De toekomst van tv-kijken

9 maart 2006, 19:18

De toekomst van tv-kijken

Natuurlijk is het één grote commercial voor TV van KPN maar Het nieuwe TV kijken (via RapidSugar) is een hele aardige demo waarin KPN laat zien wat de mogelijkheden zijn van digitale tv. Binnenkort ook in uw huiskamer?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

16 Reacties

    Arash

    Opzich niks nieuws. Ik heb al 2 jaar geen TV meer, omdat al deze functies waren al beschikbaar (via een TV kaart). En dankzij bittorrent, is het mogelijk om gratis hondreden extra zenders te hebben. Jammer dat KPN niet met een revolutionar product komt.


    9 maart 2006 om 19:39
    media

    Mee eens dat het niet(s) nieuw is maar voor de massa die nog niet beschikt over digitale tv zal dit toch wel een verandering in kijkgedrag gaan betekenen.


    9 maart 2006 om 19:46
    venturo

    Dit is nog maar een voorbeeld van hoe je met IPTV om kan gaan, niet uniek overigens. Wat ik interessant vindt is de allways on strategie van KPN. Op één factuur IPTV, DVBT (ether) en DVBH (mobiele telefoon). Een reden om over te stappen trouwens.


    9 maart 2006 om 19:59
    media

    Albert, wat heeft de allways on strategie te maken met één factuur?


    9 maart 2006 om 20:03
    gewooonbob

    het nieuwe tvkijken? wat 1998 zeg! ik had tv 2.0 leuker gevonden…


    9 maart 2006 om 20:04
    venturo

    Alles, overal content met één rekening en een aantrekkelijk bedrag. KPN weet verder daardoor wie kijkt, kan ad’s adresseren op gebruiksmotief en zorgt dat zijn klant overal kan beschikken over content. Goed factureren is van heel groot belang. Vraag het de ex-klanten van UPC, Canalplus maar ook versatel en scarlet.


    9 maart 2006 om 20:14
    media

    ‘Goed kunnen factureren’ is zo’n beetje het stokpaardje aan het worden van Michiel Buitelaar. Ik heb het afgelopen half jaar minstens 5 presentaties van hem gezien waarin dit naar voren kwam. En natuurlijk verwacht ik van mijn provider dat er goed wordt gefactureerd, maar het zou toch te gek zijn als dat je belangrijkste USP is als KPN.


    9 maart 2006 om 20:20
    venturo

    Niet de asset maar wel een waardoor je dichter op je klant staat als de concurrentie. Verkiezing gevolgd? Betrouwbaar merk dat KPN, daar wil de consument wel zaken mee doen, dat is wat Buitelaar bedoeld. “This is a sentimental journey”


    9 maart 2006 om 20:33
    Arash

    Het is wellicht nieuw voor de Nederlandse massa, maar het is niet uniek. Veel buitenlandse TV providers bieden dit al jaren (denk aan BBC) en wie een recorder met harddisk koopt heeft dit ook. En natuurlijk bied de PC nog veel meer mogelijkheden dan “Het nieuwe TV kijken”

    Het is jammer dat KPN conservatief blijft en niet een stap verder gaat met digitaal. Wat ze nu doen zal niet een sterk USP zijn en in mijn ogen dus niet een argument voor mensen om over te stappen naar KPN. Tenzij ze een prijsvechter worden op gebied van digitaal TV.


    9 maart 2006 om 20:40
    maarten

    Wat je ziet bij KPN is inderdaad wat de massa gaat krijgen. Maar het is nog steeds zoals WP51 in 2006. Technisch is het niet moeilijk wat ze aan bieden. Maar ik kan nog steeds niet mijn home videos en foto’s sharen op mijn settop box. En die box zit aan die een tv vast. Ik heb er drie! Waarom niet voor alle TV’s? En trouwens Volgens KPN of UPC moet mijn hele Tv netwerk (alle coax kabels) vernieuwd worden omdat het niet twee weg verkeer aan kan. Ok wellicht ben ik een uitzondering.

    Maar waarom kan UPC of KPN die bestaande TV metaforen niet doorbreken? “TV zoals ik het wil, waar ik het wil”. Wil je een nieuwe markt aanboren en echt overwinnen dan moet je meer hebben dan wat eenvoudige WP51 diensten zoals digitaal pauzeren, opnemen, VOD etc.

    En wat betreft het gevecht KPN en UPC. Hoe groot is KPN in Europa? Mijn geld gaat naar UPC. Liberty Global is de Mickeysoft van de Kabelwereld. Ze hebben zelfs hun eigen middleware (OpenTV) in handen die meer dan 50% van de markt heeft.

    Het gaat leuk worden! 😎


    10 maart 2006 om 06:19
    Joop

    er veranderd niet zoveel met digitale TV, in Engeland zijn de verschuivingen in het kijkgedrag ook niet schokkend.

    Hoe er rekening mee dat we in Nederland, op de schotelkijkers na, zwaar achter lopen


    10 maart 2006 om 07:28
    Patrick

    Is dit nieuws? Die demo staat echt al minstens 2 maanden op de KPN website…


    10 maart 2006 om 08:28
    media

    Nee geen nieuws, wel een leuke demo die de moeite waard is om te bekijken.


    10 maart 2006 om 08:32
    venturo

    Joop: ik zie een groot misverstand, er veranderd heel veel door digitale tv. real time kijken bijvoorbeeld. Iemand met een PVR kijkt nog maar een fractie live. Efficient kijken. Digitaal kijken levert een EPG waardoor je efficient tv gaat kijken maw minder zappen, dus organisatie en profilering.. Digitaal is vooral ook geadresseerd kijken, de afzender (motief A) weet wie er kijkt (motief B) een groot verschil met dat schot hagel wat nu gelost wordt op de kijkmarkt….


    10 maart 2006 om 08:46
    loket

    Het is wel degelijk nieuw en een geheel andere manier van televisie consumeren. Een gemiddeld Nederlands huishouden zal er van opkijken. Tegelijkertijd vraag ik me af of het succesvol wordt. ‘k Had daar pas ook al een epistel aan gewijd. Televisiekijken is heilig en er komt nu een stortvloed aan keuzes rondom het televisiekijken het huishouden binnen. Analoog/digitaal, Kabel/ADSL, wel of geen harde schijf en recentelijk HD TV. Om het nog gecompliceerder te maken wordt er ook nog telefonie en/of internet aan toegevoegd. Teveel keuzes in een te korte tijd. De aanbieders gokken op het WK Voetbal als driver. Ik vrees dat er nog een hoop katten uit bomen worden gekeken voordat het Nederlandse huishouden overschakelt op het nieuwe televisiekijken. Het huidige aanbod is goedkoop en betrouwbaar. Twee belangrijke waarden, zeker die laatste ingeval van een WK Voetbal.


    10 maart 2006 om 14:21

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!