De WKR haalt de glimlach uit eventmarketing

4 maart 2015, 08:30

De werkkostenregeling zorgt voor een enorme belastingdruk op zogeheten fun-evenementen

En toen was het te laat. Opeens was het 1-1-2015 en moest ieder bedrijf verplicht overstappen op de Werkkostenregeling (WKR). De verbeterde versie van de Paarse Krokodil? De WKR is in ieder geval bedoeld om werkgevers te ontlasten van hun papierwerk als het gaat om vrije vergoedingen en verstrekkingen. Wat heeft dat dan met (event)marketing te maken? Nou, het zou wel eens kunnen dat het de doodsteek is voor het good old loyaliteitsfeest, het uitje voor het goede gevoel of het bedrijfsconcert voor de teamspirit.

Iedere eventprofessional krijgt er vroeg of laat mee te maken: eventmarketeer? Jullie doen toch feestjes en uitjes? Het is de schuld van de eventbranche zelf, maar we gooien het stigma van ons. De kwalitatieve eventprofessional is al jaren bezig om live communicatie en eventmarketing in te zetten om met het bespelen van alle zintuigen tot de meest effectieve marcom-tool te komen. De budgetten stijgen en steeds meer bedrijven zien events als een volwaardig onderdeel van hun marketing- en communicatiestrategie.

En toch blijft het evenementenbureau voor een aantal nog altijd de feestorganisator en de locatie de partyhut. Het doet de eventbranche tekort, maar de bedrijfsfeesten en bedrijfsuitjes blijven wel degelijk een onderdeel van de kracht van evenementen. Ooit ingezet om de neuzen dezelfde kant op te krijgen. Om loyaliteit te kweken. Corporate pride. Richard Branson zei onlangs zelfs: “Zonder wilde feesten geen goede bedrijven”.

Laten we even als feit aannemen dat ook een bedrijfsfeest en het bedrijfsuitje een vorm van interactieve (interne) marketing is, dan hebben we nu toch wel een probleem! Want de WKR haalt de glimlach uit de oudste vorm van eventmarketing.

In het kort

Per 1 januari 2015 is de werkkostenregeling (WKR) voor alle werkgevers verplicht. Binnen deze regeling kunnen werkgevers in 2015 maximaal 1,2 procent van hun totale fiscale loon (de ‘vrije ruimte’) besteden aan onbelaste vergoedingen en verstrekkingen voor werknemers. Daaronder vallen onder meer kerstpakketten, de fiets van de zaak, maar ook bedrijfsfeesten en bedrijfsuitjes, maar ook bepaalde fun-elementen van een inhoudelijk evenement. Over het bedrag boven de vrije ruimte betaalt de werkgever loonbelasting in de vorm van een eindheffing van 80 procent.

Daarnaast kunnen bepaalde zaken onbelast vergoed blijven, verstrekt worden of ter beschikking gesteld worden door gebruik te maken van de zogenoemde gerichte vrijstellingen, bijvoorbeeld door het bedrijfsfeest op de eigen werkplek te organiseren valt alles buiten het forfait.

WKR en de eventbranche: wat wel en wat niet?

De belangrijkste WKR-vraag voor iedere eventprofessional is even simpel als ingewikkeld: welk evenementen plaats ik in het forfait/vrije ruimte en welke ‘mogen’ daarbuiten. Hieronder een algemene richtlijn met informatie van onder meer branchevereniging IDEA.

Binnen het forfait van 1,2 procent, met een naheffing van 80 procent:

  • Een evenement voor medewerkers georganiseerd op een externe locatie; uitgezonderd (overwegend) zakelijk, inhoudelijk en/of trainingsdoeleinde.
  • Niet vanuit de personeelsverening (behalve als de personeelsvereniging geen inleg van de werkgever kent).

Buiten het forfait en dus als vrijstelling of nihilwaardering:

  • Een evenement voor medewerkers georganiseerd op de eigen werkplek.
  • Een (overwegend) zakelijk, inhoudelijk en/of trainingskarakter.
  • Georganiseerd vanuit de personeelsvereniging zonder inleg werkgever, of georganiseerd vanuit een personeelsfonds.

Vers van de pers: eten en drinken buiten de WKR

Als een geschenk uit de hemel, voor de gehele eventmarkt, kondigde de Belastingdienst een duidelijke wijziging aan. In grote lijnen? Bij het organiseren van een bedrijfsfeest of bedrijfsuitje geldt voor de volgende kostenposten een gerichte vrijstelling:

  • Vervoer
  • Consumpties tijdens het personeelsfeest (tijdelijk verblijf)
  • Maaltijden met een meer dan bijkomstig zakelijke karakter

Kortom vervoer, eten en drinken tijdens het bedrijfsfeest en ook het bedrijfsuitje mogen als vrijstelling worden opgenomen. De artiest of het uitje zelf vallen wel binnen de 1,2 procent.

Ter voorbeeld

Een studiedag met afsluitend een feest en grote artiest? Dan zegt de Belastingdienst: “We kijken allereerst: gebeurt het op de werkplek? Nee? Dan geldt er in het kader van de studiedag een gerichte vrijstelling, dat geldt ook voor reiskosten plus verblijfskosten, maar is het feest in onze ogen een aparte voorziening. Het optreden van een artiest wordt gezien als consumptief en moet dus binnen het forfait, omdat het als ‘loon’ gezien wordt. Het feest zelf is wel in het kader van de dienstbetrekking, dus ook hier geldt een vrijstelling voor hapjes, drankjes, buffet, reiskosten en overnachtingskosten” (aldus de Belastingdienst in een webinar over de WKR).

De werkgever zal hierbij moeten aantonen wat de artiest heeft gekost en welk bedrag dus in de vrije ruimte moet worden weggeschreven.

Vooruitlopend op het WKR Congres dat wij vanuit EventBranche.nl organiseren, kwamen we in onze online videonieuwsbrief met een eerste item over de gevolgen van de WKR; zie hieronder.

Sjoerd Weikamp
Redactie / eigenaar bij EventBranche.nl

Eigenaar Proef Media BV, uitgever en hoofdredacteur EventBranche.nl, oud-kroegeigenaar (Café Hattrick), zo Achterhoeks als de Zwarte Cross, vader van Mirte en Aafke, Doetinchem, tennis, voetbal en RvC-lid van De Graafschap, maar bovenal supporter vd Superboeren: 'In de Achterhoekse samenleving zitten nog alle lessen die een marketeer nodig heeft'.

Categorie

1 Reactie

    anna-maria

    Duidelijk verhaal. Dank Sjoerd.


    13 maart 2015 om 00:19

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!