Demo: iBeacons als onderdeel van een (personalisatie)platform

25 juli 2014, 09:00

Bepaal zelf waar, wanneer en op basis van welke events en profielen een (gelokaliseerde) boodschap bij je klant uitkomt

Vorig jaar introduceerde Apple de iBeacon-techniek. Beacons voegen ‘indoor location awareness‘ toe aan mobiele apps. Inmiddels verschijnen er steeds meer experimenten en concepten die van deze techniek gebruikmaken. Met name in retail, maar bijvoorbeeld ook in musea en bij events. Bij Mirabeau hebben we eind vorig jaar een van de eerste iBeacon-prototypes gemaakt. Onze bevindingen en video beschreven we in een artikel op Marketingfacts. Het artikel dat je nu leest en de bijbehorende video gaan over een prototype waarbij iBeacons onderdeel uitmaken van een marketing automation-platform.

Deze blogpost heb ik geschreven samen met mijn collega Floris Benniks, mobile developer bij Mirabeau.

Wat zijn iBeacons ook al weer?

iBeacons zijn kleine bluetooth-zenders die ervoor zorgen dat apps gebruik kunnen maken van de omgeving met een hoge mate van precisie. Dit noemen we ‘location awareness‘. iBeacons maken gebruik van de BLE-technologie, wat staat voor ‘bluetooth low energy’, ook wel ‘bluetooth smart’ genoemd. BLE vraagt nauwelijks energie van de smartphone, noch van de beacons (een beacon kan meer dan 2 jaar werken op een eenvoudige celbatterij) en de zenders zijn klein en goedkoop. Nu koop je er 3 voor 99 dollar en de verwachting is dat deze prijs snel daalt. Het is een gesloten protocol, dat werkt met iOS en Android.

iBeacons als onderdeel van een platform

Sinds ons eerste experiment zijn we inmiddels aardig wat prototypes verder. Deze vorm van locatiecontext is bijzonder interessant, maar roept ook de nodige vragen op. Want welke toepassingsvorm is het meest effectief en waar ligt de irritatiegrens? Welke data – naast die van locatie – gebruik je om de boodschap zo relevant mogelijk te maken? Allemaal vragen die duidelijk maken dat we moeten blijven experimenteren, testen en optimaliseren.

Als e-commerce- of service-afdeling wil je kunnen testen wat goed werkt en je wilt zelf aan de knoppen zitten met de eenvoud van een contentmanagementsysteem. Het hard programmeren van iBeacon-logica in apps is daarom niet handig. Je wilt als marketeer zelf kunnen bepalen waar, wanneer en op basis van welke events en profielen een (gelokaliseerde) boodschap bij je klant uitkomt.

Marketing automation: testen met triggers en flows

Natuurlijk kan de content die door iBeacons wordt getriggerd vanuit een CMS worden verstuurd. Dat gebeurt ook vaak met andere pushcommunicatie zoals in app-notificaties. Ik denk echter dat het effectiever is om iBeacons op te nemen in een platform waarop sprake is van personalisatie. Personalisatie op basis van de situatie (locatie, weer, etcetera), historie en een persoonlijk profiel. Voor deze demo maken we gebruik van het ExactTarget-platform van Salesforce. Er zijn uiteraard meer platformen die marketing automation bieden.

Realtime customer journey-configuratie

Het denken vanuit de customer journey is bij veel organisaties inmiddels een standaard geworden. Eindgebruikers en de klantreis worden ingezet bij strategie- en conceptontwikkeling. Een marketing automation system zorgt ervoor dat je als marketeer letterlijk boodschappen in die klantreis kunt bepalen op basis van triggers. De eenvoud waarmee dit mogelijk is, maakt het aantrekkelijk om te doen en om mee experimenteren. Hieronder zie je het configuratiescherm uit onze demo waarbij je met drop ’n drag zo’n klantreis kunt samenstellen, triggers en condities kunt instellen of bepalen welke data worden gebruikt.

Voorbeeld van een configuratiescherm – klik op de afbeelding voor een grotere weergave

Locatiespam

Locatienotificaties lopen het risico de spam van dit decennium te worden. Dat is ook het eerste dat je terugkrijgt als je met eindgebruikers over iBeacons praat. “Ja, maar ik wil niet in iedere winkel een bericht krijgen.” Organisaties moeten dan ook eerder denken aan service verlenen dan hard selling.

Zorgen voor relevantie en de frequentie waarmee je berichten stuurt beperkt houden, is naar mijn idee essentieel voor het slagen van ‘location-aware‘ communicatie. Dus liket een klant op je Facebookpagina een bikini, stuur haar dan bij binnenkomst in het warenhuis geen bericht over schoenen, maar laat weten dat ze badkleding op de tweede etage kan vinden (service) en dat de nieuwe collectie van merk X nu binnen is.

Bikini of paraplu

In veel branches zien we dat het weer een bepalende factor is voor verkoop. In travel wordt bij slecht weer meer geboekt. En de supermarkt promoot geen rookworst wanneer de mussen van dak vallen. In de demo gebruiken we realtime weerdata als trigger. Deze extra databron integreert goed met het systeem en zorgt ervoor dat je als marketeer een aantal flows van te voren kunt inrichten (in dit geval het actuele weer), waardoor de aanbieding relevanter wordt. Dus er wordt realtime bepaald of je bij binnenkomst iets vertelt over waar de bikini’s of paraplu’s te vinden zijn.

Testen en leren

Zoals gezegd er is nog weinig ervaring met het toepassen van locatiecontext aan marketing- en servicecommunicatie. Zorg er dus voor dat je iBeacon-logica niet ‘hard’ in apps programmeert, maar gebruik een platform zodat je gemakkelijk kunt configureren, testen en optimaliseren. Testen, verbeteren en ervoor zorgen dat we klanten verrassen met relevante boodschappen, dat is volgens mij de manier om locatiedata op de lange termijn tot een succes maken.

Meer zien? Bekijk hier onze andere demo’s:

Franklin Heijnen
Creative Director bij Deloitte Digital

Franklin Heijnen is Creative Director bij Deloitte Digital in Amsterdam.

Categorie
Tags

3 Reacties

    iFreek

    Nog meer aanleidingen om je telefoon uit je zak te halen. Waar houdt het maximaliseren van screen-time op?


    25 juli 2014 om 11:26
    Leon Bij de Vaate

    Interessant artikel, ik ben het ook eens met de stelling dat iBeacons niet in de applicatie moeten zijn vastgelegd maar juist het liefst zo los mogelijk. Op dit moment werken wij aan de ontwikkeling van een platform dat dit mogelijk maakt. En zich niet alleen op content richt maar juist op het zo gericht mogelijk aanbieden van functies en content die bij de doelgroep past. Dit platform, http://www.dartle.io is op dit moment in ontwikkeling en wordt volgende maand beschikbaar als beta.


    6 augustus 2014 om 12:27
    patricksteenks

    Ik begrijp dat je zo flexibel mogelijk wilt zijn met het inzetten van de iBeacon. En inderdaad is het interessant om hiermee te kunnen experimenteren.

    Echter, omdat het om zo’n nieuwe technologie lijkt me dit de stap om te beginnen met iBeacons wel flink te vergroten? Het vraagt toch om de ontwikkeling van een geheel platform, waarbij je de triggers kunt instellen.

    Het lijkt mij een logischere stap om te beginnen met een hard, inline integratie in de app van de iBeacon en op basis van de ervaring hierna te gaan experimenteren.

    Tenzij mijn aanname dat het opzetten van een dergelijk flexibel platform ten aanzien van het inregelen van triggers in het geheel niet zo ingewikkeld is?


    9 oktober 2014 om 07:32

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!