Face 2 Face

14 april 2003, 04:08

Het vernieuwde Nova op Nederland 3 moest een stevige concurrent worden voor de RTL4-uitzendingen van Barend en Van Dorp. Of dit gelukt is kan iedereen dagelijks op televisie beoordelen. Maar hoe is het gesteld met de websites achter de uitzending? Net Professional onderwierp de sites van beide programma’s aan een usabilityvergelijking en kwam tot de volgende conclusies en tips.

Een van de belangrijkste zaken vanuit usability-oogpunt is natuurlijk de vindbaarheid van de site. De URL www.nova.nl was al geregistreerd door Rijschool Nova uit Nijmegen, daarom is gekozen voor www.novatv.nl Dit is niet zo duidelijk als zou kunnen, maar daar is nu waarschijnlijk niets meer aan te doen. De URL www.barendenvandorp.nl opent gelukkig wel degelijk direct de site van BvD binnen de algemene RTL4-site. Het was nog beter geweest als ook de meest voor de hand liggende foutieve adressen als domein waren geregistreerd.

In Net Professional van februari 2003 is het belang van een goede navigatiestructuur al uitgebreid aan de orde gekomen. Vaak staat of valt de site met een bruikbare navigatie. En hier wreekt zich het feit dat BvD kennelijk is gebonden aan de RTL4-structuur, terwijl Nova (terecht, vanuit usability-oogpunt) het hele scherm tot zijn beschikking krijgt. Bij Nova is alleen bovenin een verwijzing geplaatst naar de moedersites van NPS, VARA, NOS en omroep.nl. De overige primaire navigatie vindt plaats via een niet te missen menubalk die dagelijks wordt aangepast aan de dag van de week.

De belangrijkste navigatieplaatsen op het scherm zijn bovenin en aan de linkerkant. Deze worden bij BvD echter geheel ingenomen door tabs en hyperlinks die naar niet-BvD informatie verwijzen; een ongewenste situatie. De eigenlijke BvD-navigatiebalk bestaat uitsluitend uit een onopvallende regel hyperlinks met de item Home, Animaties enzovoort. Er is veel overbodige ruis aanwezig op de site van BvD. Denk de banner bovenin en de navigatieladder aan de linkerkant weg, en je houdt een heel aardige en bruikbare pagina over. Nu laat de navigatie een rommelige indruk achter. Het zou goed zijn als alle overbodige RTL-info wordt gestript en wordt aangeboden via een pictogramlink naar de algemene RTL4-site.

Multimedia- en interactie-items zijn ook te vinden op de websites, bijvoorbeeld het doorgeven van de gasten en onderwerpen per sms (beide) en het aanbieden van ringtones (BvD). Irritant gebruik van multimedia is te vinden bij BvD. Hier is een overdaad aan animated gifs gebruikt en openen ongevraagd allerlei pop-upadvertenties. Bovendien wordt bij elk hernieuwd bezoek aan de site ongevraagd de begintune van het programma afgespeeld (Welkom op de site van Barend… en Van Dorp). Leuk voor ??n keer, maar na de tweede keer irritant en in kantooromgevingen uiteraard ongewenst. Al deze opties zijn niet uit te schakelen, dat is wat het zo gebruiksonvriendelijk maakt. Bij Nova zijn deze extraatjes gelukkig afwezig, waardoor de site een rustiger en bruikbaarder indruk achterlaat.

De site van Nova laat een degelijker en gebruiksvriendelijker gevoel achter dan die van Barend en Van Dorp. De duidelijke primaire navigatie en rustige, overdachte presentatie van de items geven aan dat de site duidelijk als volwaardig element naast de televisie-uitzending wordt gezien. De site geeft tevens achtergrondinformatie bij personen en items die in het nieuws zijn. Bij BvD lijkt de site er ondanks alles een beetje bij te hangen. De belangrijkste verbeterpunten voor BvD zijn het optimaliseren van de navigatie (weg uit de irrelevante RTL-structuur) en het toevoegen van een zoekfunctie voor gestructureerd zoeken naar eerdere gasten en items. Op televisie lijken de RTL-coryfee?n aan het langste eind te trekken, op het web wordt de slag vooralsnog gewonnen door Nova.

De site van Barend en Van Dorp is ingebed in de algemene RTL4-site. Dit komt de overzichtelijkheid en navigatie niet ten goede. Daarbij wordt onnodig veel gebruikgemaakt van animated banners en andere afbeeldingen.

Nova gebruikt grote pop-upmenu’s. Dit is vanuit usability-oogpunt niet altijd een goede keuze. De presentatie van de items, het terugvinden van eerdere onderwerpen en de geboden achtergrondinformatie maken deze site wel tot een prima aanvulling op de televisie-uitzending.

Bron:

Net Professional, april 2003

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!