Elke website krijgt een feed
Het vandaag gelanceerde FeedYes.com geeft alle websites op het internet een rss feed. Gebruikers van FeedYes geven het adres van een website op, waarna FeedYes.com de informatie op de website in een feed vertaalt. Iedereen met een RSS reader kan zich op de feeds abonneren.
Nog veel sites zonder feed
Hoewel steeds meer sites standaard een feed aanbieden met hun laatste nieuws, is het aantal websites zonder feed nog altijd vele malen groter. Mensen die het nieuws op dergelijke sites via een rss reader willen volgen, kunnen voortaan met FeedYes.com zelf een feed aanmaken.
Ajax en Het Financieele Dagblad
Volgens initiatiefnemer Jeroen Bertrams (zie ook FeedXS) is het opmerkelijk dat nog altijd veel sites geen feed aanbieden. Het aantal mensen dat een rss reader gebruikt om nieuws te volgen is in 2005 ruim verdubbeld ten opzichte van 2004. Sites zonder feed lopen daardoor het risico bezoek mis te lopen. De woordvoerder: “Goed bezochte websites als Ajax.nl en FD.nl hebben bijvoorbeeld nog geen rss feed. Met FeedYes.com is het mogelijk om binnen een minuut een feed voor beide sites te creëren.”
Maatwerk feeds
De afgelopen weken is FeedYes.com door een kleine groep mensen getest. Volgens Jeroen blijkt uit de resultaten dat mensen de dienst niet alleen voor sites zonder feed gebruiken, maar ook om maatwerk feeds te creëren voor websites die wel al een feed aanbieden: “Vaak bieden websites maar één feed aan voor de homepage, maar niet voor onderliggende pagina’s. Met FeedYes.com kunnen mensen nu voor elke pagina een feed maken.”
Voorbeelden van feeds
Het Financieele Dagblad: http://www.feedyes.com/feedshow.php?f=RjLvIF9NMBFVGu5p
Ajax: http://www.feedyes.com/feedshow.php?f=mf37fi248E5jF3kt
Is dit niet gewoon dezelfde dienstverlening als scrapedfeeds?
Ben het eens met Marco’s opmerking dat er juridisch nog obstakels zouden kunnen zijn. Zolang je alleen ‘koppen’ ophaalt en dieplinkt heb je geen probleem. De dienst is dan vergelijkbaar met wat Kranten.com doet – en dat mag.
Als je van plan bent meer op te halen dan denk ik dat je een probleem hebt. De meeste publishers zijn niet bereid volledige feeds te geven van hun artikelen – en met goede redenen. Hoe je het went of keert, je herpubliceert dan content zonder toestemming.
Wat verder een interessante vraag is: hoe zit het met sites die al een feed hebben? Stel dat die feed advertenties bevat en jij biedt een feed zonder advertenties aan, dan steel je hun feed.
Ik ken feedfire wel, maar vind de werking niet handig. Bovendien moet je betalen, anders update de feed maar 1x per 24 uur, en daar heb je niet veel aan.
Juridisch verwacht ik geen problemen. De feed bevat alleen headlines (geen andere tekst) en linkt direct terug naar de bron.
mooi initiatief!
maar zoals al reeds gezegd werd vraag ik me af of dit een lang leven beschoren is, aangezien steeds meer sites in de toekomst zelf een RSS feed zullen toevoegen.
Dat het FD nog geen RSS feed heeft vind ik persoonlijk wel schokkend moet ik zeggen!
Jeroen, ben eigenlijk ook wel benieuwd naar je businessmodel. Hoe ga je hier nu straks aan verdienen?
Advertenties in de feeds lijkt een optie maar die zou ik juridisch niet durven maken. Advertenties op de site zal je weinig opleveren omdat eenmaal een feed gemaakt de gebruikers hier niet of nauwelijks terug zal komen. De enige mogelijkheid lijkt de kennis die je gaat opbouwen als er straks een ktitische massa aan gebruikers is. Bijvoorbeeld bedrijven benaderen die nog geen RSS-feeds hebben 😉
Heel mooi inititiatief en ik wil het direct uitproberen op een paar websites, maar ik krijg geen bevestigingsmail. En dus kan ik niet inloggen. Ik vraag me af of dat aan mij ligt, of dat anderen daar ook last van hebben.
Marco: goede analyse, eerst kritische massa nodig, dan kijken we wel verder. Voorlopig in ieder geval nergens advertenties.
Moet eerlijk zeggen dat ik er nog niet eerder van had gehoord. Sinds wanneer bieden jullie deze service en zijn er naast Philips al meer klanten die er gebruik van maken? Het is inderdaad een mogelijk businessmodel dat ik hierboven niet had genoemd. Dank voor de update Ronald!
Marco, we zijn nu in gesprek met een aantal andere grote partijen die er gebruik van willen maken. Philips was onze launching customer en daar hebben we 2 maanden tijd voor genomen om de applicatie te testen (wat goed is bevallen). Ik zal je op de hoogte houden van nieuwe klanten die er gebruik van gaan maken.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!