De onstuitbare opmars van TV diensten over IP

7 februari 2013, 06:05

De opmars van nieuwe TV diensten via internet (IP) is wellicht de meest belangrijke gebeurtenis in de verandering van het medialandschap. Een aantal jaren geleden is, met name door telecomaanbieders, IPTV in het leven geroepen als defensieve maatregel. Om zodoende tegengas te kunnen bieden aan de kabelmaatschappijen, die zich meer en meer als internetprovider op het traditionele telecomspeelveld begaven. Inmiddels bieden niet alleen kabelaars, maar ook een groot aantal nieuwe spelers (waaronder de TV zenders zelf), zelfstandig videodiensten aan via internet.

Afgelopen december heeft Digital TV Europe (DTVE) internationaal onderzoek gedaan onder 190 IP video marktpartijen, waarvan 58% primair Over-The-Top (OTT) videodiensten levert, 11% telecomaanbieder is, 8% tv-zenders (broadcasters) zijn en 6% afkomstig is uit de kabelindustrie.

Het onderzoeksrapport van DTVE in samenwerking met Cisco geeft een goed overzicht van de stand van zaken op dit moment. De meest belangrijke bevindingen zijn:

Aanbod IP videodiensten

Meer dan 65% van de TV service providers biedt al geruime tijd actief IP videodiensten aan en 13% verwacht dit jaar nog haar abonnees IP-TV te kunnen leveren.

Bijna de helft van de TV aanbieders biedt IP video aan als onderdeel van de betaal TV-diensten (achter de decoder dus), en inmiddels levert 22% van de aanbieders een betaalde Over-The-Top TV service.

Nog steeds wordt het merendeel van de video diensten geleverd via de settopbox of de laptop/desktop. Daarnaast is een snel groeiend contentaanbod beschikbaar via tablets en smartphones. Het is bovendien opvallend dat het aanbod via Connected (Smart) TV’s snel gegroeid is, hetgeen erop wijst dat contenteigenaren en TV-zenders (broadcasters) meer en meer content direct beschikbaar stellen als OTT dienst.

Verdienmodellen

Hoewel het voorkomen van het verlies van klanten (churn reduction) één van de voornaamste redenen is om IP-TV aan te bieden, blijkt toch ook dat het financiële aspect (het vergroten van ARPU – inkomsten per abonnee) een belangrijke rol speelt. Uit bovenstaande illustratie blijkt dat de diverse IP-videodiensten toch voornamelijk aangeboden worden op basis van een betaald abonnement of op basis van pay-per-view.

Bijna 40% van de ondervraagden biedt bovendien een “Programma Gemist” dienst, die voornamelijk op basis van een advertentiemodel wordt aangeboden.

Uitdagingen

Hoewel de technologische complexiteit rondom IP-TV nog steeds gezien wordt als een van de grootste obstakels, is het verkrijgen van uitzendrechten wellicht de grootste bottleneck. Met name hierdoor heeft een succesvolle introductie van Google TV nog steeds niet plaatsgevonden.

Uitzendrechten

Concluderend kan worden gesteld dat het aanbod van video via internet versnelt, maar dat een mondiale uitrol voornamelijk afhankelijk is van het verkrijgen van uitzendrechten voor de diverse aanbieders. Het is dan ook uiterst interessant om de komende maanden en jaren de media nauwlettend in de gaten te houden over “wie met wie, weet welke deals te sluiten”.

Afbeelding: Thijs Knaap (cc)

The way in which we are communicating is changing rapidly and since we are all consumers, we are all part of this changing world. Marketing- and media strategies will have to be re-written, so let's sharpen our pencils and get the show on the road. http://www.linkedin.com/pub/dir/john/goedegebuure

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!