Drie regionale reclamefestivals lanceren InterContinental Advertising Cup

5 oktober 2006, 12:11

Golden Drum festival 2006 - opening

InterContinental Advertising Cup (ICAC) is gelanceerd door Golden Drum, het reclamefestival voor New Europe in Slovenië, AdFest, het festival voor Azië Pacific in Thailand, en FIAP, het Ibero-Amerikaanse festival in Argentinië. De belangrijkste doelstelling van ICAC is om lokale creativiteit en culturele diversiteit te bevorderen. “The Cup will make the small bigger and the locally smart globally visible”, aldus Michael Conrad, één van de initiatiefnemers en president van Berlin School of Creative Leadership.

InterContinental Advertising Cup heeft de volgende formule: uitsluitend finalisten van de drie regionale festivals mogen deelnemen aan ICAC; zij worden beoordeeld door een internationale jury bestaande uit de voorzitters van de festivals en de meest invloedrijke mensen uit de reclame-industrie. Op deze wijze krijgen kleinere lokale campagnes en reclamemakers uit Oost-Europa, Azië en Latijns Amerika een kans om internationaal door te breken. Campagnes uit deze regio’s winnen zelden prijzen op grote internationale reclamefestivals, zoals Cannes Lions of Epica.

Eén van de redenen is dat een internationale jury onder tijdsdruk eerder het werk selecteert, dat voor een bekend internationaal merk is gemaakt (bv. Nike of MTV), dan een campagne voor een lokaal product. Juryleden krijgen honderden inzendingen te zien en kiezen (vaak onbewust) voor de inzending die zij al kennen en die geen uitleg nodig heeft. Het is lastig om aan de juryleden de kern van een Thaise, Costaricaanse of Oekraïnse campagne uit te leggen in twee zinnen. Een andere reden is dat locale reclamemakers vaak met veel kleinere budgetten werken, wat hun creativiteit enorm bevordert maar de keuze van media en middelen enorm beperkt. De eerste InterContinental Advertising Cup vindt plaats in Spanje in november 2007.

Ik hoop dat de Nederlandse bureaus die soms ook last hebben van cultuurverschillen en taalbarrières, mee gaan doen aan één van de drie regionale festivals. Het dichtstbijzijnde is Golden Drum in Portoroz, Slovenië (twee uur vliegen en 1,5 rijden en je zit in een kleine badplaats aan de Adriatische kust). Dit jaar heeft Nederland welgeteld twee deelnemers op Golden Drum, tegen 48 uit Duitsland, 54 uit Finland, 65 uit de VS en 245 uit Oostenrijk.

Serge Fenenko
Strategy Director bij Novocortex

Strategy Director van het internet marketingbureau Novocortex, na 7 jaar marketing en business development bij Rabobank. Novocortex is gespecialiseerd in interactieve marketing en Internet Strategie Audits. We werken internationaal - in Nederland, Zwitserland, Rusland, Oekraïne, Kroatië etc. Novocortex maakt interactieve campagnes, virals en iPhone games die aandacht in sociale media en prijzen op internationale festivals winnen.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!