Extensions of lifestyle
Dat een mobieltje een extentie van iemands persoonlijkheid is (of gaat worden) mag duidelijk zijn. In café‘s, kantoorgebouwen, bushokjes, enz worden uitgebreide discussies gevoerd over mobieltjes. Eentje welke ik vaak hoor is: “Neeeeee, voor mij geen camera mobieltje! Wat moet ik er mee?” Een argument waar ik altijd graag tegen in ga…
De makers van mobiele telefoons gebruiken voornamelijk de technische aspecten van mobieltjes om ze aan de man te brengen. Onderzoek van Ericsson’s consumer en enterprise lab stelt een andere route voor…
Volgens een artikel op BCC News heeft dr. Michael Bjorn uitgezocht (door 14.000 mensen om hun mening te vragen) dat lifestyle een zeer belangrijke factor is voor het aanschaffen van mobieltjes. Hoe past de geboden technologische verbetering van mobieltje XYZ bij de gewoontes van de gebruiker? Dat is volgens Bjorn de sleutel vraag welke gesteld dient te worden. Volgens het onderzoek kan het gebruik van de mobiele telefoons in twee “tribes” verdeelt worden. Van deze tribes zijn de “pioniers en materialisten” vaak de drijvende kracht achter het accepteren van nieuwe technologie?n. Als argument wordt aangevoerd dat het gebruik van SMS onder de (oudere) minder mobile-enabled gebruikers toeneemt omdat ze bedolven worden onder de SMS-jes van de jeugd.
Duidelijk bevindingen waar ik het wel mee eens kan zijn (maar was daar een onderzoek voor nodig?), de mobiele telefoon is het meest persoonlijke device welke we met ons meedragen. Het lijkt me logisch dat je zo goed mogelijk in de dagelijkse routine van je doelgroep wilt passen zodat de gebruiksfrequentie (en dus waarde) van je applicatie/service toeneemt.
Oh ja, voor die mensen die tegen me zeggen dat ze geen camera in hun mobieltje willen… You’re kids are using them so you will be assimilated…
@Marco: Inderdaad marketing2 blinkt niet uit in de snelheid waarmee de presentaties online komen.
@Dennis: Dat wat mijn kinderen doen, wil ik toch echt niet altijd doen, zeker niet m.b.t. K3. Aan kuddegedrag heb ik geen boodschap. Waarom zou ik een mobieltje met camera moeten kopen als mijn Nokia 6210 het nog prima doet en ik geen toegevoegde waarde zie in een camera? Dus met lifestyle krijg je ook mij niet om.
Bij mij (en misschien bij anderen) werken enkel toepassingsmogelijkheden. Je moet mij inderdaad niet lastig vallen met technische aspecten zoals UMTS bij de verkoop. Ik zwicht voor persoonlijke toegevoegde functionele waarde; je kunt email lezen in de trein, mobiel snel en gemakkelijk informatie opzoeken etc. Dat werkt wel en zou ook de reden zijn voor een ander mobieltje.
Erik, probeer het verhaal eens anders te lezen. Hoe kijken de meeste mannen op dit moment naar auto’s? Dacht je nu werkelijk dat ze bij de aanschaf als eerste kijken naar functionaliteiten? Nee dus, het gaat ze om het uiterlijk en de status die het ze geeft. Een auto moet passen bij iemands lifestyle. Exact hetzelfde is nu aan de hand met mobieltjes onder jongeren. Noem het kuddegedrag, maar vandaag of morgen doet de massa er aan mee. Ook wij vrees ik…
Ik snap dat jongeren er aan mee doen, maar ik wilde alleen maar aangeven dat ik persoonlijk niet snel zal vallen voor reclame die associeert aan lifestyle. Mijn gewonnen I-pod heb ik verkocht op marktplaats, omdat ik simpel weg te weinig onderweg muziek luister. Op grond van status/lifestyle zou ik hem toch echt moeten houden.
Ja, ook ik heb mijn lifestyle-zwakheden, dus het gaat niet altijd op. Ik wilde alleen nuanceren dat je niet iedereen om krijgt met een insteek o.b.v. lifestyle. Bij mobieltjes werkt het bij mij in elk geval zeker niet.
Misschien wat onduidelijk verwees ik naar het punt in het onderzoek dat zegt dat zodra meer dan 25% van de gebruikers van een mobiele innovatie gebruik maken er een “magische grens” gepasseerd wordt. Het voorbeeld was dat ouderen meer SMS-en omdat ze gebombardeerd worden met SMS van hun kids etc. Kijkend naar de tractie die camera mobiele telefonie nu heeft is het waarschijnlijk uiteindelijk geen kwestie van keuze meer (al zijn er wel al een aantal keer speciale camera loze versies van mobieltjes uitgebracht). De camera als entertainment object heeft inderdaad weinig toegevoegde waarde, ik zal binnenkort eens een overzicht maken van hoe camera mobieltjes op andere manieren gebruikt worden (niet gelijk aan sex denken).
Ook lifestyle producten dienen enige behoefte te vervullen. De mobiel telefoon is geen echter lifestyle product maar een fullfilment! Cummunicatie, entertainment, registratie (foto,film) en straks service (betalen, local besed info) waar je ook bent in een applicatie. De techniek vervult gecreeerde vraag! En dat is slim!
Enigzins in euforie door het succes van Ajax en het kortstonige maar overdadige bezoek van Bachus is mijn vorige reactie wat kort door de bocht. Ik zal morgen trachten deze stellige stelling te onderbouwen. AJAX!!! AJAX!!! (-_o)
Succes Ajax? :-))) Via de achterdeur UEFA ten koste van het altijd lastige Maccabi Tel Aviv …een kinderhand is gauw gevuld.
Zijn we het een keertje niet eens Albert. 😉
Maar even over dingen die er bij marketingfacts wel toe doen (Feyenoord, Sparta en Excelsior daar gelaten): Je moet inderdaad nog even uitleggen wat : de techniek vervult gecreeerde vraag betekent. Je kunt ook zeggen: de techniek creeert vraag.
EJ. Pvdorrie, een afgedwongen succes (o_-) van de enige club met voetbal allure. Techniek voldoende, weinig content en motieven. Heb ik het nu over Ajax of over het topic? Ik ga mijn roes uitslapen.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!