De moderne marketeer moet aan nieuwe eisen voldoen #spon

De moderne marketeer moet aan nieuwe eisen voldoen #spon

Nieuwe termen hebben afgelopen jaren hun intrede gedaan in de marketingindustrie. Realtime, intelligence en growth hacking zijn enkele voorbeelden. 'Marketing has changed, because consumers have changed' is een veelgebruikte quote en dat klopt natuurlijk: de samenleving is razendsnel gedigitaliseerd. Waar marketingbestedingen vroeger hun weg vonden via massamedia, is dat vervangen door een fijnmazig netwerk van digitale kanalen. De marketeer van vandaag moet daarom meer hybride zijn: combineer creatieve vaardigheden met een stuk inzicht in technologie. 

Marketing is een hybride vakgebied geworden

Dit is een geweldige uitdaging voor de huidige generatie marketeers. Maar welke nieuwe kennis is daar voor nodig? Hoe verbind je sales- en marketingdoelen aan de nieuwe digitale wereld? Hoe stel je het juiste marketingteam samen? De volgende vijf competenties kunnen de marketeer en hun organisatie helpen succesvol te worden en te blijven. 

De moderne marketeer moet… 

1. …het datafenomeen begrijpen

Een marketeer hoeft geen data-expert te worden, maar moet wel begrijpen hoe belangrijk data zijn geworden in de digitale economie. Data geven de mogelijkheid de customer journey te doorgronden en campagnes relevanter te maken. Data zijn de benzine voor de digitale marketingmotor. 

2. …het marketing-technologylandschap overzien

Er zijn ruim zevenduizend marketing softwareapplicaties die op allerlei manieren het contact tussen organisatie en klant optimaliseren. Iedere organisatie moet daarin het eigen ecosysteem aanleggen en de juiste strategische keuzes maken. De strategische marketeer neemt hierin de leiding. 

3. …de customer experience beïnvloeden

Organisaties concurreren niet meer op het product, maar op de ervaring van de klant met de organisatie. Waar marketing zich voorheen concentreerde op het afdwingen van een transactie, gaat het nu om het continu investeren in de relatie. Marketing is een 24/7 job geworden.  

4. …omni-channel kunnen denken

De klant bepaalt het contactmoment en -kanaal met de organisatie. Dat kan alles zijn: een helpdesk, website, app of social media-platform. Het totaal moet als één geïntegreerd geheel met elkaar samenwerken en informatie uitwisselen. Het is geen makkelijke, maar wel een noodzakelijke opgave om klanttevredenheid te sturen en cross-selling te stimuleren.

5. …strategisch sparringpartner zijn op topniveau

Marketing is een strategisch spel op topniveau geworden en raakt alle beslissingen van de organisatie. Daarbij komt dat marketing en sales met elkaar verweven zijn geraakt. Directies moeten gevoed worden over alle nieuwe ontwikkelingen en het is cruciaal dat marketingkennis op het hoogste niveau vertegenwoordigd is. 

Er zijn dus talloze kansen om nieuwe stappen te zetten in de marketingwereld. Wie hybride durft te denken én te doen, opent de deur naar nieuwe mogelijkheden voor zichzelf en voor de organisatie.

Voldoe jij aan de eisen van de moderne marketeer? Zorg ervoor dat je de juiste strategische marketingkeuzes op topniveau kunt maken. Laat je inspireren tijdens de opleiding tot Qualified Marketeer van IBO Qualified Business School. Lees meer over de opleiding en download de brochure.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.