Consument wil straf op spam
Consumenten willen harde ingrepen om ongevraagde e-mail tegen te gaan. Meer dan de helft wil de verzenders van spam strafbaar stellen.
Dit blijkt uit Onderstroom, het continue onderzoek naar merken & media van mediabureau Stroom.
Het onderzoek ?gehouden onder 527 personen (15 t/m 55 jaar) ? volgt op de wetswijziging die de Tweede Kamer onlangs aannam aangaande ongewenste mail. Volgens Onderstroom heeft het bombardement aan ongevraagde mail ervoor gezorgd dat voor veel consumenten nu de maat vol is.
De meeste e-mails (meer dan 80 procent) verdwijnen dan ook ongezien in de prullenbak. Inmiddels heeft zo?n 42 procent een spamfilter geinstalleerd. En van degenen die het nog niet hebben overweegt eenderde dit. De effictiviteit van e-mailmarketing komt verder onder druk omdat meer dan driekwart van de consumenten steeds voorzichtiger wordt met het achterlaten van e-mailadressen.
?E-mailmarketing lijkt hierdoor terug te moeten naar de basis en naar haar kracht?, zegt Titus Eikelboom, managing partner van Stroom. ?Het krijgen van permissie om persoonlijke, anticiperende en relevante informatie te zenden. Doet de e-mailmarketeer dit niet, dan is hij in de ogen van de potenti?le klant niet alleen voorgoed uit de gratie maar ook nog strafbaar. Zo krachtig kan het medium blijkbaar zijn. Daar kan tv-reclame nog een puntje aan zuigen. Want ondanks alle vermeende irritatie is traditionele reclame nog nooit zo publiekelijk aangepakt.
Bron: Adformatie