Uit een studie van BigResearch blijkt dat personen die online productinformatie zoeken en prijzen vergelijken voordat ze iets kopen in een winkel, significant vaker (60 procent) regelmatig advies geven aan anderen over producten die zij hebben gekocht, dan mensen die dit online huiswerk niet doen.
(* plaatje afkomstig van het artikel over deze cijfers op Marketingcharts.com)
Hoewel het een verschil kan zijn dat in de loop der jaren wegebt (de online informatie zoekers uit het onderzoek zijn op dit moment jonger dan gemiddeld en hebben meer inkomen en een hogere positie binnen het werk) is het op dit moment dus inderdaad feit dat je niet alleen online gevonden moet kunnen worden om meegenomen te worden in een aankoopbeslissing van de online zoekende mensen, maar het beïnvloedt ook indirect de niet online zoekende mensen! Conversie vanuit aanwezigheidscampagnes zullen dus feitelijk hoger zijn doordat een belangrijk deel van de verkopen via word-of-mouth hierdoor worden bepaald.
Om nogmaals aan te geven hoe belangrijk word-of-mouth is bij verkoop: uit dit onderzoek blijkt tevens dat bijna de helft (49%) van alle volwassen in dit onderzoek zich laat leiden door aanbevelingen bij het uit eten gaan, 42.6% beïnvloed wordt bij de aankoop van elektronica en 38% bij het maken van keuzes bij het boodschappen doen.