Facebook laat relevantiescore zien aan adverteerders

12 februari 2015, 10:30

Als marketeer kun je heel blij worden van Facebook. Waarom? Nou, al die informatie! Een blauwe berg aan data waar we in te keer gaan als een plaag veldmuizen in een Fries weiland. En op die avond waarop 95 procent van vrouwelijk Nederland in de bioscoop zit en Frank Underwood een rickroll op de thuisblijvers uitvoert, introduceert Facebook een nieuw datapunt om naar te kijken: Relevantie Score in je adscampagne.

Wat is een relevantie score en hoe werkt het?

Eigenlijk doet deze nieuwe metrics precies wat het zegt dat het doet: hij laat zien, aan de hand van een cijfers, hoe relevant je ad was voor de gekozen doelgroep. Hoe hoger het getal, hoe relevanter de ad is geweest. Hoe wordt deze relevantie gemeten? Aan de hand van positieve en negatieve interacties. Heb je positieve interacties (denk aan video views, comments, shares, etcetera), dan zal je score omhoog gaan. Heb je negatieve interacties in de vorm van spamreports of het verbergen van je post, dan zal je score zakken. Simpel, kind kan de was doen.

Wanneer kan ik deze scoren zien?

Zodra je je ads hebt gemaakt, krijg je al een indicatie van je relevantie score. Nou is een score range van 1 tot 10 nou niet direct heel nauwkeurig. Wat zegt een 6 ten opzichte van een 7 precies? Maar het geeft je wel een idee hoe goed je ads het gaan doen. Daarnaast zal gedurende de looptijd van je campagne, het getal aangepast worden. Er zijn dan immers echte interacties geweest!

Geldt het voor alles?

Nee. Je kunt ook een campagne inzetten op reach en frequency en deze hebben uiteraard geen relevantie score. Deze zogenaamde brandcampagnes hebben meer als doel om zoveel mogelijk mensen te bereiken. Daar is een relevantie score minder belangrijk dan bij een campagne waar het gaat om een specifieke actie.

Waar is dit goed voor en wat kan ik er mee?

Heerlijk! We weten nog meer over onze campagnes. Maar nu? Zit er ook echt een consequentie aan het getal? Is het als een rapport? En krijgen we straf van Facebook als we geen voldoende weten te halen? Spreken we straks van een ‘zesjescultuur’ onder de Facebook adverteerders? Nee, de relevantie score is meer dan dat. Dit zijn de 3 key features.

1. Lagere kosten

Plat gezegd: hoe hoger de relevantie score, hoe lager de kosten om mensen te bereiken. Klinkt logisch, toch? Facebook is ontworpen rondom het idee dat ze de meest relevante content willen laten zien aan de meest relevante mensen. Een hoge relevantie score is dus een positief signaal binnen de campagne. Maar vergis je niet: relevantie is natuurlijk niet het enige signaal wat gebruikt wordt bij het uitserveren van ads binnen Facebook. Maar het is zeker een goed begin.

2. Goede testtuin

Als adverteerder heb je nu de mogelijkheid om verschillende afbeeldingen en teksten te testen binnen verschillende audiences en direct te zien wat de verwachte relevantie score is. Dat scheelt je een stuk live testen.

3. Betere optimalisatie

Het geeft adverteerders feedback op lopende campagnes. Zie je een dip in je relevantiescore? Dan wordt het misschien tijd om je afbeelding en tekst nog eens kritisch te bekijken.

Hoe ga ik dit optimaal gebruiken?

Woehoe! Relevantie score is het nieuwe PageRank! Wie maakt een plugin voor in mijn Chrome-browser? Elke dag bij het opstarten van mijn computer ga ik kijken of ik hem al verder omhoog heb gekregen. De relevantiescores dan hè! Dat is dan nu toch de manier waarop we campagnes binnen Facebook gaan optimaliseren? Nou, niet helemaal. Relevantiescores moet je wel in het goede perspectief zien. Het is een goede indicatie van je overall performance, maar het echte succes zit in het doel van je campagne.

Stel je bent eigenaar van de ‘Punaise Gigant’ en je verkoopt online punaises. Het doel van je Facebook-campagnes is om zoveel mogelijk punaises met pepermuntsmaak te verkopen. Stel dat je relevantie score inderdaad een 6’je is, maar je verkoopt punaises tegen de klippen op, dan is je campagne succesvol! Je wilde immers meer verkoop realiseren. Dan maakt die relevantiescore minder uit. Dat moet je goed voor ogen houden.

Zie de relevantiescore van Facebook als een goede manier om de opzet van je post (tekst en afbeelding) te testen en te kijken of je echt wel de goede doelgroep hebt te pakken.

Ik wil dit!

Nou, dat is mooi. Want je hoeft eigenlijk niets anders te doen dan achterover leunen en wachten tot het automatisch in je Power Editor verschijnt. Facebook is deze nieuwe feature vanaf deze week aan het uitrollen. Je vind het in je adsrapportage.

Siegfried Jongsma
SEO & Social Media Specialist bij Digital Hipsters

Van 2006 tot 2015 ben ik een SEO consultant geweest. Eerst bij Traffic4u en daarna bij Headline Interactie. De afgelopen 2 jaar was ik Social Media Consultant bij StormMC. Begin 2015 heb ik Digital Hipsters opgericht. Een bureau met een sterke focus op mijn twee grote online liefdes: SEO en Social Media Marketing. In mijn vrije tijd schrijf ik graag over mijn favoriete stad New York op https://www.madaboutnewyork.nl

Categorie

4 Reacties

    hckramer

    Vergeef me mijn sarcasme, maar… Schattig hoor.

    De relevantie van je ads lees je toch ook wel af aan je CTR en CPE/CPC? Ik zie de Big Plus nog niet. Of mis ik iets heel belangrijks?


    12 februari 2015 om 16:25
    SAM Recruitment

    Interessant artikel! Zal vele marketeers helpen!


    13 februari 2015 om 08:49
    sjongsma

    Hoi Hans,

    Je hebt gelijk. In de basis biedt Facebook al een hoop metrics waaraan je kunt afleiden of je campagne succesvol is of dat je de juiste doelgroep te pakken hebt. Maar dat is allemaal na het lanceren van de campagne. Deze nieuwe relevantie score kun je al bekijken voordat je een campagne lanceert.

    Ik denk dat je het vooral moet zien als nog een mogelijkheid om te kijken of je campagne aanslaat bij de doelgroep. En laten we eerlijk zijn: hoe meer info we krijgen over onze campagnes, hoe beter!


    13 februari 2015 om 09:29
    Floris

    Bovendien kon je nooit zien hoe vaak je ad werd weggeklikt, wat een negatieve invloed heeft op je CPM / bereik. Hopelijk wordt dat ook in deze relevantiescore weergegeven.


    13 februari 2015 om 10:47

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!