Digitaal solliciteren: bedrijven gaan steeds slechter om met Facebook
Mogelijkheid vragen te stellen vaker afgeschermd
Organisaties hebben meer problemen met interactie op Facebook, zo blijkt uit de cijfers van Digitaal-Werven die voor het negende jaar op rij de digitale sollicitatie-ervaring in Nederland heeft onderzocht. Onderdeel van deze ervaring is de behandeling van kandidaten op Facebook. Zo wordt gezocht naar een Fanpage en, indien dit mogelijk is, een serieuze vraag gesteld over werken bij de desbetreffende organisatie. In 2015 is er een duidelijk dalende trend te zien in de kwaliteit van de dienstverlening naar sollicitanten via Facebook.
Organisaties met een Facebook-pagina
Misschien dat het logisch lijkt, zeker voor de Marketingfacts-lezer, dat elke organisaties een eigen Facebook Fanpage heeft, maar niets is minder waar. Ook in 2015 heeft 16 procent van de onderzochte organisaties, de ruim 450 grotere en bekendere werkgevers van Nederland, geen Fanpage. Ook leunt 12 procent op een internationale pagina, waarbij de Nederlandse organisatie dus geen eigen Fanpage heeft.
Opvallend is dat slechts 11 procent van alle organisaties de Fanpage ook zichtbaar inzet voor carrièremogelijkheden door hier een duidelijke tab van te maken en/of vacatures aan te bieden. Facebook wordt vaak gezien als de plek waar een organisaties hun menselijke gezicht kunnen laten zien, maar sturen op de conversie naar sollicitanten gebeurt nog maar in heel beperkte mate.
Trends en trendbreuk
In 2014 schreven we hier nog dat organisaties vaker en sneller reageerden op vragen via Facebook. Wel zagen we toen al een kleine stijging ten opzichte van 2013 in het aantal organisaties dat geen communicatie toestond op de Fanpage. Ten opzichte van de 7 procent van 2013 mocht in 2014 bij 11 procent geen vraag gesteld worden. In 2015 is dit doorgestegen naar 13 procent. Dus bij 13 procent van alle grotere en bekendere organisaties in Nederland met een Facebook Fanpage was het ‘social’ deel uit social media gehaald en mocht je geen wallpost doen of vraag stellen via een direct message.
Het aantal onbeantwoorde vragen is weer iets gedaald, van 31 naar 28 procent. Dit is mogelijk mede een gevolg van de verhoging van het aantal organisaties dat geen vragen toestaat. Hoewel het niet toestaan van interactie op een ‘sociaal medium’ een zwaktebod is, is het beter dan het wel toestaan en vervolgens niet reageren.
Een trendbreuk is er te zien in de snelheid van de reacties. Kreeg in 2014 61 procent nog binnen een dag een reactie, in 2015 is dat nog slechts 56 procent.
Conclusie
De kwaliteit van de interactie op Facebook neemt af. Facebook is een sociaal medium waarbij gebruikers, zeker jongeren, verwachten in contact te kunnen treden met de organisatie. De toename van het aantal organisaties dat geen interactie toestaat – door geen mogelijkheden te bieden vragen te stellen – is een teken aan de wand. Dit geeft aan dat organisaties de interne structuur om met sociale media op te gaan nog steeds niet op orde hebben.
Ook de toename in reactietijd is niet positief te noemen. Hoewel meer dan de helft van de vragen nog steeds keurig binnen 24 uur beantwoord wordt, is het verwachtingspatroon hier inmiddels ook naar. Juist doordat meer dan de helft van de organisaties wél binnen 24 uur reageert, is de verwachting dat alle organisaties dit gaan doen. Het feit dat dit nu afneemt, is geen goed teken.
Over Digitaal-Werven
Digitaal-Werven is een jaarlijks onderzoek onder meer dan 450 organisaties in Nederland naar de digitale sollicitatie-ervaring. In dit onderzoek wordt gekeken naar de corporate recruitmentsite, de socialmedia-aanwezigheid en ook wordt er een mystery-sollicitatie uitgevoerd. De resultaten van dit onderzoek komen gratis ter beschikking in rapportvorm na het event van 7 oktober.