Facebook introduceert AppLinks: nieuwe kansen voor de mobiele marketeer

6 mei 2014, 12:30

Facebook heeft afgelopen woensdag de open standaard AppLinks gepresenteerd, tijdens de f8 Developers Conference in San Francisco. De socialmediagrootmacht ontwikkelde deze nieuwe standaard in samenwerking met een aantal partners, waaronder Spotify, Pinterest en Tumblr. Als AppLinks de ondersteuning krijgt die het verdient, kan het een grote verandering teweegbrengen binnen mobiele marketing.

(Deep)linken naar mobiele apps

Het AppLinks-project ontwikkelde een nieuwe standaard waarmee links kunnen worden gedefinieerd naar mobiele apps. Deze links kunnen gebruikt worden in HTML-content, maar kunnen ook ingezet worden om tussen twee verschillende apps te linken. Wanneer de gelinkte app niet op het mobiele apparaat aanwezig is, kan er doorverwezen worden naar de applicatiewinkel, van waaruit de app alsnog geïnstalleerd kan worden.

Naast links naar mobiele apps zal de standaard ook deeplinks mogelijk maken. Hiervoor zal een aanpassing aan de mobiele app nodig zijn. Indien goed ingericht, wordt het mogelijk om een specifieke pagina of actie binnen de app aan te roepen. Vooral deze deeplinks bieden nieuwe kansen voor de mobiele marketeer.

De AppLinks-standaard moet ondersteund gaan worden door alle grote mobiele platformen, waardoor de werking op ieder populair mobiel device hetzelfde zal zijn.

Nieuwe mogelijkheden

Met AppLinks wordt de mobiele marketing een stukje volwassener. Het geeft mobiele platformen de technieken en mogelijkheden die het web al jaren biedt. Het vormt een brug tussen het (mobiele) web, e-mails en apps. Een greep uit de nieuwe mogelijkheden.

Downloads

Door vanuit alle webbased toepassingen eenvoudig en op uniforme wijze te kunnen linken naar een app, wordt het eenvoudiger je webgebruikers te transformeren naar appgebruikers. Appgebruikers zijn voor de mobiele marketeer waardevoller door de mogelijkheden van geolocatie, pushberichten en andere appspecifieke functies.

Conversie-optimalisatie

Met AppLinks wordt het mogelijk om vanuit web of e-mail te deeplinken naar een app. Zo kan een artikel in een e-mailmarketing nieuwsbrief direct linken naar het product binnen de app. Het wordt zelfs mogelijk om vanuit die klik een winkelmand te laten vullen binnen de app.

Profielverrijking

Ook profiel- of voorkeurpagina’s binnen de mobiele app kunnen direct aangeroepen worden. Het wordt daardoor eenvoudiger om het gebruikersprofielen te verrijken, maar ook het verzamelen van aanmeldingen voor pushberichten wordt een stuk gemakkelijker.

E-mail 2.0

E-mailmarketeers zullen het meeste profijt hebben van de AppLinks standaard. Nu meer dan 40 procent van de e-mails op een mobiel worden gelezen, wordt de ‘nazorg’ na de klik steeds belangrijker. Tot nu toe was een mobiele webshop het hoogst haalbare voor de e-maillezer, mits de links voor mobiel en desktop identiek waren. Nu zal een link geopend worden in de mobiele app, wanneer deze op het apparaat geïnstalleerd is. Dit zal de ROI van commerciële e-mailcampagnes alleen maar ten goede komen.

Edwin van der Palen
Domein Architect bij Sligro Food Group

Edwin is ruim 22 jaar actief op het gebied van online marketing en automatisering. Momenteel werkt hij als Domein Architect bij Sligro Food Group. Voordat hij aan de slag ging bij Sligro Food Group was hij Technical Lead bij Tribal Agency en Head of Technology bij Yourzine (Springbok) en Add to Favorites (Spotler Group).

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!