Op de leestafel: supersterreneconomie, slashies en winkelketens met en zonder why

16 januari 2016, 09:00

Digitalisering is niet zo gunstig gebleken voor V&D. Of Scapino. Maar is het überhaupt wel zo gunstig? En wat zijn de gevolgen ervan voor communicatie-afdelingen? Of was niet digitalisering, maar het ontbreken van een ‘why’ de schuld van het omvallen van al die retailketens? Zo maar wat vragen die aan de orde komen op onze leestafel van deze week, samengesteld in samenwerking met Buzzcapture. Veel leesplezier!

We profiteren helemaal niet zo van digitalisering (fd.nl)

Wij prediken graag de zegeningen van het internet, ook hier op Marketingfacts. De Wereldbank is wat somberder. Want slechts een kleine groep mensen profiteert van die zegeningen en de werkgelegenheid die het creëert is beperkt, terwijl in het middensegment juist veel banen verdwijnen. Dit leidt tot een ‘supersterreneconomie’. De oplossing zou wel eens kunnen liggen in het onderwijs.

“Maar het basisonderwijs leidt nog steeds geen kinderen op voor een leven waarin robotisering en digitalisering leidend zijn, constateert Went. De huidige systemen voor bijscholing zijn bij lange na niet toegerust om werknemers daar afdoende tegen te wapenen.”

Dit verandert er op jouw communicatieafdeling in 2016 (Frankwatching)

Communicatie gaat van ‘topdown’ naar ‘bottom-up’. “Duh”, zul je denken. En dat ga je wellicht vaker denken bij dit overzicht van ontwikkelingen die de communicatie-afdelingen in 2016 gaan veranderen. Want het zijn vooral voortzettende en niet nieuwe trends die impact gaan hebben, zo blijkt. Het roept wel de vraag op: zouden al die communicatie-afdelingen echt allemaal zo achterlopen? Is de praktijk zo hardnekkig?

Deze trend sluit aan bij bovenstaande: je ziet steeds meer storytelling in berichten, in plaats van droge informatie. Bedrijven zijn goed op weg met het vertellen van de missie en doelen van de organisatie in verhaalvorm. Niet alleen naar klanten toe, ook naar haar eigen medewerkers.

Omzet Coolblue naar 555 miljoen euro, duizend extra banen (Emerce)

Het gaat nogal goed met Coolblue. De online retailer wist in 2015 een omzetgroei van 54 procent te behalen. En hun eigen prognoses voor 2016 lijken nog rooskleuriger.

De retailer verwacht meer dan duizend nieuwe Coolblue’ers aan te nemen en ook te groeien in fysieke winkels. Het bedrijf was in 2015 goed voor het creëren van 578 nieuwe banen.

Eén baan is saai: de opkomst van de slashie (NRC Q)

Mensen laten online graag zien dat ze meer zijn dan hun baan. Anders gezegd: “Het past heel erg in het nu, mensen die geen voldoening halen uit één beroep en vinden dat ze veel te bieden hebben.” Dat leidt tot de opkomst van mensen die zichzelf sales executive/regisseur/producent/schrijver noemen op bijvoorbeeld hun LinkedIn-profiel – vandaar de bijnaam ‘slashie’ voor deze groep mensen.

Volgens The New York Times heeft het ook te maken met de levensinstelling van de millennials (nu in de twintig en begin dertig): één baan voor de rest van je leven vinden ze saai en ouderwets.

Na iDEAL komt iDIN voor online identificatie (Emerce)

Aan welke sector kunnen wij als consumenten beter onze identiteitsbewaking toevertrouwen dan aan die van de banken? Nou, nou? Volgens de banken zelf: geen. Dus komen zij met iDIN, een broertje van iDEAL.

Wie bijvoorbeeld een verzekering wil afsluiten, moet zich met een wettelijk identiteitsbewijs legitimeren. Met iDIN kan een klant zijn identiteit bevestigen omdat hij zich al heeft gelegitimeerd bij het openen van een bankrekening.

Winkelketens zijn hun why vergeten (column) (Sprout)

Rituals, Action, 2theloo: het zijn allemaal retailketens die groeien, waar andere sneuvelen. En dat komt omdat die laatste hun ‘why’ zijn vergeten, terwijl de eerstegenoemde die heel scherp voor de geest hebben. En die weten over te brengen. Ik vraag me alleen af: zouden al die tientallen sneakerstores in elke binnenstad ook allemaal zo’n sterke waarom hebben? Of floreren die omdat ze in een behoefte voorzien?

Maar als de wat en de hoe van bedrijven steeds meer op elkaar gaan lijken, hoe onderscheid je je dan nog? Uiteindelijk zal degene met de diepste zakken en de grootste longinhoud als winnaar uit de strijd komen. Tenzij jij weet over te brengen waarom je doet wat je doet en mensen een gevoel van missie geeft waar ze bij willen horen.

In Den Haag opent het eerste bloggershuis van Nederland! (Dutch Cowboys)

Citymarketing. Destinatiemarketing. Het is niet zo gek dat veel mensen graag travelblogger worden, want als je een publiek hebt, wordt je flink in de watten gelegd. Zo ook in Den Haag. Althans, vanaf eind maart, want dan opent op het strand van Kijkduin het eerste bloggershuis. Het strandhuis “biedt pers de mogelijkheid om als local de Nederlandse stad aan zee te beleven”. Alhoewel ik als geboren Hagenees toch wel afvraag hoeveel locals er op het strand wonen en hun transport zo geregeld krijgen.

Den Haag Marketing faciliteert, de bloggers krijgen vervolgens de volledige vrijheid. Uiteraard biedt het bloggershuis Wi-Fi en een 4G-netwerk. En indien gewenst wordt er vervoer verzorgd, variërend van een Haagse stadsfiets tot een Land Rover.

Op 12 januari stopt de ondersteuning voor Internet Explorer 8, 9 en 10 (Dutch Cowboys)

Nog maar even en alle webontwikkelaars moeten een nieuwe browser vinden om te vervloeken. Microsoft stopt namelijk de ondersteuning voor alle versies van Internet Explorer behalve IE 11. Gebruikers van Windows 10 gebruiken al massaal Microsofts nieuwe browser, Edge.

End of life, zoals Microsoft het noemt, wil zeggen dat de browsers geen security updates meer zullen ontvangen, of eigenlijk gewoon in zijn totaliteit geen updates meer

Tweets van ‘gewone gebruiker’ mogelijk gebruikt voor reclame (NU.nl)

Reclame werkt beter als het niet als reclame wordt gezien, dat is genoegzaam bekend. Dus werkt Twitter aan een tool waarmee bedrijven enthousiaste tweets over hun producten en merken kunnen verzamelen en inzetten als promoted tweets.

Twitter maakt nu een systeem waarmee de meest enthousiaste tweets over producten en diensten worden verzameld. Reclamemakers kunnen dan kiezen welke tweet ze als reclame willen gebruiken. Twitter vraagt gebruikers vervolgens om toestemming als een reclamemaker een van hun tweets wil gebruiken als reclame.

Online-journalistiek in 2016: onze 9 voorspellingen (Bureau Bolster)

Tot slot een fraaie uiteenzetting van Jaap Stronks, die vorige week ook al twee keer de Leestafel wist te halen, over uitgeefmodellen, contenttrends en technologische vernieuwingen in de online journalistiek in 2016. Een (overigens – zeer tegen de zelfbeschreven trend in – niet-multimediale) longread die ook erg interessant is als je géén journalist of uitgever bent.

Nu kennen we kwisjes en zelftests natuurlijk van Buzzfeed, Upcoming en ook uit veel papieren bladen, maar volgens mij is er nog veel onontgonnen terrein. Daarom is dit stuk ook wat aan de lange kant: je kunt je beter richten op een wat kleinere groep mensen die echt in je geïnteresseerd is, dan proberen een grote groep matig geïnteresseerde mensen aan te spreken.

Bram Koster
Senior consultant bij Evolve

Ik werk als consultant bij Evolve, een bureau dat is gespecialiseerd in het verbeteren van de interne communicatie en interne processen met behulp van interne sociale media. Was voorheen hoofdredacteur bij Marketingfacts en betrokken bij o.a. Online Tuesday en NIMA.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!