed

Facebook Home begint bij de Cover feed. Hier ziet de gebruiker zijn newsfeed, updates van vrienden en pagina's. Volgens Facebook kun je hier eenvoudig doorheen bladeren en met een simpele dubbeklik de update liken, delen of een comment geven. De cover feed is zowel het lock-screen als het home-screen. Voor de marketeers: de beste updates bevatten dus een aantrekkelijke foto!

We also make it easy for people to engage with your content as they can simply double tap to like a post and comment right from cover feed.

Notifications

Met de notificaties krijgt de gebruiker realtime een bericht van een mention of van andere apps. Hierdoor blijft de betokkenheid met het platform via mobiel groot: elk bericht en elke mention komen direct binnen op het home screen.

We’ve made improvements to notifications to make them more engaging and easier for people to interact with.

Chat heads

Deze functie is ideaal voor ontwikkelaars en eigenaren van apps: chats worden binnen een app gestart en kunnen daar afgewikkeld worden. Een app hoeft dus niet afgesloten te worden, gebruikers blijven betrokken in je applicatie.

Messages reach you no matter what you're doing – whether you're checking email, browsing the web, or listening to music.

App launcher

Facebook neemt de telefoon compleet over met Home. Ik ben geen Android-gebruiker, maar heb me door Danny Oosterveer laten vertellen dat vrijwel alle telefoonfuncties kunnen worden overgenomen, zoals bijvoorbeeld alle fysieke knoppen. Andere launchers, zoals de populaire Apex Launcher en Nova Launcher, werken op dezelfde manier. Home-gebruikers zullen hierdoor altijd in verbinding staan met hun Facebook newsfeed, vrienden en apps. Via de App launcher in Facebook Home kunnen gebruikers al hun vertrouwde apps starten vanuit Facebook Home.

It's as easy to get to your apps in Home as it is on any other phone. Swipe up to see your favorite apps in the launcher. There's also a screen containing all of your apps, and you can drag your favorite apps to the launcher.

De volgende stap voor Facebook

Met Home heeft Facebook een sterke troef in handen. Twee weken geleden bleek uit onderzoek (in opdracht van Facebook uitgevoerd door IDC) dat bijna 33 minuten per dag via een smartphone op Facebook wordt rondgebracht. Met Home kan dit alleen nog maar meer worden. Voor marketeers blijft een sterke contentstrategie belangrijker dan ooit.

The Next Web:

A launcher means Facebook can get Android users to install, and Android partners to preload Home as an additional option. It’s a genius move that ensures Facebook’s presence on the world’s most popular operating system becomes even more important.

12 april is Facebook Home voor een select aantal smartphones beschikbaar in de VS via de Play Store. HTC komt met een pre-loaded Home-toestel: de HTC First. Het is afwachten tot 12 april (en de komst van een Android-toestel in mijn geval) totdat we een uitvoerige review kunnen schrijven. Het belooft in ieder geval veel moois!

Aljo Hartgers
Creatief Contentstrateeg \\ Audio First Content Creator \\ MarketeerWebsite

Ik ben een typische versatilist* dankzij mijn brede interesses. Specialist in online communicatie en marketing, maar ook branding, design, sales, organisaties en alles wat daarbij komt kijken. Daarnaast verdiep ik mij al erg lang in duurzame thema's, zoals elektrisch rijden en verduurzaming in het algemeen.

Categorie
Tags

11 Reacties

    DannyOosterveer

    Ik ben zelf totaal geen Facebookfanaat, maar ik ben wel erg benieuwd naar de launcher. Ik kan me voorstellen dat het voor de fanatiekelingen best een mooie oplossing is. En vanuit Facebook erg slim, nog meer engagement met het platform. Enfin, ik ga het 12 april wel uitproberen op m’n Galaxy S3, maar ik denk dat ik daarna gewoon bij m’n Nova Launcher blijf 🙂


    5 april 2013 om 09:10
    Thomas

    Slimme zet van Facebook en duidelijk waarom ze voor een launcher en geen smartphone hebben gekozen. Ben benieuwd hoe dit ontvangen gaat worden.


    5 april 2013 om 09:28
    remcojanssencom

    Launcher? Laat mij niet lachen. Het is een veredelde wallpaper ;-).

    Aux serieux…. Volgens mij zitten Androidgebruikers hier niet op te wachten, maar we will see. Ik vind het persoonlijk niks.


    5 april 2013 om 10:29
    peSHIr

    Mijn Windows Phone doet deep integratie in OS van social media al ruim twee jaar. En niet alleen voor Facebook…


    5 april 2013 om 11:00
    Jordann

    Gave ontwikkeling, superjammer dat mijn toestel niet bij de early release zit… Verwacht echter niet dat dit een gigantische hit wordt om eerlijk te zijn, het lijkt mij iets te veel ‘facebook in your face’ voor de gemiddelde gebruiker.


    5 april 2013 om 13:34
    chrisropher

    Zoals Windows Phone dus, maar bij WP is niet enkel Facebook maar ook Twitter en Linkedin geïntegreerd.


    8 april 2013 om 05:46
    DannyOosterveer

    Niet helemaal Christopher. Windows Phone gaat redelijk ver met de integratie. Wanneer je je accounts opgeeft krijgt ja alle updates in 1 in de People Hub, en worden de updates getoond op een eigen tile.

    Launchers nemen echt je complete interface over: je homescreen, unlock screen, apps tab, etc….


    8 april 2013 om 08:24
    Christopher

    Is eveneens geïntegreerd in andere toepassing zoals photo’s, messaging, … en is toegankelijk in apps van derden door ontwikkelaars.

    Dus als je het objectief bekijkt, is de meerwaarde van het nieuwe redelijk gering.


    8 april 2013 om 09:10
    DannyOosterveer

    Dan gaat het verder dan ik wist. Ik zou het wel anders willen noemen, Windows Phone heeft zo te horen de sociale integratie goed voor elkaar. Daardoor kunnen apps naadloos gebruik maken van sociale diensten. Goed voor de gebruikservaring en handig voor ontwikkelaars. Home kaapt platgezegd je telefoon 🙂


    8 april 2013 om 09:19
    Aljo Hartgers

    Ben het niet (helemaal) een met Christopher. Integratie is wat anders dan een volledig overgenomen toestel (lees: launcher). Facebook en Twitter zijn ook geïntegreerd in iOS, maar hebben daarmee nog geen compleet overgenomen interface waarbij een derde én de User Interface overneemt én de apps die een gebruiker gebruikt (waarbij vele apps weer gebruik maken van Facebook connect, zoals Spotify).

    Vanaf woensdag leen ik een Android-toestel, zodat ik er direct mee aan de slag kan 12 april. Pas dan zal écht duidelijk worden wat Home doet en kan.


    8 april 2013 om 09:26

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief