De belangrijkste YouTube-insights van april op een rij

8 mei 2019, 09:00

Interessante ontwikkelingen, nieuwe features of inspirerende verhalen

YouTube, opgericht in 2005, overgenomen door Google in 2006, en dertien jaar later veruit het grootste videoplatform in Nederland en ter wereld. YouTube is een platform waarop de ontwikkelingen elkaar razendsnel opvolgen, wat het moeilijk maakt om overzicht te houden. Daarom brengen we vanaf nu een maandelijks overzicht met vijf interessante YouTube-ontwikkelingen, nieuwe features of inspirerende verhalen voor marketing- en communicatieprofessionals. Deze eerste keer gaat het onder andere over Stories op YouTube, de evolutie van YouTube en de kans die behulpzame content biedt.

Zo enorm groot is YouTube op mobiel

Ieder jaar publiceert onderzoeksbureau Sandvine het ‘Global Internet Phenomena Report’, waarin ze laten zien welke apps en sites het meest mobiele verkeer genereert. Hieruit blijkt dat YouTube in zijn eentje verantwoordelijk is voor 35 procent van het wereldwijde mobiele verkeer (!). Ze laten ook per continent zien welke apps en sites stijgen en dalen. Je kan het gehele rapport hier downloaden.

Ook YouTube heeft Stories, maar niemand gebruikt het nog

Bedacht door Snapchat, gekopieerd door Instagram en later ook overgenomen door Facebook en WhatsApp: het Stories-formaat. Verticale berichten die 24 uur na publicatie verdwijnen. Deze zijn razend populair. Minder bekend is dat ook YouTube het Stories-format heeft. Sinds november vorig jaar kunnen kanalen met meer dan tienduizend subscribers Stories plaatsten die op mobiele apparaten wordt weergegeven in de abonnement-feed. Deze feature wordt nog maar weinig gebruikt, zeker door Nederlandse merken en uitgevers, maar tests laten hoopgevende resultaten zien met betrekking tot het bereik van Stories. Mocht je een kanaal hebben met voldoende abonnees en je bent al actief op Instagram Stories, dan raden we aan om het zeker eens te testen om te zien hoe dit scoort op YouTube.

Zijn de gouden tijden van creators op YouTube voorbij?

‘The Golden Age of YouTube is Over’, kopte The Verge onlangs in een zeer interessante longread (meer dan zevenduizend woorden) over de evolutie van YouTube waarin minder gefocust wordt op onafhankelijke contentcreators, maar meer op traditionele content. Vanaf de start in 2005 was user generated content – zoals filmpjes van katten, baby’s en niezende panda’s – verreweg de populairste content. In de jaren die daarop volgden, ontwikkelde YouTube zich tot meer dan een plek voor amateurfilmpjes. Het werd een thuis voor talloze bekende en minder bekende contentcreators. Dit was jarenlang een gouden huwelijk: zij bezorgden het platform unieke content, YouTube beloonde hen daarvoor met views en subscribers, maar bovenal met de kans om hun hobby uit te bouwen tot serieus werk met in sommige gevallen zeer lucratieve inkomsten.

“Sinds enkele jaren lijkt de liefde tussen contentcreators en YouTube bekoeld”

Maar sinds enkele jaren lijkt de liefde bekoeld. Creators voelen zich minder gewaardeerd door YouTube, die op zijn beurt worstelt met de excessen van enkele van de bekendste creators, de populariteit van extremistische content op het platform en de wens van grote adverteerders om ‘brand safe’ te kunnen adverteren.

“YouTube is inevitably heading towards being like television, but they never told their creators this.”

Om de heftige kritiek tegemoet te komen is YouTube aan het testen en uitzoeken hoe het ‘kwaliteitscontent’ beter kan belonen door te focussen op ‘responsibility’. Maar hoe bepaal je objectief wat goed of slecht is? Over deze worsteling berichtte Bloomberg onlangs.

De opkomst van een YouTube-voetbalclub: Hashtag united

Op Sporza stond deze maand het inspirerende verhaal over de opkomst van de voetbalclub Hashtag United. Waarschijnlijk heb je er nog nooit van gehoord, maar deze club scoort, na de zes grootste Premier League, de meeste views op YouTube van alle Engelse voetbalclubs. Alleen al in de maand maart van dit jaar genereerde het team meer dan twee miljoen views met zijn video’s.

Dit amateurteam uit Londen begon in 2016 als experiment op YouTube, maar kroonde zich onlangs tot kampioen van het hoogste Engelse amateurniveau en heeft daardoor nu de status van semi-profclub bereikt. Nu zijn ze nog maar negen kampioenschappen verwijderd van het beloofde land: de Premier League. Een avontuur die hun 450.000 YouTube-subscribers stap voor stap kunnen volgen.

Hygiene Content: de kans die veel merken laten liggen

Het hero-hub-hygiene-model is een veelgebruikt framework door marketingprofessionals. Ooit ontwikkeld door Google als blauwdruk voor de ideale YouTube-strategie, inmiddels geadopteerd door vele merken als ultiem contentkompas. Maar wordt dit model optimaal gebruikt door merken? Nee. Creatief directeur Mark Schoones van Wayne Parker Kent betoogt in een heel helder artikel op Content Marketing Fast Forward waarom antwoord geven op bestaande zoekvragen (Hygiene-content) een enorme kans is voor grote en kleine merken, om te scoren op YouTube en online.

Bonus: drie nieuwe YouTube-features

De afgelopen tijd heeft YouTube een aantal nieuwe features uitgerold:

Striking policy aangepast

YouTube heeft de striking policy aangepast en verhelderd. Nu is veel duidelijker wat de procedures zijn als je als kanaalbeheerder een waarschuwing ontvangt vanwege inbreuk op auteursrecht.

Google bestrijdt nepnieuws ook op YouTube

In aanloop naar de Europese verkiezingen probeert Google ook op YouTube nepnieuws tegen te gaan. Dat doen ze onder andere door de introductie van Breaking en Top News carousels, die gevuld worden door gerenommeerde nieuwsmerken. Daarnaast bieden ze context van Wikipedia en Encyclopaedia Britannica bij video’s waar veel misinformatie over wordt verspreid, zoals de Oklahamo City Bombing en de maanlanding.

Een uitleg van het YouTube-notificatiesysteem

Wil je precies weten hoe YouTube-notificaties precies werken? Bekijk dan deze video van Creator Insider.

Hierboven geven we een overzicht van interessant nieuws over YouTube voor marketing- en communicatieprofessionals van de afgelopen maanden. Mis jij nog een relevante YouTube-ontwikkeling? Laat het weten in de comments.

Peter Minkjan
Mede-eigenaar en marketingmanager bij 360 Scouting

Mede-eigenaar en marketingmanager bij 360 Scouting, waar ik mijn passie voor marketing, voetbal en innovatie kan combineren. Samen met een team van elite videoscouts helpen wij betaald voetbalclubs uit binnen- en buitenland om meer geschikte spelers te vinden. De scouts, verspreid over drie continenten, behoren tot de absolute top 1% na een zeer uitgebreide selectieprocedure.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!