De toekomst van TV-reclame?

De toekomst van TV-reclame?

Deze week in de nieuwsbrief van Communicatienieuws een column van Jan Muller over de toekomst van de TV-reclame. Onlangs werd in Engeland de ‘Affinity Break’ gelanceerd als nieuw fenomeen op het gebied van televisiereclame. Affinity Break, thematisch met elkaar verbonden onderwerpen in een reclameblok, moet het antwoord zijn op de vraag of mediabureaus eigenlijk wel meer doen dan het simpelweg inkopen van zendtijd.

Jan Muller:

Bij Affinity Breaks gaat het om het aan elkaar koppelen van adverteerders die ‘iets gemeenschappelijks’ hebben, bij commerci?le zenders als Sky en Channel4. MediaCom heeft een aantal van haar klanten met dergelijke gemeenschappelijke kenmerken bij elkaar gebracht en ze in ??n reclameblok gestopt. Er daarbij vanuitgaande dat consumenten zich reclame beter herinneren op het moment dat de verschillende commercials in toon, onderwerp of ? beter ? in thematiek bij elkaar passen. En de kijker daar natuurlijk een bepaalde affiniteit mee heeft.

De eerste Affinity-campagne van MediaCom werd gevormd door een cluster auto(gerelateerde) adverteerders: Kwik-Fit, een autoverzekeraar, Shell en Volkswagen. Of het succesvol is moet nog blijken; er wordt volop onderzocht. Het is nog maar de vraag of dit gaat werken. Het lijkt in eerste instantie zo gek nog niet, maar hoever zitten we af van een herhaling van zetten als tijdens de afgelopen EK voetbal in Portugal: op een gegeven moment wisten we het wel, al die voetbalgerelateerde commercials. Om nog maar te zwijgen over de mogelijke ongewenste brand transfer die altijd ontstaat in dat soort situaties: campagnes die worden toegedicht aan de verkeerde adverteerder. Voorbeeld: elke keer dat er weer een groot internationaal voetbaltoernooi plaatsvindt wordt Nationale Nederlanden onterecht genoemd als ??n van de hoofdsponsors. Meer dan bijvoorbeeld de w?l aan de toernooien verbonden merken als Mastercard of Canon. Leuk, dit soort initiatieven. Maar laten wij ons voorlopig maar gewoon bezig blijven houden met het bedenken en maken van goede advertising. Het lijkt me sterk dat kunstgrepen als dit werkelijk bijdragen aan beter presterende campagnes. Involvement is nog altijd gestoeld op het cre?ren van een band met de kijker. Niet met andere adverteerders.

Bron:
Nieuwsbrief Communicatienieuws


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • "De eerste zorg zou mijns inziens moeten uitgaan naar de kwaliteit van de boodschap maar vooral de functie van de commercial en de advertentie in de mediamix. Cross media advertising betekend immers een collectief aan boodschappen die elkaar kunnen versterken en dat heeft consequenties voor de TV versie. Blijkbaar slaagt men daar als marketeer niet echt in. Opvallende RTV commercials en @dvertenties dus en geen gesynchroniseerde meut maar op het kijk, lees en luistermotief afgestemde boodschappen met inhoud. Het gaat om de eerste belevingselementen van de doelgroep en de RELATIE MET HET KIJKONDERWERP. Sport, muziek, films, literatuur, er zijn veel gemene delers te verzinnen die iets met sentiment te maken hebben en kunnen vermaken".

    http://www.venturo.web-log.nl/index.log?ID=799085

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.