Recruitment: bedrijven reageren vaker en sneller op een vraag via Facebook

22 september 2014, 05:00

Aantal onbeantwoorde vragen daalt met 5 procent

Vorig jaar schreven we hier over het feit dat Facebook een steeds belangrijkere plek in nam in het recruitmentlandschap. Het aantal Facebook fanpages nam toe en het aantal internationale bedrijven met een Nederlandse fanpage nam nog harder toe. Wel had meer dan 1 op de 3 (36 procent) van de organisaties moeite met het beantwoorden van een serieuze vraag. Dit jaar is dat iets gedaald en is 31 procent van de vragen die wij vanuit Digitaal-Werven aan organisaties stelde onbeantwoord gebleven.

Digitaal-Werven onderzoek

Het onderzoek is uitgevoerd onder ruim 400 organisaties. In totaal was het bij 24 procent van de organisaties niet mogelijk om een vraag te stellen. Dat was bij 13 procent het geval omdat ze geen Facebook pagina hadden (in 2013 was dit 16 procent), of deze in ieder geval voor het onderzoeksteam niet vindbaar was. Bij 11 procent waren alle communicatie-opties uitgeschakeld (was 7 procent in 2013 en 11 procent in 2012). Het was dus niet mogelijk om op de wall te posten of een bericht te sturen.

Indien er een mogelijkheid was om een vraag te stellen bij een organisatie is dit primair op de Facebook wall gedaan. Indien dat niet mogelijk was, is er een bericht gestuurd. De vragen die gesteld zijn, varieerde van organisatie tot organisatie, maar hadden altijd betrekking op een mogelijke sollicitatie.

Bij een accountant kan een vraag bijvoorbeeld zijn hoe de man-vrouw verhouding is, omdat het deze dame nogal een mannencultuur lijkt. Bij bouwbedrijven zijn vragen gesteld over het feit dat er in de media zoveel te doen is over de crisis in de bouw en of je, als je nu een baan krijgt, volgende week niet weer op straat staat. Serieuze vragen dus waar sollicitanten mee kunnen zitten.

De resultaten

Van alle organisaties waar we vragen hebben kunnen stellen is op 31 procent nooit een antwoord gekomen. Dit is een daling ten opzichte van de 36 procent die in 2013 niet beantwoord wordt en de 55 procent van de vragen die in 2012 onbeantwoord bleef.

Ook de snelheid van de reacties neemt toe. Van alle vragen is 63 procent binnen een dag beantwoord. Als de niet beantwoorde vragen niet meegenomen worden, komt 90 procent van het aantal antwoorden binnen een dag. In 2013 was dit 65 procent van alle antwoorden. Je zou dus bijna kunnen stellen dat als een vraag via Facebook niet binnen 24 uur beantwoord wordt, de kans minimaal is (10 procent) dat hij nog ooit beantwoord wordt.

Conclusie

Concluderend kan je dus stellen dat organisaties steeds beter omgaan met vragen op Facebook. Meer organisaties reageren op een vraag en de reactiesnelheid neemt ook nog eens toe.

Het aantal organisaties dat nog niet op Facebook actief was en dat wel is geworden, is heel licht toegenomen. Het aantal organisaties dat geen communicatie toestaat en Facebook enkel gebruikt om te zenden, is ook toegenomen en terug op het niveau van 2012. Blijkbaar hebben veel organisaties dermate moeite om de interactie intern te structureren dat men toch voor deze optie heeft gekozen. Persoonlijk vind ik dit een betere optie dan wel communicatie toestaan en niet reageren, maar het blijft natuurlijk een zwaktebod dat je op sociale media geen interactie wilt.

Mogelijk dat zelfs een hele voorzichtige conclusie getrokken kan worden dat er bij veel organisaties ook iets betere interne communicatie is gekomen. Het betrof hier immers ‘HR-vragen’ en de meeste Facebook fanpages zijn eigendom van de marketingafdeling.

Het complete onderzoek zal, inclusief heel veel tips van succesvolle organisaties als AS Watson (Kruidvat), Enexis en Call centre Arvato, worden gepresenteerd op 7 oktober tijdens het Digitaal-Werven event. Tevens zijn de resultaten van vorig jaar en veel andere tips via gratis rapportages downloadbaar.

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie

2 Reacties

    Desiree Palmen

    Fijn dat social media ook in deze branche professioneler wordt!


    23 september 2014 om 16:33
    Marr

    Super fijn!

    Al gebruik ik toch vaker Twitter, en ook via Twitter heb ik – over het algemeen – snelle reacties van bedrijven 🙂


    29 september 2014 om 19:56

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!