Direct van start met affiliate marketing

12 april 2012, 13:01

De inzet van affiliate marketing kan bijdragen aan je marketing en communicatiedoelstellingen. Je hebt erover gehoord en je wil ermee aan de slag. Alleen hoe pak je dit aan? Dit artikel geeft een concreet stappenplan, zodat je direct morgen als adverteerder aan de slag kunt! Doe er je voordeel mee.

1. Campagne-instellingen

Om een affiliate campagne te starten zet je eerst je campagne instellingen op een rijtje zetten. Deze vormen de basis van je campagne. De instellingen zijn afhankelijk van de doelgroep die je wil bereiken of de wijze waarop je (zelf) de campagne wil beheren.

Campagnemanagement – zelf doen of uitbesteden aan een affiliate netwerk?

Je hebt de keuze om je affiliate campagne zelf te managen of dit te laten doen door een affiliate netwerk. Meekijken kan altijd. Ook is het mogelijk om een eerste periode het campagnemanagement over te laten aan het affiliatenetwerk om deze later alsnog zelf over te nemen. Hierover verderop meer.

Keuren van affiliates – automatisch of handmatig.

In een affiliatenetwerk zitten enorm veel affiliates ofwel websitebeheerders, bij het live gaan van een campagne nemen zij mogelijk je campagne op. Je kan hierbij kiezen of je daar toestemming voor wilt verlenen of dat je de affliates automatisch laat goedkeuren.

Specifieke voorwaarden/bijzonderheden.

Al je wensen en eisen met betrekking tot affiliates zijn aan te geven. Denk aan wel of niet cashback sites, mailpartijen, erotische websites, etc. Ervaring leert dat je na de start van je campagne deze voorwaarden verder zal aanscherpen. Al doende leert men!

2. Campagnegegevens

Campagnebeschrijving

De campagnebeschrijving is geschreven in de derde persoon. Het geeft in zo`n 100 woorden aan wat het product/dienst te bieden heeft, met daarbij de USP’s (unique selling points) en de mogelijkheden/voordelen voor de affiliates. (Waarom moet de affiliate jouw campagne promoten en niet die van de concurrent?)

Voorbeelden van de voordelen van affiliates:

  • Snelle keuring van transacties
  • iDeal betalingen mogelijk
  • Actieve promotie van het product/dienst
  • Gevestigd merk/grote naamsbekendheid
  • Promotiemateriaal is afgestemd op de doelgroep ofwel spreekt direct aan
  • Aantrekkelijke omzet staffels

Webshop of bedrijfsomschrijving

Geef hier informatie over je bedrijf. Deze informatie zullen affiliates gebruiken voor hun eigen websites.

Doelgroep beschrijving

Beschrijf voor wie het product/dienst geschikt is. Zo kan de affiliate gemakkelijk beslissen wie te benaderen en kom jouw campagne terecht bij de juiste doelgroep.

3. Affiliate netwerk

Met welk affiliate netwerk je gaat samenwerken ligt aan verschillende factoren, zoals de branche waarin je je bevindt, de bedrijfsgrootte, de gewenste ondersteuning en natuurlijk je gevoel bij een affiliate netwerk. Je gaat een samenwerking aan voor een langere periode. Laat daarom een 2-, 3-tal affiliate netwerken langskomen voor een kennismakingsgesprek. Voor je keuze zou je bijv. het overzicht kunnen raadplegen van de top 10 affiliate netwerken van 2011 in Nederland.

4. Promotiemateriaal

Om je campagne op te laten nemen door affiliates is er promotiemateriaal nodig. Hiervoor zijn er diverse mogelijkheden. Voorbeelden zijn image banners (jpeg, gif), flash banners, tekstlinks, deeplinks en productfeeds. (deze laatste worden vooral veel gebruikt door de grotere portals en vergelijkingsites).

Met goed promotiemateriaal staat of valt je campagne. Het is van groot belang dat het promotiemateriaal van zo`n kwaliteit is dat de affiliate het op gaat nemen en dat de bezoeker van de affiliate website vervolgens wordt aangespoord om door te klikken naar jouw website.

Hieronder een korte toelichting van de belangrijkste promotiematerialen; tekstlinks, banners en productfeeds.

Banners

Advies is om minimaal zes verschillende bannerformaten beschikbaar te stellen. Dit in GIF en evt. Flash. GIF banners worden over het algemeen het meeste opgenomen door affiliates, dit vanwege de kortere laadtijd op de pagina. Uiteraard zijn Flash banners wel mooier, maar aangezien minder affiliates flash banners gebruiken zijn deze minder van belang/niet noodzakelijk.

De meest voorkomende formaten zijn: (max. bestandsgrootte: 175 KB aanhouden)

  • 88 x 31
  • 120 x 60
  • 234 x 60
  • 468 x 60
  • 120 x 600
  • 336 x 280
  • 728 x 90
  • Mailtemplate: 500 x 500 – Sommige affiliates beheren een databestand, waar ze regelmatig nieuwsbrieven heen sturen, hiervoor kan een mailtemplate ingezet worden.

Tekstlinks

Deze bevatten een omschrijving van hetgeen je wil promoten incl. de landingspagina. Maak hiervan een stuk of 10 verschillende. De links kunnen ook deeplinks zijn naar specifieke productpagina`s.

Productfeeds

Met een productfeed kan een affiliate op productniveau sitebezoekers voorzien van de laatste informatie. Productfeeds worden automatisch gegenereerd en bijgewerkt. Ze worden vooral veel gebruikt voor het samenstellen van productlijsten, zoek en vergelijkingspagina`s. Een productfeed is voor zowel de affiliate als de adverteerder een bijzonder gebruiks– en onderhoudsvriendelijke manier om meer sales te genereren. Wel zijn deze voor een beperkt aantal campagnes geschikt.

5. Commissiestructuur

Affiliates dienen beloont te worden voor de transacties die ze leveren. Daarnaast krijgt het affiliatenetwerk ook nog een percentage van de opbrengst. De vergoeding voor affiliates is de totale vergoeding x 70%. De overige 30% is voor het affiliate netwerk.

Onderstaand de diverse commissiemogelijkheden:

  • Impressies (CPM): van oudsher is affiliate marketing gebaseerd op CPM (cost per mille), je betaalt per 1000 impressies op de website van de affiliate. Deze betaalmethode kies je voor branding en naamsbekendheid.
  • Kliks (CPC): hierbij betaal je voor elke bezoekers die door een affiliate is geleverd. Alleen de unieke kliks worden door het affiliate netwerk gemeten. Wat ervoor zorgt dat je maar 1 keer hoeft te betalen voor een klik, wanneer er door een bezoeker wel meerdere keren op de advertentie geklikt wordt. CPC is uitermate geschikt voor traffic naar je website.
  • Leads (CPL): een lead is een bezoeker die op je website komt via een affiliate en hier vervolgens een bepaalde handeling verricht, waar geen betaling voor nodig is. Voorbeeld is het inschrijven op een nieuwsbrief, het aanvragen van een offerte of het inschrijven op een bepaalde service. CPL zet je bij uitstek in voor een vooraf bepaalde actie.
  • Sales (CPS): een sale verricht een betaling op je website, waarbij de bezoeker afkomstig is vanuit een affiliate website. Denk aan het bestellen van een fysiek product. Een sales vergoeding kan een vast bedrag per product of dienst zijn of een percentage van de omzet die de betreffende bezoeker genereert. Ook kan je kiezen voor een combinatie van een vaste en variabele vergoeding per sale. Dit prefereren affiliates, zij zullen actiever voor je aan de slag gaan. Door te kiezen voor een CPS vergoeding ga je voor meer omzet.

6. Technische implementatie

Om de resultaten te meten en de affiliates juist uit te betalen is de implementatie van een trackingcode noodzakelijk. Hiervoor krijg je van een het affiliate netwerk een handleiding. Ook kan je bij het netwerk altijd terecht voor technische support.

7. Live!

Nadat de voorgaande stappen zijn doorlopen is je campagne klaar om live te gaan. Om direct een actieve bijdrage te leveren aan je campagne, is het aan te raden zelf een lijstje met wenselijke/mogelijke affiliates websites te maken. Deze kan je vervolgens zelf attenderen op de lopende campagne of doorgeven aan het affiliate netwerk. Zelf weet je het beste op wat voor sites je je campagne terug wil zien!

Voor meer achtergrondinformatie, zie de Affiliate Marketing Monitor 2011. Dit rapport brengt de Nederlandse Affiliate marktomvang in kaart en de belangrijkste trends en ontwikkelingen in de affiliate markt.

Succes!

Sanne Cramer
Marketeer

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!