Een weblog in ieder businessplan
Volgens Bob Cargill, senior creative director van Yellowfin Direct Marketing, dienen marketing en communicatie deskundigen in 2005 in ieder business- en marketingplan een weblog mee te nemen. Hij geeft 10 redenen aan waarom een weblog dient te worden meegenomen in alle plannen.
Een van deze redenen neem ik maar even een op een over:
Blogs are Authoritative.
We?re not talking about those cathartic, diary-like blogs kept by moody, meandering teenagers. We?re talking about the most sophisticated among the blogosphere, the ones owned and operated by today?s savviest business people. Written by the heaviest hitters in their fields, these blogs go a long way toward formalizing their authors? knowledge, insight and overall sphere of influence. Ideally, your blog will provide readers with plenty of fresh, premium content they can?t find anywhere else. But you had better think twice before posting. If you haven?t done your homework, your readers won?t hesitate to call you out. On the other hand, if your commentaries are consistently on the mark, your blog may soon become a frequently visited destination and raise your industry profile to unprecedented, new heights.
In Nederland wordt er volgens mij nog geen rekening gehouden met weblogs bij het opzetten van campagnes.
Als onderneming heb je je eigen standpunten die je wil spuien, het enthousiasme daarvan zwakt af naarmate het bedrijf steeds meer vorm begint te krijgen.
Door het starten van een blog creëer je ook verwachtingen bij de lezers daarvan. Het niet bijhouden, door bijvoorbeeld afzwakking van enthousiasme, zal dodelijk kunnen zijn voor je reputatie.
Een blog is zeker goed, maar geen marketing- en communicatiemiddel dat ‘vanzelfsprekend’ zal zijn in 2005. In het relaas van Bob Cargill wordt te positief gekeken naar de mogelijkheden, zonder de drempels te inverntariseren.
Martin, je opmerking dat er in Nederland nog geen rekening wordt gebouden met weblogs bij het opzetten van campagnes is niet juist. Er zijn wel degelijk campagnes waarbij ze nadenken over de mogelijkheden van weblogs. Het zal nog wel even duren alvorens weblogs standaard op de checklist staat voor keuze van mediamix. Maar dat geldt voor veel andere middelen (zoekmachine marketing, e-mail marketing, viral marketing, etc) ook.
Verder ben ik het eens met Anders en Ralph, een bedrijf zal zich heel goed moeten realiseren wat de consequenties zijn van het starten van een weblog. Kun je niet voldoen aan de verwachtingen dan moet je het niet doen!
Marco, klopt. Die opmerking was inderdaad te voorbarig, ik bedoelde meer dat ze momenteel nog niet gebruikt worden bij campagnes. Dat er wel aan wordt gedacht, zeker bij leden van deze weblog, bij het opzetten van campagnes ben ik absoluut van overtuigd.
Ik kan me helemaal aansluiten bij de opmerkingen van Anders en Ralph. Het grote gevaar is dat er geen postings meer worden gedaan op een weblog en zeker jouw laatste zin, “kun je niet voldoen aan de verwachtingen dan moet je het niet doen” gaat hierbij op.
Wat is nu het probleem bij het afzwakken van de intensiteit van de dialoog? Dan start je een nieuwe dialoog!
Het overhyped beeld over een weblog lijkt ook hier de teneur.
Plaats de weblog in een minder absoluut kader (minder pretenties) en je hebt er een altijd zinnig ‘monitor-medium’ bij.
Onderhoud en redactie kunnen best gedeeltelijk worden uitgevoerd door toegewijde en capabele werknemers. Daar kun je in trainen en ontwikkelen.
Een weblog is geen wondermiddel. De weblog discussie lijkt en beetje op de drempels die internet midden jaren negentig kenmerkte. Een weblog is niet overal voor geschikt.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!