Facebook en wat de auto-industrie nog kan leren

4 juni 2014, 14:00

Facebook praat de automotive industrie bij over productontwikkelingen van Facebook

Het hoge woord is eruit: pagina’s hebben nou eenmaal te maken met een dalend organisch bereik, en dat gaat niet veranderen. “Free Reach kun je vergelijken met de huidige stand van SEO”, aldus Jorre Rienstra van Facebook Benelux. “Het algoritme van Facebook [Edgerank, red.] werkt harder dan ooit om voor iedereen een persoonlijke newsfeed samen te stellen. Het bereik van pagina’s daalt doordat mensen steeds meer pagina’s liken en vrienden hebben. De basis is een goede publishing-strategie, samen met adverteren kun je het totaal effectiever maken.”

De automotive industrie

Bijna alle marketingmanagers uit de automotive industry kwamen onlangs bij elkaar om door Facebook op de hoogte gebracht te worden van (nieuwe) mogelijkheden die Facebook biedt. Tijdens de diverse sessies bleek dat er nog veel te winnen valt voor Facebook in de autobranche. Uit onderzoek van Facebook, uitgevoerd door onder andere GfK en Nielsen, blijkt dat het grootste deel van het budget nog vaak voor traditionele media wordt ingezet. Cases uit onder andere Duitsland en Noorwegen bewijzen echter dat het effect van adverteren op Facebook groot kan zijn als het gaat om brand awareness en consideration én het bereik van een salescampagne.

Audi

In de campagneresultaten van Audi is duidelijk dat Facebook erg goedkoop is ten opzichte van print en tv. Overigens zijn alle media ondersteunend aan elkaar.

Opel Astra

Opel behaalde goede resultaten met de Astra-campagne: een stijging van 19 procent in bekendheid en zelf 27 procent aankoopoverweging binnen het doelpubliek.

Facebook krachtig in Nederland

Inmiddels kent Facebook 6,7 miljoen dagelijks actieve gebruikers (DAU), waarvan 5,5 miljoen op mobiel. 30 procent van de online tijdsbesteding bestaat uit ‘Facebooken’. Gemiddeld loggen mensen 14 keer per dag in om hun newsfeed te bekijken en besteden ze 40 minuten van hun dagelijkse tijd op Facebook. Maandelijks loggen meer dan 8,5 miljoen mensen in op Facebook, de MAU’s (monthly active users). Facebook zegt zelf “altijd primetime” te zijn.

Veel verandering, trage meeontwikkeling

“De automobielindustrie heeft de beste spullen in huis om te adverteren op Facebook. Daarmee hebben ze echt goud in handen”, zegt Jorre. Het blijkt dat budgetverschuiving nodig is en daarom zal Facebook moeten (blijven) bewijzen dat haar platform daar het meest geschikt voor is. “Er verandert veel, de markt ontwikkelt soms traag mee.”

Facebook zegt zelf in een van de presentaties dat engagement geen campagnedoel zou moeten zijn, maar dat je andere KPI’s moet hanteren. Facebook is geschikt om sales te bedrijven en kan, gezien de cijfers, kostenbesparend zijn als het gaat om mediabudget.

“Vaak komt de inzet van Facebook uit het salesbudget, terwijl ook marketingcommunicatiebudget moet bijdragen.” Met deze uitspraak van Facebook ben ik het eens. Naast sales zet ik, dankzij de perfecte targetingmogelijkheden, Facebook-advertising regelmatig (ook tegelijkertijd) voor beide doelen in.

Toekomst voor Facebook en advertising

Facebook heeft voor de adverteerder een paar mooie producten en diensten in de startblokken staan, die naar alle waarschijnlijkheid dit najaar in Nederland beschikbaar zullen zijn. In de round table-sessie werd een aantal mooie diensten uitgelicht, waarvan ik er drie wil noemen.

Premium Video Ads

Eén van de meest belangrijke features, video, komt beschikbaar voor adverteerders. Onder de noemer Premium Video Ads wordt het mogelijk om doelgroepen te bereiken met automatisch startende video’s met een maximale lengte van 15 seconden. 1-op-1 je tv-commercial doorzetten, zal niet werken: creatie is belangrijk, de consument moet in enkele seconden geraakt worden en je hebt maximaal 15 seconden om je verhaal te vertellen. Short format content-productie dus!

Reach and frequency planning

Binnenkort kun je als adverteerder zelf bepalen hoe vaak je je doelgroep bereikt met een advertentie en je bereik afstemmen (op je budget). De verwachting is dat Facebook deze mogelijkheid in het derde kwartaal lanceert voor Nederland.

Creative team

Facebook Benelux heeft een van de 50 wereldwijd aangenomen ‘creatives’ in dienst die bureaus en organisaties ondersteunt met het uitrollen van een Facebook-advertentiecampagne. De strateeg die de Nederlandse markt ondersteunt, Tris Gates-Bonarius, komt van Saatchi en Saatchi en helpt creatieve campagnes te verwoorden naar een Facebook-strategie. Hierbij richten ze zich niet direct op budget, maar op projecten die impact kunnen creëren op het platform. Het doel is “advertenties creatiever en leuker maken zodat ze efficiënt zijn. Een scherm is in dit geval niet kleiner dan een billboard”, aldus Jorre Rienstra.

Facebook is nog lang niet uitontwikkeld en ook de cijfers liegen er niet om: het is en blijft een krachtig medium om je (reclame)boodschap te verspreiden. Met de toekomstige updates binnen het advertentienetwerk kun je je doelgroep nóg beter bereiken. Hierbij moet je ‘creative‘ niet uit het oog verliezen, het blijft een vluchtig medium.

Aljo Hartgers
Eigenaar van De Podcasters | Contentstrateeg | Docent HAN | Eigenaar bij De Podcasters

Eigenaar van Full Service podcastproductiebedrijf De Podcasters in Arnhem. We maken podcasts van Concept tot oor van de luisteraar.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!