Eyetracking: zoeken blijkt niet zo makkelijk

Eyetracking: zoeken blijkt niet zo makkelijk

Uit een Eyetracking onderzoek van Jakob Nielsen blijkt dat het beantwoorden van de vraag hoe groot de populatie in de VS is, geen sinecure. 86% van de gebruikers bleek niet in staat om de populatiegrootte te vinden ondanks dat dit getal toch duidelijk op de homepage van het US Census Bureau staat. Eenderde van de gebruikers hebben zelfs het getal niet gezien.  In de heatmap is duidelijk te zien dat gebruikers de belangrijkste gedeelten hebben bekeken. Zowel de linkernavigatie als de verschillende categorieën in het middengedeelte werken goed. Ook hebben de gebruikers veel aandacht besteed aan de ‘Population Clocks’ en ‘Population finder’. Als je goed kijkt zie je verder dat gebruikers maar naar het eerste deel van het getal hebben gekeken. Oftewel, de meeste gebruikers scannen het gebied, maar hebben niet het hele getal bekeken. Een klein percentage heeft wel het gehele getal gezien.

Wat blijkt, er zijn twee belangrijke redenen waarom de gebruikers de informatie niet hebben kunnen vinden.

1. het formaat en de kleur van het lettertype heeft een commerciële uitstraling waardoor gebruikers het gedeeltelijk negeren.
  Banners en alles wat op een reclame-uiting lijkt, worden domweg genegeerd. In het

artikel over ‘banner blindness’ is dit ook te berde gebracht.

2. het gebruik van populair taalgebruik en andere zelfbedachte woorden lijken gebruikers op het verkeerde been te zetten.

In het Eyetracking onderzoek is ook nog gekeken naar de manier waarop gebruikers de specifieke informatie zoeken. In dit onderzoek zijn vier verschillende vormen van gebruikersgedrag gedefinieerd.

De zogenaamde ‘gaze plots’ die hieronder zijn getoond, laten de kijkmomenten zien van een individuele gebruiker. Elke blauwe stip is een kijkmoment. Hoe groter de stip, des te langer het kijkmoment. Het nummer in de stip vertegenwoordigt de kijkvolgorde. De lijnen tussen de kijkmomenten noemen we saccaden. Tussen de kijkmomenten zijn we namelijk niet in staat om informatie waar te nemen.

Plot A laat de kijkmomenten zien van een gebruiker die gefocust is op het gebruik van de zoekmachine. De gebruiker keek snel even rond op de linkerhelft van de site en ging direct naar de zoekmachine. Meer dan de helft van de gebruikers gebruikten de zoekmachine om hun doel te bereiken. De rechterkant van de homepage is zelfs niet bekeken.

Plot B laat de kijkmomenten zien van een gebruiker die gefocust is op navigatie-elementen. Deze persoon heeft bijna de gehele pagina bekeken. Dit type gebruikersgedrag werd niet veel gezien maar komt juist meer voor op sites waar geen tools worden aangeboden op de homepage.

Plot C laat de kijkmomenten zien van een gebruiker die gefocust is op het gebruik van de tools in de rechterkolom. De dropdown menu’s en de invulvelden trokken de aandacht van deze gebruiker. In de praktijk blijken dergelijke features een bepaalde aantrekkingskracht te vertonen omdat gebruikers iets kunnen doen en controle hopen te krijgen.

Plot D laat de kijkmomenten zien van een gebruiker die de ‘Population Clock’ succesvol heeft gebruikt. Volgens Nielsen was deze gebruiker eerder sterk gefocust op de zoekmachine. Blijkbaar werden zijn ogen getrokken naar de ‘Population Clock’ en leek het getal de juiste te zijn.

Uiteindelijk bleken de verschillende gebruikersgedragingen niet te leiden tot het juiste antwoord. De zoekmachine deed in ieder geval zijn werk niet goed.

Ondanks dat een aantal ‘guidelines’ van Nielsen voor homepage design zijn gevolgd, zijn er ook een aantal ‘vergeten’, namelijk:

• gebruik normale woorden en geen populair taalgebruik of andere vage termen. Eenduidigheid is hierbij van belang
• beperk het aantal lettertypen en andere tekstuele inconsistenties
• laat de content er niet uitzien als een advertentie of reclame-uiting


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.