Op de leestafel: V&D, de dictatuur van cijfers en de 140 tekens van Twitter

9 januari 2016, 09:00

Een nieuw jaar, dus je favoriete leestafel is er weer. Dat is meer dan V&D kan zeggen, want het warenhuis werd failliet verklaard. Niet zo gek dus dat zij en andere (failliete) retailers veelbesproken werden op Twitter deze week. Net als Twitter zelf overigens, al kunnen we daar kort over zijn, zelfs als we er lang over kunnen zijn. Afijn, lees jezelf weer helemaal bij met deze lijst, met veel liefde samengesteld in samenwerking met Buzzcapture!

Twitter: een einde aan de 140 tekens? Dit zijn de feiten (Frankwatching)

Mooie analyse van Jaap Stronks over het nieuws dat Twitter overweegt de limiet van 140 tekens per tweet los te laten. Allereerst ligt dat genuanceerder en ten tweede passen de plannen die Twitter wél lijkt te hebben in een trend.

Los van dat alles is het in het belang van Twitter om te zorgen dat er meer ‘native content’ wordt geplaatst op Twitter: het platform wordt waardevoller naarmate gebruikers content direct op Twitter plaatsen in plaats van op externe sites, waar Google of andere advertentienetwerken er geld aan kunnen verdienen. Twitter maar ook LinkedIn, Facebook, Medium, YouTube en alle andere platforms willen ‘walled gardens’ zijn die jouw content in eigendom hebben.

Dit doen winkelketens goed die wél overeind blijven (RTL Nieuws)

Welke winkelketens maken eigenlijk nog wél kans op overleving? Volgens Kitty Koelemeijer van Nyenrode zijn dat vooral buitenlandse ketens, omdat zij beter omgaan met de transitie van fysieke naar online retail.

”Die ketens hebben de regie over hun hele keten, hebben schaalgrootte en ze houden de kosten laag. Als je je op één land richt, dan kun je dat bijna niet meer realiseren.”

De gelegaliseerde diefstal van Vroom & Dreesman (The Post Online)

Bij die ene winkelketen waarmee het minder gaat – nee, niet Scapino; nee, ook niet Dolcis; neehee, ook niet Manfield; ik bedoel V&D! – geeft de huidige faillissementswetgeving ruimte voor ‘gelegaliseerde diefstal’, volgens Aysso Reudink.

In het geval van Vroom & Dreesman blijven de 62 warenhuizen nog maanden open en verkopen ze zonder blikken of blozen de goederen uit de overvolle magazijnen. Consumenten is hun geld afgepakt door het weigeren van de cadeaubonnen, ontslagen personeelsleden kunnen fluiten naar hun afvloeiingsregeling en leveranciers zijn hun spullen kwijt die vervolgens doodleuk in de winkel te gelde worden gemaakt. Dat is gelegaliseerde diefstal waaraan, via een nieuwe faillissementswet, snel een einde moet worden gemaakt.

In deze 20 merknamen zitten oprichters verstopt (Sprout)

Overigens hebben vooral winkelketens verrassend vaak bedrijfsnamen die gebaseerd zijn op de naam van de oprichter(s), zoals C&A (Clemens & August), WIBRA (Wierdsma & Braam), ALDI (Albrecht Discount). Maar ook in andere merknamen vind je iets terug van de oorsprong.

(Duo) Penotti. De naam mag dan exotisch klinken, Penotti is een acroniem van Peters Notenindustrie Tilburg

Hoe de cijferdictatuur het werk van leraren, agenten en artsen onmogelijk maakt (De Correspondent)

Goed artikel voor iedereen die wel eens met kpi’s werkt. Of met persoonlijke targets en doelstellingen. Want dragen die eigenlijk wel bij aan het grotere geheel? Aan waar ze voor bedoeld zijn?

Vervolgens blijkt dat meten zelden een onschuldige, neutrale aangelegenheid is. Op het moment dat een maatstaf een doel op zich wordt, is het maar al te vaak geen goede maatstaf meer.

Deze 7 trends bepalen de digitale wereld in 2016 (Frankwatching)

Het nieuwe jaar is nog jong, dus het druppelt (of regent) nog steeds trendoverzichten. Deze 7 trends zouden wel eens groot kunnen worden dit jaar. Of niet, want verfrissend genoeg is de auteur heel eerlijk over de reden juist deze 7 trends te benoemen: “[…] gebaseerd op berekend giswerk en een flinke schep onderbuikgevoel”. Wat volgt is een mooie uiteenzetting van een aantal min of meer fundamentele ontwikkelingen, zoals de blockchain, virtual reality, insourcing en autonomous tech:

Eigenlijk lijkt de ontwikkeling die het Internet of Things nu gaat doormaken (het denkwerk wordt niet alleen door de server verricht maar ook door de ‘client’) sterk op de ontwikkeling van het ‘gewone’ internet. Waren webbrowsers niet lang geleden nog zwakke processors die eenvoudige tekstbestanden konden vertalen naar web­pagina’s, inmiddels draaien moderne browsers volledige web­applicaties en games. Ook zonder volledig afhankelijk te zijn van nieuwe calls naar de server. Het heeft het web een stuk efficienter gemaakt en zal ook het ‘Internet of Things’ tot ongekende toepassingen brengen.

Whappcare wordt het helemaal in 2016 (NRC Q)

Nog een voorspelling voor dit jaar: klantenservice via WhatsApp komt definitief op. Daarom vier tips: antwoord snel, houd het persoonlijk, doe multimediaal en maak nooit reclame. Voor nu, tenminste.

Facebook – dat WhatsApp in 2014 kocht – experimenteert met Messenger for Business en zal dat systeem bij succes ook naar WhatsApp kopiëren. Waar bedrijven die Whappcare bieden nu nog werken met een onofficiële API (software die apps als WhatsApp naar werkbare computerprogramma’s vertaalt), zal WhatsApp dan een officiële klantenservice-functie krijgen. Het rondsturen van gesponsorde berichten zou dan ook worden toegestaan.

Deze 5 robot-trends gaan een grote stempel drukken op onze toekomst (Dutch Cowboys)

Robots pikken straks niet (alleen) onze banen in, maar we liggen er straks ook naast (of op) in bed. Deze en vier andere trends worden in dit artikel uitgelicht en -gelegd.

Robots waren voorheen ‘blind’. Onderdelen moesten exact op de juiste plaats en tijd zijn voor een goede afhandeling. Een goede visuele perceptie maakt dit overbodig. Het resultaat: meer flexibiliteit en fouttolerantie in het proces. Maar ook is een minder strakke programmering nodig.

Bewijs: je profielfoto is belangrijk als je solliciteert (NOS op 3)

Het gebruik van een goede profielfoto op Facebook maakt je kans uitgenodigd te worden voor een sollicitatiegesprek aanmerkelijk hoger, zo claimen onderzoekers uit België. Tot wel 40 procent zelfs. Het blijkt dat werkgevers die foto’s graag checken, omdat ze betrouwbaar zijn. Totdat iedereen dit bericht gelezen heeft, althans…

“Werkgevers beschouwen informatie van Facebook namelijk als eerlijker, omdat niet iedereen zich ervan bewust is dat werkgevers profielen checken.”

Ruim helft e-mailmarketing omzet komt van smartphones (Emerce)

Het zat er al even aan te komen, maar Black Friday maakt het helemaal duidelijk: e-mail is vooral mobiel.

In het derde kwartaal van 2015 werd zeker de helft van alle marketing e-mails geopend op smartphones en tablets. Dat is zes procent meer dan in 2014.

WVTLK

Dit was ook nog ‘hot’ deze week op de marketing-Twitters.

Hoe Sun Capital V&D leegtrok

Mooie analyse van Zwarte Zwanen (Omroep MAX) over de wijze waarop eigenaar Sun Capital V&D heeft uitgekleed én hoe de vakbonden die strijden voor de werknemers van het warenhuis zelf meeprofiteren van Suns praktijken.

Wat voor Twitteraar ben jij?

Leuke test van Bureau Bolster (van de al eerder genoemde Jaap Stronks): krijg in een aantal kliks inzicht in het soort twitteraar dat jij bent.

Bram Koster
Senior consultant bij Evolve

Ik werk als consultant bij Evolve, een bureau dat is gespecialiseerd in het verbeteren van de interne communicatie en interne processen met behulp van interne sociale media. Was voorheen hoofdredacteur bij Marketingfacts en betrokken bij o.a. Online Tuesday en NIMA.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!