De bureauwereld in transitie

4 september 2018, 06:00

De realiteit van de bureauwereld is in transitie: klanten die digitale kunde in huis halen, de strijd om talent, consultancypartijen als nieuwe spelers en de macht van een beperkt aantal digitale spelers. Wat is het beste pad voorwaarts voor bureaus? Samen met negen Nederlandse en internationale bureaus – Pervorm, Oogst, OMG, Iprospect, Strangelove, Brandwebbing, Storm Digital, ISM eCompany en Gradient, marketingbureaus met een focus op online, e-mail, digital, branding en strategie – besprak DDMA de ontwikkelingen en perspectieven op deze trends. De belangrijkste perspectieven op de ontwikkelingen delen we hier.

Consultancies: stimulans of bedreiging?

De traditionele consultancy-firms zijn met diepe zakken op overnamepad. Het toetreden van consultancy-partijen in de markt zien de meesten als een versnelling voor de digitalisering bij klanten, omdat consultancy-partijen van oudsher meer in de bestuurskamers zitten.

“Het mooie effect van deze shift is dat binnen de bestuurskamers het bewustzijn en belang van digitale transformatie groeit, daar heeft uiteindelijk de hele markt baat bij.”

Ondanks dat consultancy-partijen diepe zakken hebben en kleine specialisten opkopen, ervaren de aanwezige bureaus hun implementatieslagkracht en diepe inhoudelijke kennis als onderscheidend. Ze verwachten dat dit ook op de langere termijn nog een onderscheidende factor zal blijven.

Wat ook als uitdaging wordt gezien – en ook weer niet – is de strijd om het talent en het winnen van de millennial.

Wat is er met die millennials?

De veranderingen in de markt zorgt voor behoefte aan een ander type consultant. Zo heeft de klant van vandaag, die meer kennis heeft dan voorheen, meer behoefte aan zwaargewichten. Tegelijkertijd zien we dat het binnenhalen en houden van talenten lastig is. De millennials zijn namelijk over het algemeen fantastische, zelfbewuste en gedreven professionals, maar ook mensen met weinig geduld die al snel het idee hebben dat ze ergens heel goed in zijn en naar het volgende moeten.

“De gemiddelde leeftijd in ons bureau is 25 jaar en je weet dat ze binnen drie tot vijf jaar vertrekken, toch moet je in ontwikkeling willen investeren.”

Wat wel als gunstig wordt gezien voor de bureaus is dat de huidige generaties net als de generaties daarvoor in eerste instantie kiest voor de bekende en mooie namen. Maar de corporate cultuur en het ontbreken van het gevoel dat ze echt impact kunnen maken, zorgt vaak voor een vroeg vertrek. Na twee of drie jaar stappen ze over als medior naar een kleiner bureau. Dat heeft als voordeel dat die mensen gewend zijn om simpelweg ‘te werken’ De inhoudelijke kennis en bijbehorende mindset wordt dan gevormd binnen het bureau.

“Als Nederland niet afhankelijk wil worden van buitenlands talent, moet er echt iets veranderen”

Daarnaast liggen er kansen voor bureaus om wel direct de toptalenten aan zich te binden, als zij zich vaker op de campus zouden vertonen om zo de brug naar jong talent te slaan. Tenslotte ligt er ook een duidelijke uitdaging bij de onderwijswereld. Zo is er een enorme hoeveelheid aanmeldingen voor opleidingen als AI, terwijl de onderwijsinstellingen dit niet aankunnen. Nog nooit waren bètastudies zo in trek. Daarnaast is het ook duidelijk dat bestaande opleidingen nog niet goed genoeg aangesloten zijn op de huidige vraag vanuit de digitale markt. Als Nederland niet afhankelijk wil worden van buitenlands talent, moet daar ook echt iets veranderen.

Is de one-stop-shop de strop voor de kleine specialist?

De vraag naar grote full service-bureaus zien de bureaus eigenlijk vooral bij grote adverteerders. Misschien wel logisch, vanwege de schaalgrootte bijvoorbeeld, maar gezien de huidige trends bij partijen als P&G ook weer niet. P&G wil bijvoorbeeld graag met minder bureaus werken, maar dat betekent niet alleen met grotere. Juist het verbinden van de kennis van specialisten is waar zij mee bezig lijken te zijn.

“De klant moet zich als een dirigent kunnen opstellen”

Een dergelijke strategie vraagt ook iets anders aan de kant van de klant. Die moet zich als een dirigent kunnen opstellen, met kennis en inzicht betere vragen stellen en de bureaus als een orkest laten samenspelen. Deze trend is dan ook zichtbaar. Klanten met steeds meer kennis in-house, die zelf de regie nemen. Sommigen zijn daar zo goed in dat ze één team weten te smeden van de aangesloten bureaus.

Positiviteit dus, maar wel als je meegaat

Voor zowel de grote bureaus als de specialisten zijn er dus genoeg uitdagingen. Deze worden ook ervaren, maar nog niet als negatief. Er is vertrouwen dat de versnelling in digitalisering de markt groter maakt. Het pad voorwaarts voor veel bureaus is dan ook vooral blijven doen waar je goed in bent, elkaar meer opzoeken en bijvoorbeeld samenwerken op het gebied van educatie. Daarnaast, en dat geldt gezien de snelheid meer dan ooit, moet je goed in de gaten houden welke technologie of ontwikkeling de huidige dienstverlening overbodig kan maken of veranderen.

Pieter Meijer is digital marketing expert en Managing Partner bij Pervorm, en sinds juni 2016 bestuurslid bij DDMA. "De urgentie van het gebruik van data is voor veel adverteerders nog niet vanzelfsprekend. Het gevolg is dat de consument advertising steeds meer buiten sluit waardoor het lastiger wordt om goede resultaten te blijven halen. Het tegengaan van deze ontwikkeling kan door de beter te acteren op verzamelde data in bijvoorbeeld communicatie of productontwikkeling. DDMA richt zich zowel op de mensen binnen een organisatie die op de achtergrond druk zijn met de eigen data als ook op de marketeer. Tussen die twee groepen is er nog een te groot gat waardoor adverteerders niet het optimale rendement behalen."

Categorie
Tags

1 Reactie

    Goeran

    Interessant artikel Pieter, en erg herkenbaar. Sellian is een jong en snelgroeiend buro dat organisaties ondersteunt met de volledige strategie en uitvoering van inbound marketing. Ontstaan vanuit de sales-gedrevenheid (en niet vanuit marketing, een belangrijk verschil!).

    Opbouwen van Thought Leadership en van daaruit kwalitatief hoogwaardige leads genereren in de B2B markt. Vanuit

    Grote bedrijven kiezen vaker voor een kleine partij. Bij kleine en middelgrote bedrijven is er een enorm gemis van kennis en capaciteit op het gebied van online marketing. Er wordt bij sales nog steeds krampachtig vastgehouden aan oude werkwijzen, marketing speelt nauwelijks een rol in de ondersteuning bij sales op het gebied van leadgeneratie. Ik zie steeds vaker dat directeuren en ondernemers een marketeer aanstellen maar feitelijk gezien zelf te weinig kennis hebben om vanuit een uitgekiende marketing strategie de juiste stappen te zetten.

    Ik onderschrijf je visie dat veel millennials graag willen starten bij een grote organisatie, maar vaak al snel beklemd zitten tussen de strakke structuren, aansturing en beperkte bewegingsvrijheid. Talentvolle marketeers ervaren bij Sellian de ruimte voor ontwikkeling en vrijheid in hun laten en doen en zijn graag bereid om knetterhard met enorm veel plezier te werken. En dat straalt weer af op prospects. Bedrijven waarvan we dachten dat ze alleen met grote buro’s zouden willen werken vinden het een genot om met professionele, maar onbevangen en spontane partijen te werken zoals Sellian en vele andere kleine buro’s die vakwerk leveren.

    Goeran de Pater

    Directeur Sellian


    6 september 2018 om 08:12

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!