De zeven SEO-trends voor 2019

28 december 2018, 07:00

Het nieuwe jaar breekt bijna door en zoals altijd zijn er verschuivingen op SEO-gebied. Met onder andere de doorbraak van Voice Search door Google Home en Amazon Echo, de bijbehorende Quick Answer Boxes en een hogere focus op de User Experience, zijn er veel nieuwe zaken waar SEO-specialisten zich op dienen te richten. In deze blog lees je over dé SEO-trends voor 2019.

1. SEO voor Amazon (AMSO) en andere populaire marktplaatsen

Veelvoudig zien we terug dat consumenten direct naar één van de populaire marktplaatsen gaan en Google en andere zoekmachines achterwege laten. Jouw producten op marktplaatsen aanbieden is daarom in 2019 cruciaal voor de omzet. De waarde van het optimaliseren van je productfeeds via Amazon Search Optimization (AMSO) is gigantisch, aangezien consumenten via marktplaatsen veelal direct overgaan tot een aankoop. In het geval van Google zal het conversiepercentage drastisch lager liggen dan op de diverse marktplaatsen.

Het AMSO-algoritme

Gelukkig is het algoritme van Amazon niet zo ingewikkeld als Google, terwijl het wel hele grote kansen biedt. Net als in de Google-zoekresultaten zullen weinig consumenten op Amazon doorklikken naar andere pagina’s na een zoekopdracht. Het is dus cruciaal om binnen Amazon op de eerste pagina terecht te komen.

De eerste drie resultaten van een zoekopdracht op Amazon nemen hierbij het grootste gedeelte van de kliks in beslag, dus dat is zeker een punt om naar te streven. Dit zijn de belangrijkste punten voor het behalen van hoge rankings in Amazon:

  • Contentrelevantie
  • Relevantie producttitel
  • Relevantie productomschrijving
  • Productcopy
  • Amazon zoekwoordanalyse
  • Een hashtag (#) voor je hoofdzoekterm toont vergelijkbare zoektermen
  • Het is niet erg om bepaalde zoektermen vanuit je concurrentie te ‘lenen’
  • Er bestaan vele tools om zoekwoord analyses voor Engelse, Duitse, Spaanse (et cetera) termen uit te voeren
  • Hoge conversie en frequente verkoop verbetert de ranking van een product
  • Zorg er dus voor dat jouw producten goed converteren en er aantrekkelijk uit zien
  • Additionele informatie (denk aan FAQ)
  • Afbeeldingen van hoge kwaliteit
  • Amazon raadt 1000 pixels of meer aan in de breedte OF de lengte om de zoom-functie in te schakelen
  • Het gebruik van bulletpoints in productomschrijvingen
  • Reviews zijn een factor in het behalen van goede rankings in Amazon

Er zijn verscheidene kleine dingen die je kunt doen om de rankings te verbeteren of één van deze factoren aan te sporen. Zo kun je een tijdelijke actie inzetten om verkoop en constante sales te stimuleren en op deze manier je rankings te verbeteren. Benut al je kansen door niet alleen voor Google te optimaliseren!

“Benut al je kansen, door niet alleen voor Google te optimaliseren”

De verschuiving van zoekmachines naar online marktplaatsen zorgt er ook voor dat jouw producten te allen tijde geoptimaliseerd dienen te worden voor de verschillende marktplaatsen. Datafeed Management kan hierbij een grote last van je schouders laten vallen.

2. UX en SEO gaan hand in hand in 2019

Het is natuurlijk al een langere tijd het geval: de gebruiksvriendelijkheid van een website heeft direct invloed op de score binnen Google. Hoge rankings worden onder andere behaald door een technisch goede website met sterke content, hoge autoriteit en zeker ook de gebruikerservaring. Google kijkt echter steeds meer naar het gehele pakket en de gebruikerservaring is hier een groot deel van. Zonder goede gebruikerservaring ga je immers geen conversies realiseren. Enkele manieren om het gebruikersgemak te vergroten zijn onder andere het optimaliseren van pagespeed, het gebruiken van een Content Delivery Network (CDN) en het oplossen van enige 404’s op je website. Dit zijn onze nieuwe tips voor 2019 om het gebruikersgemak te vergroten.

Accelerated Mobile Pages (AMP)

Sinds de Mobile First index is het steeds belangrijker geworden om het mobiele gebruikersgemak te vergroten, vooral op het gebied van laadtijd. Accelerated Mobile Pages zijn door Google speciaal gemaakt om de snelheid van een pagina voor mobiele gebruikers te verbeteren. AMP-documenten worden ontwikkeld in een speciale AMP HTML-programmeertaal om kleine en snelle pagina’s te creëren. AMP’s hebben enkel statische content om zodanig een snellere pagina te realiseren.

“Zonder goede gebruikerservaring ga je immers geen conversies realiseren”

De AMP laat ook een stuk minder zien dan de pagina zou laten zien op desktop, maar met alle goede bedoelingen. Zo wordt het logo kleiner gemaakt, het menu grotendeels weggelaten, de footer en sitebar geheel weggelaten en is er een standaard opmaak voor de content op de pagina. Heb jij een website die het op mobiel op het gebied van laadtijd nog niet geweldig doet? Dan is een AMP het overwegen waard.

Content Delivery Network (CDN)

Een CDN is nog een manier om pagespeed en dus ook de gebruikerservaring van een website te verbeteren. Echter gaat dit anders dan de AMP’s. Een CDN is feitelijk een netwerk van servers die in verschillende datacentra op de wereld zijn verdeeld. Wanneer je de website opent zal deze de server hanteren waar jij het dichtst bij in de buurt zit. Dit zorgt er voor dat je laadtijd een stuk sneller is. Ook is het handig voor als één van de servers er uit ligt op één of andere manier. Zo worden gebruikers naar de eerstvolgende dichtbijzijnde server doorverwezen in plaats van dat er een errorcode wordt gegeven en de website niet meer toegankelijk is.

Natuurlijk zijn er nog verscheidene manieren om je pagespeed te verbeteren:

  • Het verkleinen van programmeertalen zoals CSS en JavaScript
  • Het comprimeren van afbeeldingen
  • Tekstcompressie inschakelen
  • Overschakelen naar een efficiëntere hosting server

Er zijn diverse andere manieren om de pagespeed te optimaliseren en het is verstandig om de lijst zo grondig mogelijk af te gaan. PageSpeed Insights is een goede manier om er achter te komen welke optimalisaties mogelijk zijn voor je website, voor zowel desktopgebruikers als mobile gebruikers.

3. Voice search wederom steeds belangrijker

Met de komst van Amazon Echo en Google Home in Nederland is het optimaliseren van je website voor voice search steeds belangrijker. De zelflerende digitale assistenten zorgen voor een indrukwekkende toename in het aantal voicegebruikers, wat weer leidt tot een toename in het aantal long-tail zoekwoorden. Enkele voicesearch-rankingfactoren zijn als volgt:

  • Pagespeed
  • HTTPS-resultaten worden veel vaker getoond dan HTTP-resultaten
  • Korte antwoorden op specifieke vraagstukken
  • Domeinen met een hoge autoriteit
  • Likes en shares op social media spelen ook een rol
  • Als je content het goed doet op desktop heb je een grotere kans om in de voiceresultaten te belanden

Voice search is een grote trend die steeds groter gaat worden. Aangezien nog niet veel websites zich richten op het optimaliseren voor voice search is dit een kans die je zeker kunt benutten.

4. Zoekwoordanalyse

Met de doorbraak van voice search zal er ook een verschuiving plaatsvinden in de keywordanalyses. Het veelvoudige gebruik van voice search zorgt er voor dat er steeds meer long-tail keywords worden gebruikt om antwoorden op vraagstukken te vinden. In plaats van ‘sushi Amsterdam’ wordt er eerder gezocht op ‘wat is het beste sushi restaurant in Amsterdam’ of ‘welke sushi restaurants zitten in de buurt van mijn locatie’. Dit zorgt er voor dat er veel meer focus gelegd dient te worden op long-tail keywordanalyses. Er zijn verscheidene tools die enorm kunnen helpen bij het vinden van long-tail zoekwoordmogelijkheden. Wij zetten de beste gratis tools en de beste betaalde tools voor je op een rijtje.

De beste gratis tools:

  • AnswerThe Public
  • Google-suggesties en gerelateerde zoekopdrachten
  • Keyword Tool: deze tool heeft in de resultaten extra tabbladen voor ‘Questions’ en ‘Prepositions’ waar je long-tail keywords uit kunt halen

De beste betaalde tools:

  • Ahrefs keyword explorer
  • SEMRUSH
  • KWfinder
  • LongTail Pro
  • MOZ keyword explorer

Zowel de betaalde tools als de gratis tools zijn niet perfect, en het is verstandig om een combinatie van tools te gebruiken om het beste resultaat te behalen met je long-tail keyword research.

5. Google quick answer boxes en featured snippets

Een verschuiving naar voice search zorgt er voor dat er veel meer zoekopdrachten worden uitgevoerd in vraagvorm. Dit betekent ook dat de waarde van een featured snippet (ook wel Google’s quick answer box genoemd) enorm toe zal nemen. Aangezien weinig mensen er nog aandacht aan besteden, is het optimaliseren voor featured snippets een grote kans om te benutten.

Er zijn verschillende manieren om een featured snippet te krijgen. Een goede manier is de huidige featured snippet op jouw gewenste zoekterm over te nemen en te verbeteren. Featured snippets zijn veelal in lijstvorm, tabelvorm of paragraaf-vorm. Het doel van een featured snippet is om kort maar krachtig de zoekintentie te beantwoorden.

Een featured snippet zal niet vertoond worden op iedere zoekterm. Veel featured snippets worden getoond als antwoord op specifieke vragen. Het kan dus goed zijn om een lijstje te maken van long-tail zoekwoorden die beginnen met: Hoe, Wat, Waar, Waarom, Wie, Welke, Beste, Recept, Kan, Kosten / prijs / prijzen, Betekenis / betekenis van, Definitie / definitie van.

Natuurlijk zijn dit niet de enige termen die potentie hebben voor een featured snippet. Om er achter te komen welke van jouw bestaande zoekwoorden potentie hebben om in de Google quick answer box te komen, is het mogelijk om de Ahrefs tool te gebruiken om deze te achterhalen. In de Ahrefs Site Explorer kun je namelijk filteren op SERP features en daarbij featured snippets selecteren. Dit zorgt er voor dat alle zoekwoorden waar een featured snippet voor bestaat, waar je met je website voor rankt, worden getoond. Op die manier kun je een lijst maken van potentiële featured snippets.

6. Privacy staat centraal

Steeds meer mensen zijn op de hoogte dat Google en andere zoekmachines meer informatie over gebruikers vrijgeven of zelfs verkopen dan ze dachten. Sommige mensen kiezen er daarbij voor om een andere zoekmachine te gebruiken die privacy garandeert, namelijk de zoekmachine Duckduckgo. Alle zoekopdrachten die via Duckduckgo worden uitgevoerd zijn geheel anoniem. Terwijl er wel advertenties worden getoond in Duckduckgo, zijn deze puur en alleen op de zoekterm gericht. De zoekmachine maakt dan ook geen gebruik van locatietracking, maar zoekt de GEO-IP op om ruwweg je locatie te achterhalen.

Het aantal gebruikers van Duckduckgo is nog laag, maar is wel in een constante groei sinds 2016 en om de concurrentie voor te zijn kan het verstandig zijn om een begin te maken aan het optimaliseren voor deze up-and-coming zoekmachine.

Om je website te optimaliseren voor Duckduckgo zijn er enkele kernpunten die je kunt hanteren om je rankings te verbeteren:

  1. Vergaar links van hoge kwaliteit (geeft Duckduckgo zelf aan)
  2. Aangezien er geen precieze locatie wordt gebruikt wordt er meer gebruik gemaakt van specifieke zoektermen op gebied van locatie, optimaliseer hiervoor
  3. Duckduckgo haalt ook informatie uit Bing en Yahoo, dus het is verstandig om er voor te zorgen dat je website ook geoptimaliseerd is voor deze zoekmachines

Op de bovenstaande zaken na is Duckduckgo niet heel anders dan de rest van de zoekmachines, dus probeer niet te veel anders te doen dan je voor Google, Bing of Yahoo zou doen.

7. Image search wordt nog steeds onderschat

Voor sommige websites zit er enorm veel potentie in image search. Ga eens na of jij specifieke producten verkoopt die aantrekkelijke afbeeldingen hebben. Het is dan niet verstandig om alle mediafiles in de robots.txt op disallow te zetten. Je kunt ze beter optimaliseren, zodat je ook traffic uit image search kunt halen. Het uiterlijk van een product is namelijk een grote factor bij een aankoop en er wordt veel gebruik gemaakt van image search.

“Er zit enorm veel potentie in image search”

Afbeeldingen voor image search optimaliseren:

  • Gebruik simpele taal om de afbeeldingen te beschrijven
  • Wees zorgvuldig in het optimaliseren van alt tekst attributen
  • Bepaal je afbeelding grootte en dimensies zorgvuldig
  • Zorg er voor dat de bestandsgrootte zo klein mogelijk is
  • Pak het juiste bestandstype
  • Creëer een sitemap voor je afbeeldingen
  • Zorg er voor dat decoratieve afbeeldingen (banners op homepage, et cetera) niet te veel ruimte innemen

Op deze manier zorg je er voor dat jouw afbeeldingen hoger ranken binnen Image Search. Aangezien er nog veel gebruik wordt gemaakt van Image Search is het verstandig om na te gaan of het voor jouw website interessant is.

Een hoop punten om in je achterhoofd te houden natuurlijk, om het je wat makkelijker te maken hebben we de bovenstaande punten in een overzichtelijke infographic gezet. Bekijk de infographic:

Koen Ras
SEO-Specialist bij LEQUAL

Als fanatieke schrijver en SEO-specialist houd ik me veel bezig met de laatste ontwikkelingen op het gebied van SEO (met een nadruk op technische SEO) en het implementeren hiervan.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Medicinalewietolie

    In plaats van Longtail Pro is ubersuggest.com van Neil Parel bijvoorbeeld een super alternatief, eigenlijk veel beter zelfs. En optimalisatie voor Duckduckgo, Bing en Yahoo realiseer je een stuk makkelijker met de gratis tool ‘SeoSpider’ van ScreamingFrog. Dit zijn slechts twee van de vijf essentiële dingen die ik wel miste in deze samenvatting.


    28 december 2018 om 16:37
    maikklijn

    Zoals hierboven, wij gebruiken doorlopend Ubersuggest van Neil Patel of Keywordtool.io.


    31 december 2018 om 06:53

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!