• Mobile
    wordt gesponsord door

De QR-code, onbegrepen maar vol potentie

Hoe Bart Smit meer uit QR-codes kan halen

De QR-code, onbegrepen maar vol potentie

Mobiel en internet gaan steeds vaker hand in hand en steeds meer mensen beschikken over een internet connected device. Organisaties en marketeers maken hier gebruik van door (relevante) content direct beschikbaar te maken via onder andere een QR-code. Echter, de volledige potentie van de QR-code wordt nog (te) weinig benut. De meeste QR-codes linken de mobiele gebruiker direct naar, als je geluk hebt, een mobiele homepage van de organisatie. En daarmee houdt het gebruik ervan op.

In dit blog een aantal suggesties om de QR-code en haar mogelijkheden breder te benutten. Om te beginnen: een organisatie die de QR-code puur actiematig inzet, speelgoedketen Bart Smit. En tips voor hoe het nog beter kan.

Bestellen via  QR-codes

Bart Smit gebruikt de QR-codes in de basis redelijk goed. Kort voor de feestdagen maken zij reclame op billboards op high-traffic locaties, zoals stations, met QR-codes waarmee je een bestelling kunt scannen die de volgende dag al in huis is. Hiermee speelt Bart Smit in op de behoefte aan last minute- en impulsaankopen door op een eenvoudige wijze een bestelling mogelijk te maken. Echter,  deze campagne kan ook verbeterd worden, zoals ik hieronder zal toelichten.

Specifieke analyse

Zoals bekend, is het met een QR-code niet meer nodig om een url op het kleine scherm in te toetsen. Met een QR code wordt het zelfs mogelijk om een langere URL, eventueel te voorzien van een unieke trackingcode, in te zetten. Door zo'n unieke trackingcode toe te voegen, kunnen zelfs per locatie de resultaten geanalyseerd worden. Dit geeft de marketeer de  nuttige informatie om  beslissingen over de inzet gemaakt kunnen worden. Nog belangrijker kan zo heel specifiek de ROI op deze inzet van resources gemeten kan worden. 

Geen QR-scanner?

Steeds meer campagnes dragen een QR code, maar missen een normale URL. Onderzoek wijst uit dat 23% van de smartphone users gebruik maakt van QR-codes, wat inhoudt dat 77% dit (nog) niet doet en daarmee geen toegang heeft tot je campagne-informatie. Met een goede verkorte url en een korte alias los je dit probleem op, en kan je ook de overige 77% over de streep trekken om  gebruik te maken van de aanbieding. Met een compacte domeinnaam als Bart Smit bijvoorbeeld, kan  een goede shortened url gemaakt worden: http://bartsm.it/barbie bijvoorbeeld. Het maken van een custom shortened url kan eenvoudigweg  met de gratis tool bit.ly en een aangekochte domeinnaam.

Conclusie

Hoewel de QR-code al meer dan 15 jaar oud is, lijkt deze de afgelopen jaren pas echt door te breken. Maar nog weinig organisaties blijken echt goed gebruik te maken van deze code.  Bart Smit doet hiermee in Nederland een goede poging en slaagt op het QR-code gebruiksniveau, maar faalt vervolgens in de uitvoering en de gebruiksvriendelijkheid. En het gebruiksgemak is tenslotte waar het om gaat.

In de nabije toekomst zullen we hopelijk meer toepassingen van de QR-code zien en ik adviseer organisaties om de brede mogelijkheden van de QR-codes toe te passen, in plaats van bezoekers slechts  te leiden naar een m.jouwdomeinhier.nl website.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 37 reacties op dit artikel

  • Ik weet het nog niet met die QR-codes. Ik scan ze zelden.

    Over het algemeen vind ik het te veel moeite om mijn telefoon uit mijn zak te pakken, QR-scanner te openen, stil te staan voor die code, scannen en wachten tot de site is geopend.

    geplaatst op
  • "Hiermee speelt Bart Smit in op de behoefte aan last minute- en impulsaankopen door op een eenvoudige wijze een bestelling mogelijk te maken."
    En blijkt dat uit de resultaten? Of is het een "Laten we het eens proberen want het kan" actie?

    geplaatst op
  • "Maar nog weinig organisaties blijken echt goed gebruik te maken van deze code."

    Kun je voorbeelden geven van goed uitvoerde acties met QR-codes?

    En zijn er onderzoeksresultaten waaruit blijkt dat QR-codes op 'high-traffic locaties' werken? Een scan maken van een QR-code in een tijdschrift of krant snap ik, maar werkt het echt op billboards?

    Deze actie van Bart Smit komt op mij over als een 'digitaal-moetje'. Hip doen om het hip kan, maar zonder achterliggende gedachte.

    geplaatst op
  • Ik ben het eens met bovenstaande kritische opmerkingen.

    Ook was ik nogal verrast over je opmerking dat 23% van de smartphonegebruikers QR codes gebruiken. Je verwijzing naar http://www.onlinemarketing-trends.com/2011/04/smartphone-users-increasingly-using-qr.html maakt niet veel duidelijk. Dit grafiekje zegt naar mijn mening dat 23% van de mensen die QR codes gebruiken dit doen om iets te kopen, niet dat 23% van de smartphonegebruikers QR codes gebruiken om iets te kopen. Lijkt me ook raar omdat volgens een snel Google onderzoekje blijkt dat rond de 6% van de smartphonegebruikers uberhaupt iets doen met QR codes (http://www.zdnet.com/blog/btl/comscore-62-percent-of-smartphone-users-scan-qr-codes/54856) nog los van de vraag of ze dat doen voor het kopen van een product.

    geplaatst op
  • @Frank, ik ben helaas niet bekend met de resultaten van Bart Smit.

    @Bart, ik kan helaas zo 123 niet op goede voorbeelden komen van een groot uitgevoerde acties die gebruik maken van QR-codes. Maar ik ben van mening dat QR-codes zeker tot hun recht kunnen komen op locaties waar mensen een moment de tijd hebben en behoefte hebben aan wat er achter de QR code zit. Dit kan een mobile vriendelijke website zijn, of een app voor alle platformen :) die toegang geeft tot voor de bezoeker interessante content.

    geplaatst op
  • Jammer dat er geen goede voorbeelden genoemd worden in dit artikel.
    Ben erg benieuwd of iemand anders misschien voorbeelden kan geven van succesvolle QR-acties?

    Waar ik vooral nieuwsgierig naar ben is of het beter werkt om een QR-code te plaatsen op een affiche of op een folder. Ik denk persoonlijk namelijk dat het laatste meer resultaat oplevert.

    geplaatst op
  • Vind hier voorbeelden van enorm goed uitvoerde acties met QR-codes....http://wtfqrcodes.com/ Have fun! :-)

    geplaatst op
  • Er zijn maar weinig voorbeelden van campagnes met QR-codes waarbij resultaten bekend zijn. Het wordt vaak als een gimmick gezien.
    Het gebruik van een QR-code kan iets toevoegen. Alleen hoe QR-codes momenteel gebruikt worden is niet altijd even goed en daardoor in veel gevallen nutteloos. Te klein afgebeeld, een website achter de QR-code die niet te bekijken is op een mobiele telefoon, in allerlei kleuren waardoor de QR-code niet scanbaar is, op plekken een QR-code hangen waar niemand tijd heeft om deze te scannen (zoals op een billboard vanuit een auto...). Kortom, er is nog een hoop te verbeteren in het gebruik van een QR-code, en een campagne met cijfers zou leuk zijn :).
    Grappig voorbeeldje van Heineken trouwens: http://www.simplyzesty.com/advertising-and-marketing/heineken-turn-people-in-to-qr-codes-with-brilliant-marketing-campaign/

    geplaatst op
  • @Bart Nu weet ik in elk geval hoe het niet moet;)

    @Theo Bedankt voor het voorbeeld van Heineken, erg origineel! Maar dan idd ook weer als een gimmick/ branding product

    Ik ga gewoon nog even verder op onderzoek uit!

    geplaatst op
  • @Eric Jan van Putten

    Je zegt dat je zo 123 niet op goede voorbeelden kunt komen van acties die gebruik maken van QR-codes.

    Op basis waarvan concludeer je dan dat er veel potentie in zit? Want dat gedeelte mis ik in je stuk.

    De mogelijkheden zijn duidelijk, de alternatieven zoals short-url ook, maar de reeds behaalde resultaten zijn me niet helder. Je stelt dat QR tot zijn recht komt op locaties waar mensen een moment tijd hebben en de behoefte voelen om te zien wat er achter een QR-code zit. Dat klinkt als het principe van een tijdschriftencover in een kiosk. Mensen lokken met een pakkende voorkant.

    De vraag is echter hoe je die QR-code dan inzet. En juist daar gaat het nu volgens mij vaak mis. Je stelling dat "QR-code de afgelopen jaren pas echt door te breken" is volgens mij gebaseerd op de enorme wildgroei aan codes, in plaats van succesresultaten. Daarom ben ik vooralsnog wat sceptisch als het gaat om de potentie van QR.

    geplaatst op
  • Grafiek is inderdaad niet verhelderend. Sorry Erik, maar er zijn betere QR code colums

    geplaatst op
  • @Bart de potentie is erop zich wel, maar er zijn volgens mij geen harde bewijzen dat het echt werkt.
    Er zijn wat Amerikaanse onderzoeken (eentje van vorig jaar: http://mghus.com/assets/managed/QR code Stats 3 23 11.pdf' die melden dat de awerness erg hoog is van een QR-code (60%) en dat 70% geïnteresseerd is in het gebruiken van een QR-code.
    Nogmaals een goede case is erg welkom en dit artikel is wel een beetje summier van opzet.

    Beetje eigen promotie; voor tips over het gebruik van QR-codes heb ikzelf vorig jaar een artikel op Frankwatching gepubliceerd waar het voornamelijk gaat over het correct inzetten van de codes. http://www.frankwatching.com/archive/2011/08/02/10-tips-voor-de-inzet-van-een-qr-code/

    geplaatst op
  • Een QRcode in zwart wit is zo saai. Alle Qr codes zien er ook hetzelfde uit. Er is geen onderscheid.
    Toch is het mogelijk om QR codes visueel aantrekkelijk te maken. QRcodes in huisstijl met logo bestaan en zijn een uitstekende manier om als bedrijf op te vallen in een zwart wit wereld.
    Neem anders een kijkje op :http://clouddog.eu/qr-code-3/

    geplaatst op
  • @Peter: Leuk al die gekleurde QR-codes, maar daarmee loopt de 'scanbaarheid' van een QR-code zwaar terug. Sommige scan-software zijn te gevoelig als het niet meer zwart-wit is en daarmee vind ik dit geen optie.
    Daartnaast, in kleur zijn ze ook niet mooi. QR-codes zijn per definitie niet mooi ;)

    geplaatst op
  • @theo
    Qrcodes zijn oorspronkelijk ontworpen en ingezet als identificatiemiddel voor pakketjes in de automobielindustrie. Grote voordeel is dat als pakketjes en QRcodes beschadigt waren de code nog steeds leesbaar was.

    Het is inderdaad zo dat je moet oppassen met het gebruik van kleuren en logo's maar je kan wel mooie ontwerpen maken die aanspreken.
    voorbeeld van een QR code op een flyer:
    http://www.facebook.com/photo.php?fbid=317604264929086&set=a.221627374526776.54866.196422267047287&type=3&theater;
    Deze QR code kwam op een visitekaartje en verwijst naar een mobiel visitekaartje:
    http://www.flickr.com/photos/clouddognl/6259702279/in/photostream/

    QRcode scanners zijn de laatste maanden heel erg snel verbeterd in het scannen van code.
    Mocht je last hebben van het scannen van bovenstaande codes dan hoor ik graag met welke software.

    geplaatst op
  • Geachte Hr.v.Putten,
    U bent wel zeer slecht geinformeerd over de ontwikkelingen in de QR-market. Ik adviseer U om eens een kijkje te nemen op de tumblr-blog van de mobilebusinessclub en op volgende doorlink http://www.xxessme.com/ . Wat Bart Smit gedaan heeft is voor mij een complete aanfluiting en doet geen recht aan de huidige ontwikkelingen ! Hoop met deze reactie bovenstaande meningen bijgesteld te hebben . CS.

    geplaatst op
  • Erg tof voorbeeld van gebruik van QR-codes. Wachten wordt zo een nuttige bezigheid.

    geplaatst op
  • http://www.youtube.com/watch?v=987H54yL8Os Erg tof voorbeeld van gebruik van QR-codes. Wachten wordt zo een nuttige bezigheid.

    geplaatst op
  • Ik kwam laatst ook een leuke post tegen over QR-codes:
    http://www.ilovenewwork.com/2012/03/06/pictures-of-people-scanning-qr-codes/

    geplaatst op
  • Slecht voorbeeld, deze van Bart Smit.

    Maar dat weet je niet als je de campagne niet daadwerkelijk hebt gezien en via je telefoon hebt gebruikt.

    Eric-Jan vergeet namelijk te vertellen dat de QR-code verwees naar een normale webpagina. Dus: niet voor mobiele dragers geoptimaliseerd. De webpagina was lang, veel velden en betalen was zo omslachtig dat je dat niet onderweg wilt proberen.

    Of, zoals een meneer van PayPal pas zei: focussen op QR of NFC is net zoiets als inzoomen op een gyroscoop terwijl de eerste iPhone bijna op de markt komt.

    geplaatst op
  • Hoewel QR codes in principe wel een zekere mate van bruikbaarheid hebben (ik heb hier bijv. catalogus van leverancier liggen waar ik met QR code direct voorraad kan checken) gebruik ik ze NOOIT.

    Voornoemde catalogus; ik persoonlijk log liever in op hun site en zoek artikelnummer op. In onze showroom is het echter wel handig als een klant vraagt om voorraad van een bepaald artikel.

    We zetten QR-codes ook in onze marketingmix in voor onze klanten, bij toepassingen waar we denken dat het een meerwaarde kan bieden <a >spandoeken voor makelaars</a> bijvoorbeeld.

    Ik zou me zo voor kunnen stellen dat het daar kán werken.

    geplaatst op
  • @all: in een blogpost van vandaag nog twee voorbeelden van gebruik van QR-codes door retailers. Maar dan twee cases waarbij QR-codes niet worden gebruikt binnen bestaande winkels, maar als alternatief voor winkels. Zie http://bit.ly/wuCsD6!

    geplaatst op
  • De enige reden dat ik een QR-code heb gebruikt is om aan een ander te laten zien hoe het werkt.

    Het meest frustrerende is dat de QR-codes vaak doorlinken naar een normale website en niet een mobiele versie ervan.

    geplaatst op
  • Vind een QR code persoonlijk erg lelijk, en dus ook niet bijdragen aan de fraaiheid van bijvoorbeeld een media uiting.

    Nu worden QR codes (nogal laat ontdekt ja) te pas en te onpas gehanteerd. Wie gaat er nu een bestickerde auto scannen op een parkeerplaats? Bij een makelaar in etage: okay, kan ik nog inkomen. Als je enkele QR codes getest hebt en je komt steeds op een deceptie uit, dan gebruik je het na 3 keer al niet meer; is mijn ervaring.

    Standaard is er al geen QR-code-reader op een iPhone bijvoorbeeld; dat Apple hierin niet meegaat, zegt misschien ook al iets? Maar los daarvan: mensen die een smartphone hebben, ZIJN al gewend op 'effe snel iets in te typen', ze Facebooken, Whatsappen, mailen, etc etc alles al; een URL of telefoonnummer handmatig intikken is dan ook niet meer zo'n bezwaar.

    Het mooiste is nog: je hebt technisch gezien helemaal niet meer een marker zoals een barcode of QR-code op een gegeven moment nodig; camera's en apps zijn al in staat om op basis van echte vormen iets te herkennen en om te zetten naar content; denk bijvoorbeeld aan augmented reality voorbeelden zonder markers. Je kunt dan in eigen tekst en stijl bij je uiting zetten: haal je iPhone over deze foto heen, etc.

    geplaatst op
  • Hi,
    Ben met QR codes aan het experimenteren in kleur (maken bijv op www.qrcodegenerator.eu) en bij voldoende contrast werkt dit goed. Heeft iemand ervaring met welke scanners hier het beste mee omgaan ?
    Larry

    geplaatst op
  • Ik heb er stempels van laten maken, in het blauw! Zie mijn blog van oktober http://www.vanbetuwadvies.nl/qr-stempels/
    Roept leuke reacties op, zoals jullie je vast kunnen werken. In blauw zijn ze te scannen. Op mijn nieuwe visitekaartje komt verkleinde qr code, in zwart wit. Ook te scannen, want getest.
    Verder ben ik benieuwd of dit doorzet. Het lijkt een beetje op de reacties op Foursquare: doen doen doen. Maar in de praktijk gaat het niet zo hard. Misschien komt het wel omdat je teveel handelingen moet verrichten?

    geplaatst op
  • Ik denk ook dat de QR code zijn potentie nog niet bereikt heeft. Momenteel krijg ik er "kip-ei" gevoel bij: adverteerders willen eerst veel potentiele gebruikers, terwijl gebruikers onvoldoende goed ingezette QR codes voor geschoteld krijgen en er dus niet enthousiast van worden en er geen ambassadeurs van zijn.

    Gevoelsmatig (ik heb wel case, maar niet online en zonder cijfers die specifiek de QR meten) denk ik dat het aan drie aspecten ligt:
    1. Lokatie: QR code op een plek waar consument de tijd heeft om hem te scannen. Bijv. op folder of Direct Mail (brievenbusreclame), dus thuis: ontvanger kan eenvoudig naar afzender surfen. Evt. op straat op bilboard of op stand bij congres.
    2. URL: QR wordt met mobile device gescand, dus plaats er de mobiele website achter.
    3. Gebruikers/consumenten: zodra de twee bovenstaande goed worden ingezet door afzenders, denk ik dat het vertrouwen in en gebruik van absoluut zal toenemen.

    geplaatst op
  • Er zijn legio toepassingen maar in ieder geval altijd in combinatie met een goeie mobiele (actie)website. Denk bijvoorbeeld een keukenzaak waarbij je nu een foto maakt in de showroom om thuis nog eens na te kijken. Thuis op de bank ben je alweer vergeten waar je de foto maakte en welke info erbij hoort. Grote kans dat je het laat voor wat het is. Gemiste kans voor de keukenzaak. Echter, bij elke keuken hangt een A4 met info. Voeg hier een QR code aan toe die leidt naar een actiepagina met afbeeldingen, (prijs)info specifiek voor die keuken en een contactformulier voor een afspraak. Verkoopt de keukenzaak maar 1 extra keuken door deze toevoeging is het commercieel gezien al meer dan de moeite waard.

    geplaatst op
  • Ik ken het succes niet van de campagne, maar hier zou ik m'n scanner wel voor uit m'n broek halen: http://www.708media.com/qrcode/victorias-secret-entices-qr-code-scan/

    geplaatst op
  • Wij zetten met enige regelmaat QR codes voor onze Retail klanten in met daarachter meestal videos, de resultaten zijn wisselend. Echter ik zie QR codes als niet sexy/handig MAAR wel als een absolute 'must' om een volgende stap te kunnen maken, hiermee bedoel ik de stap richting NFC. Door QR codes leren mensen begrijpen dat je iets kunt scannen met een device en dat er vervolgens een 'actie' volgt. Ik zie ze dus als opstapje naar de Next Big Thing. Educatie gaat alsmaar belangrijker worden met de snelle technologische ontwikkelingen, de massa gaat het anders niet adopteren.

    geplaatst op
  • Met de Rogerthat® QR code maak je van een Lead een tevreden klant.

    geplaatst op
  • Wellicht een leuke toevoeging voor geinteresseerden:

    DutchGiraffe heeft de QR-Manager ontwikkeld. De QR-Manager is een uiterst vernuftig online QR-Managementsysteem, dat alle communicatie rondom uw QR-Codes in de juiste banen leidt.

    Hiermee maak je optimaal gebruik van het ID-Communicatie principe ofwel Instant-Dynamic-Communication. Bepaal zelf welke informatie wanneer wordt weergegeven. Hiermee wordt de boodschap achter de QR-Code super-dynamisch en altijd actueel. Vooraf is te bepalen welke boodschap op welke datum en welke tijdstip tot op de minuut nauwkeurig in de toekomst te zien zal zijn.

    Dus niet meer 1 resultaat achter 1 QR-code, maar dynamische content op het moment dat jij dat wenst.

    Voorbeelden vind je op: http://www.dutchgiraffe.com/werk

    geplaatst op
  • Kip en Ei inderdaad. Ik geloof het antwoordt te hebben op hoe men de qr code succesvol implementeert. Binnenkort zal elk centrum zich hopelijk aansluiten. En daarnaast zie geen problemen om nog meer dan alleen de verwachtingen te kunnen voldoen, met QBAND(TM).

    :-D

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.