De SEO-grondwet: zes geboden om je aan te houden

22 juli 2020, 06:00

Als je teruggrijpt op de basisprincipes zie je door de bomen het bos weer

Grondwet, geboden, bijbel. Ongeacht welke metafoor je hieraan verbindt, SEO draait om bepaalde kernwaarden. Zoekmachine Google wordt anno 2020 steeds geavanceerder en voordat je het dan ook door hebt, raak je gevangen in het web van regels en zie je door de bomen het bos niet meer. Wanneer je het gevoel hebt dat ook jij gevangen raakt, is het goed om terug te grijpen op bepaalde basisprincipes. Met deze zes basisprincipes zorg je dat jij de SEO-oorlog wint en dat je door de bomen nog steeds het bos kunt zien!

1. SEO is een team effort

Zoekmachineoptimalisatie is tegenwoordig zoveel meer dan wat landingspagina’s maken en wat links genereren. Het draait om een zo goed en betrouwbaar mogelijke naam voor jezelf maken, het zo relevant mogelijk maken van jouw content en het bieden van een zo goed mogelijke gebruikerservaring op jouw website. Dit is niet alleen de taak van de SEO’er of van het SEO-team, maar de taak van het hele bedrijf.

Wil je succesvol worden in Google, dan moeten alle afdelingen op elkaar afgestemd zijn

Wil je succesvol worden in Google, dienen alle afdelingen op elkaar afgestemd te zijn. Hierbij hebben de programmeurs, designers, contentmarketeers, productmanagers, de social-media-afdeling en alle mogelijke andere afdelingen een belangrijke rol en dienen de neuzen dezelfde kant op te staan. De SEO’ers hebben hierbij de taak om de boel op elkaar af te stemmen en verantwoordelijkheid ervoor te zorgen dat iedereen in zijn/haar takenpakket de juiste werkzaamheden opneemt.

Een kleine bijsluiter: SEO dient hiervoor natuurlijk wel in het juiste perspectief geplaatst te worden. Het is slechts een onderdeel van de marketing voor een bedrijf. Hierover later meer bij punt 6.

2. Versla je concurrentie, niet het algoritme

Een veelgemaakte fout binnen het optimaliseren voor Google is het blind staren naar mazen in de wet en het proberen misbruik te maken van het algoritme van Google. Denk hierbij aan blackhat SEO-technieken die vroeger werden gebruikt als keyword stuffing en het genereren van duizenden spammy links. Al dit soort misbruik kan je tijdelijk succes opleveren, maar op de lange termijn kom je er nooit beter vanaf.

In plaats van algoritmes misbruiken, kun je er beter gebruik van maken

In plaats van misbruik te maken van het algoritme, kun je er beter gebruik van maken. Zie Google niet als de vijand, maar zie jouw concurrenten juist als de vijand (Wel lief voor elkaar blijven, natuurlijk). Laadt hun website in 0,8 seconden? Zorg dan dat die van jou in 0,5 seconden laadt. Delen zij regelmatig een nieuwe, interessante blog? Schrijf jij er dan zelf een en zorg dat die nog interessanter is. Beantwoorden zij veel vragen op fora? Zorg dan dat jij ook op deze fora actief wordt. Er is niks mis met gluren bij de buren en te bekijken hoe jouw concurrentie dingen aanpakt.

3. Houd je aan je thema

SEO draait om content, autoriteit en techniek/UX, maar ongeacht waar je je mee bezighoudt, blijf bij jouw thema. Wil Google een website goed kunnen indexeren, moet elk onderdeel in het teken staan van het overkoepelende thema. De zoekmachine dient enerzijds onderscheid tussen pagina’s te kunnen maken, maar tegelijkertijd dient het strohalmen te hebben om op terug te kunnen grijpen. Dit zit hem niet alleen in de content op jouw eigen website, maar ook in jouw linkbuilding. De websites waarop jouw website komt te staan, dienen niet alleen content te hebben dat aansluit op hetgeen jij biedt, maar ook in het anchortekstprofiel dient voor de zoekmachine duidelijk te worden wie jij bent en wat jij doet. Pas wanneer Google linkbuilding en de diverse pagina’s onderling aan elkaar kan linken, zal de zoekmachine deze websites in de topposities zetten.

Een goed voorbeeld hiervan is ons bureau zelf. Voorheen scoorden wij goed op diverse pagina’s die over ‘online marketing’ gingen. Dit kwam omdat het zoekwoord online marketing, mede door onze bedrijfsnaam SAM Online Marketing, over de hele website en in onze anchorteksten terugkwam. Als bedrijf dat zich in de loop der jaren vooral heeft gespecialiseerd in zoekmachineoptimalisatie, wilden wij ook scoren op zoekwoorden omtrent SEO. Dit wilde in het begin niet van de grond komen, maar zodra we de content op de hele website aanpasten zodat deze meer over zoekmachineoptimalisatie en SEO gingen, begonnen de SEO-pagina’s ineens aan te trekken.

Kijk dus niet alleen op paginaniveau, maar over de hele website en zelfs daarbuiten!

4. Goedkoop is duurkoop

De term ‘goedkoop is duurkoop’ zal je vast wel bekend voorkomen. Je kunt wellicht een product kopen dat twee keer zo duur is, maar dit product gaat wel vijf keer zo lang mee. Op de lange termijn heb je dan ook meer resultaat en ben je zelfs goedkoper uit. Dit fenomeen gaat ook op voor SEO.

De optimalisatiemogelijkheden voor Google zijn zeer divers

De optimalisatiemogelijkheden voor Google zijn zeer divers en er komen dan ook een hoop verschillende onderdelen bij kijken. Denk aan hosting, de website zelf, de kwaliteit van content en vele andere onderdelen. Natuurlijk is het goed om voor de beste prijs-kwaliteitverhouding te gaan, maar louter willen besparen is niet de way to go. Op de korte termijn bespaar je misschien geld, maar op de lange termijn zal dit je echt geen topposities opleveren en dus geen geld in het laadje brengen. Zorg dus voor een betrouwbare hosting, een ijzersterke website en content waar echt tijd in is gestoken.

5.SEO is nooit klaar

Waarschijnlijk heb je meerdere keren gedacht: ‘Oké, als ik deze wijzigingen doorvoer, sta ik eindelijk op één en kan ik achterover zitten’. Dit is de grootste fout die je kunt maken. Weliswaar gaat de uitdrukking never change a winning team ook op in deze tak van sport, maar als we dan toch in de uitdrukkingen zitten, is stilstand is achteruitgang een nog passender optie.

Wanneer je achterover gaat zitten en niets meer doet aan jouw website, zal je worden ingehaald door de tijd. De tijd hierin zijn zowel Google die algoritmewijzigingen uitvoert én er niet van houdt dat jouw website minder actueel wordt als jouw concurrentie, die natuurlijk niet op haar lauweren gaat zitten rusten.

6. Met SEO verzet je niet ineens bergen

Tot slot blijf ik een voorvechter van mijn eigen vakgebied, maar laten we het wel in het juiste perspectief blijven plaatsen: SEO is een middel en moet geen doel op zich worden. Daarbij is het nog steeds afhankelijk van andere factoren. Heb jij een inhouse SEO-er of SEO-afdeling?

SEO is een middel en moet geen doel op zich worden

Stel dan de juiste doelen en reken de specialist(en) niet af op doelen waar geen invloed op uitgeoefend kan worden. Hebben jullie niet genoeg aanvragen, kijk dan eerst naar het organische verkeer en de posities voordat je de SEO’ers erop afrekent. Wellicht zet de website namelijk helemaal niet aan tot actie.

Tevens is het goed om SEO als een toevoeging op en niet een fundament van je business te zien. Trek je bezoekers aan via Google? Mooi! Maar dit betekent niet dat je je niet meer op andere onderdelen hoeft te richten!

Simpele conclusie

De conclusie van dit stuk is heel simpel: sla niet te veel zijwegen in en maak bepaalde onderdelen van zoekmachineoptimalisatie niet groter dan ze zijn. Blijf de onderdelen in het juiste perspectief zien en breng de juiste nuance aan terwijl je bezig bent.

Zijn er toch nog onderdelen die echt missen in de grondwet? Je bent uiteraard om nieuwe wetten in te dienen, waarna onze regering zich hierover zal buigen!

Artikelen over SEO worden gecheckt door het SEO-panel Martijn Hoving en Annelies Verhelst

Pim Broekstra
SEO Specialist bij SAM Online Marketing

Fervent 'SEO-er' sinds 2014. De fijne kneepjes van het vak geleerd bij SAM Online Marketing en sinds 2022 werkzaam als als SEO specialist bij online uitgever V2C2, bekend van onder andere VakantieDealz, BlackFridayDealz enStudentenWegwijzer. Altijd al een fascinatie gehad voor copywriting en de psychologie achter marketing.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Harrie Baklap

    Hoeveel van dit soort blogs hebben we al gehad en gaan we nog krijgen? Het is toch allemaal gelul in de ruimte. Elke klant heeft een totaal andere aanpak en verdient een advies op maat.


    22 juli 2020 om 07:22
    Reactie op Harrie

    @Harrie: wij sparen dit soort artikelen voor onze ‘open deuren-lijst’. 😀

    Emerce, Marketingfacts en Frankwatching floreren daar in.


    22 juli 2020 om 07:27
    Chastity

    It’s the bet time to make some plans for the future and it is time

    to be happy. I’ve read this post and if I could I desire to suggest you few interesting things or tips.

    Maybe you could write next articles referring to thiis article.

    I dessire to read morte things about it!

    Hormokna del crecimiento homepage comprar esteroides online


    28 juli 2020 om 23:17

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!