Begin dit jaar kwam de mededeling van YouTube dat de richtlijnen voor het partnerprogramma worden aangescherpt. De nieuwe vereisten zijn niet mals. Medio februari is de nieuwe handhaving van start gegaan. Dit zijn de implicaties.
Met het YouTube-partnerprogramma (YPP) kunnen videomakers op YouTube met hun content inkomsten genereren. Videomakers kunnen namelijk geld verdienen via advertenties die bij hun video's worden weergegeven en via YouTube Red-abonnees die de content van videomakers bekijken. Duidelijk, maar naast het veranderende advertentiebeleid moet je voor het gebruik van bepaalde andere functies ook bij het YouTube-partnerprogramma zijn aangesloten.
Alle YouTube-kanalen geraakt
Eindschermen bieden de kijker de gelegenheid om actie te ondernemen tijdens het kijken van een video en dat zorgt onder andere voor meer interactiviteit, kijktijd, klikken en vertoningen. Het is vergelijkbaar met de YouTube Info Cards, maar eindschermen zijn beter zichtbaar in de video. Ze staan niet zoals de info-cards verstopt onder het informatie-icoon (rechtsboven), maar worden in de video zelf volledig getoond. Vanuit hier kan men er direct op klikken.
Door de aanpassingen in het YouTube-partnerprogramma is het straks voor ‘normale’ YouTube-kanalen niet meer mogelijk om door middel van eindschermen naar gekoppelde websites te linken. Op deze manier wordt het moeilijker (met name vanaf mobiel) om verkeer naar je eigen website te sturen.
Toch linken?
Wil je wel vanuit een video linken naar een gekoppelde website? Dan ben je verplicht om aan de nieuwe YPP-criteria te voldoen. YouTube zal overigens niks veranderen aan de bestaande links in je video’s, dus deze blijven gewoon bestaan. Daarnaast ben je ook binnen het YouTube-partnerprogramma uiteraard niet verplicht om daadwerkelijk advertenties te laten draaien naast eigen video’s.
Een andere YouTube-tip: zorg dat je binnen de eerste twee regels van je video-omschrijving een link vermeldt die verwijst naar de gewenste landingspagina. Op die manier zien je kijkers direct de link onder je video staan, zonder op ‘meer weergeven’ te hoeven drukken.
Externe players
Mocht je nu nog met de handen in het haar zitten, dan is het gebruik van een externe player het overwegen waard. Externe players (bijvoorbeeld Wistia) zijn ontworpen om bedrijven te helpen met het serveren van video’s op hun websites voor marketing-, support- en salesdoeleinden. Externe players zijn zelfs een betere optie als je direct traffic wil genereren naar je website, conversie wil verhogen of je engagement wil verbeteren binnen de websites die je zelf beheert. Op maat gemaakte video-players (in je eigen huisstijl) krijgen gemiddeld meer kliks, video-SEO zorgt voor meer traffic en e-mailverzamelaars in de video helpen bij het genereren van leads, die je vaak direct vanuit de video kunt koppelen aan je CRM-systeem.
Externe players hebben vaak ook gedetailleerdere videostatistieken. Je kunt bijvoorbeeld op individueel niveau (IP-adres) nauwkeurig zien hoe een kijker jouw video’s consumeert. Dat gaat soms zelfs zo ver dat je op basis van een e-mailadres een totaaloverzicht van de kijkgeschiedenis van die gebruiker naar voren kunt halen. Dit geeft interessante inzichten in de interesses van die specifieke persoon voor jouw bedrijf, product of dienst.
Een goed voorbeeld van een video in een externe player is deze van Carhartt Europe: de externe player is zelfs qua kleur ingericht op de huisstijl van het merk en het is ook mogelijk gemaakt om vanuit de video naar de website door te klikken.
Wat zijn jouw ervaringen met het nieuwe partnerprogramma van YouTube? Deel het in de comments, zodat we van elkaar kunnen leren hoe we slim kunnen inspelen op de veranderingen.