Deze Facebook-update wil je écht niet missen

Deze Facebook-update wil je écht niet missen
, SDIM
@SD_IM

Bijna dagelijks worden de verschillende sociale media verder vernieuwd. Om als online marketeer voorop te blijven lopen, delen we maandelijks een greep uit de belangrijkste updates. Deze maand staat volledig in het teken van Facebook. Er zijn binnen de Facebook Family of Apps (FFOAS) veel nieuwe ontwikkelingen die de manier van adverteren (weer) drastisch kunnen gaan veranderen.

Aanpassingen per plaatsing en uniforme weergave

We hebben de afgelopen maanden al gezien dat het bewerken van individuele plaatsingen in steeds meer detail mogelijk is. Dat biedt de mogelijkheid om het algoritme van Facebook optimaal te laten werken en te laten optimaliseren over de verschillende plaatsingen heen, zonder daarbij in te leveren op design. Wil je bijvoorbeeld wél hashtags gebruiken op Instagram, maar niet op Facebook? Of wil je een verticaal formaat gebruiken voor stories maar een vierkant voor feeds? Dat kan binnen één advertentie. 

"Nu iedere plaatsing individueel te bewerken is, kun je het algoritme van Facebook optimaal voor je laten werken"

Er zijn ook een aantal mogelijkheden verdwenen. Zo is het inzetten van advertenties in een 2:3-formaat niet langer mogelijk. Deze worden nu (automatisch) afgesneden naar 4:5 om meer uniformiteit op de platformen te genereren. Daarnaast zijn de regels met betrekking tot zichtbare primaire tekst veranderd. Waar we voorheen aan een aantal tekens gebonden waren, worden er nu standaard drie regels aan tekst vertoond. Het hangt dus van de plaatsing af hoeveel tekst zichtbaar is. Facebook geeft aan dat deze aanpassingen beter passen bij het nieuwe design, dat eerder dit jaar geïntroduceerd werd. 

Bron: Facebook.com

Interface-upgrade Bedrijfsmanager én Advertentiebeheer

Ook in de Bedrijfsmanager en Advertentiebeheer heeft Facebook niet stilgezeten. Zo is Partner onboarding veranderd en is het nu eenvoudiger om een partner (zoals een online marketingbureau) toegang te geven, óf te vragen, tot meerdere middelen in één keer. 

Het is daarnaast mogelijk gemaakt om groepen aan te maken en zo binnen Bedrijfsmanagers de middelen beter te ordenen. Orden als agency bijvoorbeeld middelen per klant. Met deze veranderingen in de Bedrijfsmanager moet het verkrijgen van toegang en het ordenen van middelen dus een stuk eenvoudiger gaan worden. 

Ook Advertentiebeheer is opnieuw ontworpen en heeft nieuwe functies, zoals een nieuwe wijze van navigeren de zoek- en filterfunctie, resultaten en een dynamische actiebalk. Daarnaast worden de tabbladen niet langer horizontaal, maar verticaal vertoond. Deze nieuwe interface wordt geleidelijk doorgevoerd en zal naar verwachting efficiënter werken. 

Verandering in targeting

Op het gebied van doelgroepentargeting verandert het een en ander. Zo  worden bepaalde verouderde interessegroepen verwijderd. Denk hierbij aan oude games, liedjes of albums. Check dus in actieve campagnes of dit het geval is. Daarnaast is het in de toekomst niet langer mogelijk om paginavolgers te targeten. 

"Focus verschuift naar engagement"

Facebook geeft aan dat het verdwijnen van paginavolgers als targeting langzaam wordt uitgerold naar alle advertisers. De focus verschuift hiermee naar engagement, waarbij de adverteerder zich dient te gaan focussen op bijvoorbeeld targeting van personen die de pagina hebben bezocht of personen die interactie met de pagina hebben gehad. Het doel hiervan is om beter onderscheid te maken tussen actieve en inactieve volgers/fans van de pagina. Dit past bij de huidige strategie van Facebook om de focus steeds meer te verleggen naar behaviour-driven audiences.

(Her)introductie Facebook Search Ads

Na een eerdere (gestopte) pilot in 2012, lijkt het erop dat Facebook Search nu toch voor een steeds groter publiek wordt uitgerold met advertenties in Facebook Search en Facebook Marketplace. Het voordeel is dat deze advertenties niet enkel met tekst, maar ook met afbeeldingen worden ingezet. Opvallend is dat je niet, zoals bij Google Ads, zelf zoekwoorden kunt selecteren, maar dat dit voor jou wordt gedaan. De vraag die deze optie vooral oproept, is hoe groot de toegevoegde waarde van deze mogelijkheid gaat zijn, in volume en resultaat. 

Movie Ads: stuur je doelgroep naar de film 

Sinds half augustus is het mogelijk voor adverteerders in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk om advertenties in te richten die de doelgroep herinnert wanneer een film in de bioscoop draait én om direct tickets te kopen. Dit moet de barrière voor de doelgroep gaan verlagen. Naar verwachting wordt deze functionaliteit bij succes ook uitgerold naar de rest van de wereld. 

facebook movie ads. bron:facebook.com

Bron: Facebook.com

Bovenstaande updates zijn slechts een greep uit de ontwikkelingen die Facebook, bijna dagelijks, doorvoert. Heb je zelf ook belangrijke ontwikkelingen ontdekt of getest? Wat is jouw ervaring met bovenstaande vernieuwingen? Ik ben benieuwd!


Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.