E-folders.nl wil consument en milieu dienen

E-folders.nl wil consument en milieu dienen

E-folders.nl is begonnen met het online plaatsen van reclamefolders. Het bedrijf uit Groningen heeft inmiddels Scapino en Macintosh Retail Group (oa BelCompany) als klant. E-folders.nl stimuleert ook het terugdringen van drukwerk, het plaatst een banner voor het aanvragen van de brievenbus-stickers bij Milieudefensie.

E-folders.nl is opgezet vanuit het Groninger adviesbureau BuyWays Internet Technologie en Strategie, dat ook de sites Aanbieding.nl, Korting.nl en Gratis.nl beheert. Vanaf komende maandag worden op deze sites bezoekers geattendeerd op het bestaan van E-folders.nl.

Directeur Robert Brugman van E-folders.nl vertelt dat het idee voor de site ontstond vanuit eigen behoefte. “Iedereen heeft weleens thuis gezocht naar die folder waarin die ene aanbieding stond. Soms moet je hem dan uit de prullenmand halen.” Wanneer de folders online staan “is dit gemakkelijk voor de consument”.

De internetter kan op E-folder.nl ook een profiel laten aanmaken, op basis waarvan de folders van zijn voorkeur worden geselecteerd. “Gegevens die we verzamelen geven we niet aan derden”, zegt Brugman. “Doel is om aan de hand van deze informatie onze site te verbeteren.” In de privacy-verklaring valt verder te lezen dat mensen die een profiel laten aanmaken e-mails kunnen krijgen, zowel van E-folders.nl zelf als van partners van het bedrijf, verder worden de gegevens gebruikt voor database-onderzoek.

Concurreren met de papieren folders is niet direct het doel, zegt Brugman. “Het verhaal van kostenbesparing slaat nog niet echt aan bij de adverteerders.” Slaat het online bekijken van folders aan bij consumenten, dan ontstaat wellicht de behoefte om de papieren versie buiten de deur te houden. In dat opzicht is er wel concurrentie. “Dat willen we ook stimuleren”, zegt Brugman. “We plaatsen een banner op onze site waarmee mensen via Milieudefensie een sticker kunnen bestellen voor nee/ja of nee/nee.”

Twee adverteerders hebben zich al gemeld voor het online plaatsen van hun folders, het zijn schoenenwinkel Scapino en de Macintosh Retail Group, eigenaar van onder meer BelCompany, Kwantum en Piet Klerkx. Zij betalen een vast bedrag voor het online plaatsen van de in pdf-formaat aangeleverde folder (50 euro per keer) en betalen vervolgens per keer dat iemand de folder bekijkt. “Dit bedrag varieert per adverteerder en ook met het aantal keren dat er geklikt wordt op een folder, wie vijfduizend kliks heeft is duurder uit dan iemand met honderdduizend kliks. Gemiddeld zal het op 5 eurocent per klik komen.”

Behalve de folders van deze beide klanten staan er ook exemplaren van anderen online. “We moeten een aanbod hebben om bezoekers te trekken, zonder bezoekers zijn we anders niet interessant voor adverteerders.” Het aantal keren dat mensen deze folders bekijken, alleen de voorkant is te zien, wordt als ‘verkoopargument’ gebruikt tegenover de adverteerder.

“Er zijn adverteerders die zeggen dat mensen op hun site de folder wel vinden. In sommige gevallen is dat ook zo, maar het is niet vanuit de consument gedacht.” Maar is de concurrentie bij E-folders.nl niet de spreekwoordelijke muisklik verwijderd? “Ik kan me niet voorstellen dat om die reden een adverteerder er niet aan mee wil doen. Wanneer je een folder verspreidt valt samen met jouw folder ook die van de concurrent in de brievenbus.”

Bron:
http://www.emerce.nl/


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 7 reacties op dit artikel

  • Makro introduceert - in samenwerking met PayperNews en DataWire - als eerste bedrijf een digitale folder waarbij het papieren bladergevoel wordt gecreëerd. De 900.000 Makro Pashouders kunnen door de implementatie van DIGI-magazine, de folder daadwerkelijk bladerend bekijken, zoeken op artikelniveau, inzoomen op artikelen en artikelen printen.

    Voor een demonstratie van het bladersysteem kunt u surfen naar: http://makro.paypernews.nl

    De digitale vertaling van bestaande uitingen staat nu vaak nog te ver van de werkelijkheid af. Gevolg is dat websites onvoldoende gebruikt of bekeken worden. Door de digitale folder nu een echte bladerfunctie te geven, verbetert Makro haar dienstverlening naar haar pashouders en wordt de Makro folder voor nog meer pashouders toegankelijk.

    Makro is tweeënhalf jaar geleden gestart met haar website (ww.makro.nl) waarin de tweewekelijkse folder een van de belangrijkste onderdelen is. Wekelijks komen mede daardoor ruim 245.000 unieke bezoekers naar de site. De website van Makro is een compleet informatiecentrum voor (potentiële) klanten, sollicitanten, pers en andere geïnteresseerden.

    geplaatst op
  • Een erg handige site vind ik zelf http://www.reclamefolder.nl, hier staan overzichtelijk alle folders en iedere week ontvang ik mijn favoriete folders per mail.

    geplaatst op
  • Veel digitale folders bekijk ik zo via zo’n folder-portaal. Mijn favoriet is http://www.folderaar.nl

    geplaatst op
  • Het leek tot voor kort een interessant initiatief maar de site lijkt niet meer te werken??? Op de site staat vermeld: E-folders is niet langer beschikbaar. Weet iemand hier meer van?

    geplaatst op
  • Ben ik ook benieuwd naar, gebruikte het nogal eens.

    geplaatst op
  • Ik heb begrepen dat ze er bij Ilse de stekker eruit hebben getrokken. Wij gaan echter gewoon door. Wellicht dat je met folderplaats.nl uit de voeten kunt.

    geplaatst op
  • Nu dat e-folders ermee gestopt is komt er meer plaats voor nieuwe initiatieven zoals http://www.folderkoopjes.nl. Deze folder website brengt de losse folders bij elkaar zonder doorverwijzingen. Handig toch?

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.