Europa loopt met mobiele betalingen voor op de VS en Azië

7 juni 2013, 11:00

Aantal mobiele transacties groeit binnen 10 maanden wereldwijd met 75 procent

13,8 procent van wereldwijde online transacties verloopt via mobiel. Dit blijkt uit cijfers van de eerste Global Mobile Payments Index van Adyen. Deze index is gebaseerd op feitelijke online betalingen via het netwerk van Adyen. 10 maanden terug was het aandeel van mobile nog 8,2 procent (juni 2012), een groei van 75 procent. Het rapport laat ook zien dat Europa voorop loopt op het gebied van mobiele betalingen met 15,3 procent, gevolgd door Azië (12,4 procent) en de Verenigde Staten (11,2 procent).

5 procent betaalt met tablet, iPad eerste keuze

De index laat zien dat tablets (iPad en Android) 5 procent aan aandeel winnen. In april 2013 werd bij 53 procent van alle mobiele betalingen een tablet gebruikt. Dat was in juni vorig jaar nog 48 procent.

Noord-Amerika, waar 58 procent van alle mobiele betalingen met een smartphone plaatsvindt, vormt een uitzondering op de trend dat de iPad wereldwijd het dominante mobiele shopping-platform is. 6,6 procent van alle internetbetalingen vindt plaats op de Apple-tablet, tegenover 3,8 procent tien maanden geleden. iPhones representeren 4,4 procent van alle online transacties, dat lag in juni 2012 op 3,1 procent en kent een groei van 42 procent. Android-telefoons vergroten hun aandeel van 1,1 procent tot 2 procent en het gebruik van Android-tablets voor betalingen is meer dan verdubbeld van 0,3 procent naar 0,7 procent in april dit jaar.

Reissector leidend in mobiele transacties

De Adyen Index zoomt ook in op een aantal sectoren die traditioneel gedomineerd worden door online transacties via laptops en desktops:

  • Reizen: 20 procent van de betalingen verloopt via een mobiel toestel, waarvan de helft op tablets. Hiermee loopt dit marktsegment voorop. De reissector heeft de mobiele wereld al snel omarmd en biedt shoppers de mogelijkheden snel en efficiënt betalingen af te ronden.

  • Retail: Consumenten gebruiken een mobiel toestel voor 15 procent van al hun aankopen, waarbij tablets 10 procent voor hun rekening nemen. De retail-sector profiteert het meest van het fenomeen ‘sofa shopping’; mensen shoppen mobiel vanuit huis. Adyen constateert dat deze manier van shoppen specifieke apps of websites vereist voor tablets, omdat die een aantoonbaar effect hebben op de omzet.

  • Kaartverkoop: De online verkoop van toegangsbewijzen verloopt voor 15 procent mobiel. Daaronder vallen concerten, films, sportevenementen en theatervoorstellingen. Smartphones zijn met 9 procent dominant in dit segment. Het aantrekkelijke van mobiele kaartaankopen is dat het product/de dienst rechtstreeks op het mobiele toestel wordt geleverd.

  • Digital Goods: Ook in deze markt wordt 15 procent van de aankopen mobiel gedaan, waarvan 8 procent op smartphones. Hierbij valt te denken aan boeken, films, muziek, software, en diensten.

  • Games: Smartphones blijken het dominante platform voor betaalde mobiele games. Van alle mobiele transacties binnen dit segment verliep 7 procent via een smartphone en slechts 2 procent via een tablet. Het lage aandeel mobiele betalingen in de games-industrie is te relateren aan de veel rijkere ervaring die consoles en desktop-pc’s leveren aan de gamer.

Over het onderzoek

De Adyen Global Mobile Payments Index gaat op kwartaalbasis worden gepubliceerd en is gebaseerd op wereldwijde betaalinformatie die Adyen verzamelt. De index volgt de snelle evolutie van mobiel betaalgedrag van dichtbij en biedt inzicht in verschillende marktsegmenten en geografische trends.

Afbeelding: Thijs Brouwers (cc)

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!