Consumentenonderzoek via Flickr.com?

Consumentenonderzoek via Flickr.com?

Consumentenonderzoek via Flickr.com?

Ruim een half jaar geleden schreef ik al eens over de mogelijkheden van de online foto-community Flickr.com voor merken. Wereldwijd hebben inmiddels meer dan 1,5 miljoen consumenten ruim 60 miljoen foto’s op Flickr.com geplaatst. Naast een handjevol professionele foto’s zijn dit vooral huis-tuin-keuken kiekjes maar door het gebruik van tags (trefwoorden die zijn gekoppeld aan de foto’s) is het in korte tijd mogelijk om een indruk te krijgen van wat er leeft bij een grote groep consumenten.

Stel je bent werkzaam bij een levensmiddelenproducent, dan is het toch fantastisch om in de keuken (30.000+ foto’s) te kijken van de consument. Of mee te gaan naar de markt (40.000+ foto’s), de supermarkt (3.000+ foto’s) of de bakker (3.000+ foto’s). Alleen voor het trefwoord food zijn inmiddels al meer dan 200.000 foto’s online te bekijken!

Kent iemand al voorbeelden van marktonderzoekers die gebruik maken van Flickr.com?


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 15 reacties op dit artikel

  • iPod is nog altijd DE koploper: Inmiddels 21899 foto's van consumenten en/met hun iPods. Daar kan geen BMW (12295), Nike (3809) of Marlboro (901) aan tippen!

    geplaatst op
  • Sinds ik afgelopen zomer tijdens een workshop mobtagging bemerkte dat men vooral op zoek is naar het 'gehoortd' worden vraag ik me dit ook af.
    Zelfs gebruik ik sites als flickr, maar ook hele andere sites, vooral als informatiebron. Ik kijk dan niet alleen naar de postings, maar ook naar de relaties tussen de posters, comments en dergelijke.

    Overigens las ik deze vraag een aantal weken geleden ook op innovatieland.nl.

    geplaatst op
  • Justien, zoals ik al aangaf kijk ik al meer dan een half jaar naar de mogelijkheden van Flickr voor marketeers. Alhoewel ik denk dat er tal van mogelijkheden zijn, zie ik ze nog niet in de praktijk. Vandaar mijn vraag.

    geplaatst op
  • Flickr.com kan inderdaad een zeer interessante bron worden voor marketeers. Het enige wat ik nog mis, is het zoeken naar foto's in combinatie met demografische gegevens. Als ik zoek naar foto's met 'keuken' en 'nederland' kom ik helemaal niets tegen. Veel Nederlandse bedrijven hebben volgens mij helemaal geen behoefte aan foto's van Amerikaanse keukens. Wat dat betreft moet Flickr om gebruikt te kunnen worden voor marketingdoeleinden in Nederland denk ik eerst nog wat verder gaan groeien.

    geplaatst op
  • Justien, je bedoelt Innovatieland.org :-)
    En dit artikel... http://www.innovatieland.org/bijdrage/trendwatching-met-tags

    Je zou ook op eenofandere manier zelf zoiets aan kunnen gaan leggen. Een database van huishoudens aanleggen die elke week foto's van [...] uploaden in de onderzoeksomgeving.
    Zo kunnen patronen aan het licht komen die marketeers kansen bieden.

    geplaatst op
  • Annedien, in feite bestaat dit al; denk aan trendwatching.com die over de hele wereld trendwatchers hebben die foto's opsturen. Flickr is juist zo aardig omdat het spontaan is en er geen achterliggende onderzoeksgedachte achter zit.

    Pascal, simpel maar briljant idee; ze zouden inderdaad een soort van geotag moeten toevoegen!

    geplaatst op
  • Geotagging is toch al mogelijk in Flickr met een flinke omweg? Probleem is alleen dan dat de gebruiker zeolf moet taggen en zijn/haar foto's niet automatisch getagged worden.

    geplaatst op
  • Klopt Michel maar zoals je zelf al aangeeft kent het nu nog wel wat drempels. Foto's zouden standaard de geotag van de gebruiker moeten krijgen en bij het invoeren zou je dat moeten kunnen wijzigen (bijv. als foto elders is genomen). Ook bij het zoeken zou je deze extra tag moeten kunnen invoeren. Zoals Pascal al voorstelde, ik wil alleen foto's van keukens in Nederland.

    geplaatst op
  • Stel dat we een fotoformaat zouden krijgen met GPS coordinaten. Zou elke camera een foto maken en direct de GPS coordinaten erin zetten en opnamedatum en opnametijd. Dat kan je dan ook met elk filmbeeldje doen. Dan kan je een soort tijdfilm maken: foto's genomen op precies dezelfde plek gedurende 1, 5 of 100 jaar. De keuken in je huis tijdens de afgelopen honderd jaar ? Erwin

    geplaatst op
  • Ik heb bij Flickr al foto's gezien die getagged zijn met geo-info. Jammer genoeg kom je nog vaak genoeg foto's tegen met óf te veel (algemene) tags óf te weinig.

    Flickr staat open voor innovatie, ze veranderen regelmatig features op hun site om de user experience flink te verbeteren. Op Flickr.com vind je een forum genaamd FlickrIdeas. Er is al gesproken over geotagging. Check this:

    http://flickr.com/forums/ideas/search/?q=geotag

    geplaatst op
  • Denk persoonlijk dat de waarde van dit gegeven niet zozeer ligt in de verzameling en inzending van beeld, maar in het feit dat 'de respondent' zonder inmenging van een adverteerder of producent zijn echte mening geeft, in een natuurlijke setting. en dit geldt natuurlijk niet alleen voor het beeld op flickr, maar ook voor opinies. Vermoedelijk zijn veel organisaties daarom ook zo huivering. Controle kwijtraken blijft een moeilijk ding.

    geplaatst op
  • Ik kom nog een interessante case tegen. Tara zet haar L'óreal haarkleuring op Flickr, ontdekt meer mensen die dat doen en vraagt zich af waarom L'Oreal daar niets mee doet. Extragratis tips voor L'Óreal: http://www.horsepigcow.com/2006/01/marketing-case-study-blogging-30-dye.html

    Naast de vraag in hoeverre er al koelkast-onderzoek gedaan wordt, is de vraag ook interessant in hoeverre merken zichzelf op Flickr onderzoeken of wellicht al actief 'tagging' toepassen. Zijn daar al voorbeelden van?

    geplaatst op
  • Michel, Flickr wordt inderdaad al toegepast voor product marketing. Eerder verwees ik al eens naar de iView Multimedia-case.

    geplaatst op
  • Ok, dank voor de link! Ik had natuurlijk zelf ook kunnen zoeken en vinden ;-)

    Waar ik nu dan persoonlijk nieuwsgierig ben en zelf ga zoeken is of Flickr ook al door de concurrentie ingezet wordt (ja natuurlijk). Concurrenten van de iPod die foto's van bekraste Nano's plaatsen, Levi's die snel versleten zijn, Nerds die aan Grolsch zitten vs. echte mannen die Heineken drinken..

    geplaatst op
  • Toch leuk om te zien dat dit soort ideeen inmiddels zijn geimplementeerd. Kijk bijvoorbeeld eens op fridgewatcher.com (via: trendwatching 2.0).

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.