5 gave video’s over connected services: deze toekomst wil iedereen toch?

17 februari 2013, 09:18

Voor mijn werk heb ik vaak met toekomstbeelden en visies te maken. Naast het feit dat ik veel dingen test, kijk ik ook graag ter inspiratie op YouTube. Gelukkig zijn er veel bedrijven die geld steken in het maken van de meest fantastische visies. Beelden zeggen meer dan woorden, ook hier. In dit artikel passeren 5 video's die mij inspireren en maken dat ik zin krijg in de toekomst waarin alles met internet verbonden is.

A Day Made of Glass 2: Same Day. Expanded Corning Vision.

Een van de bedrijven die graag een schets van de toekomst geeft is Corning. In 2011 kwamen ze met de eerste video A Day Made of Glass en een jaar later maakten ze een vervolg:

Welcome to the Connected Society

WirelessCar is al jaren bezig met producten op het gebied van telematica. Interessante, maar ingewikkelde techniek. Gelukkig maken ze ook hele mooie video's om hun visie en stip op de horizon te delen. Kijk mee:

A vision of a 2015 multimedia experience by Ericsson

Onderstaande video van Ericsson geeft een beeld van de nabije toekomst in 2015.

The Internet of Things

De beweging die momenteel op stoom komt, wordt ook wel Internet of Things genoemd. Alles is met internet verbonden en maakt nieuwe producten, diensten en services mogelijk. En het mooie is, we staan nog maar aan het begin. Een video die je (op een weliswaar suffe manier, zonder gave visualisaties) wakker schudt en de feiten weergeeft is deze:

Microsoft Office Labs vision 2019-2020

De laatste video die ik in dit artikel noem is weliswaar al een wat oudere video, maar voor de mensen die de video Microsoft Office Labs vision 2019-2020 nog niet hebben gezien zeker de moeite waard. Kijk mee:

Welke video inspireert jou?

Naast bovenstaande 5 video's zijn er nog heel veel meer gave toekomstvisies te vinden op het internet. Ik hoor graag in de comments welke video jou inspireert!

Mark de Bruin
Online specialist (app & web) bij 9292

Mark de Bruin (@mdebruin) schreef in 2007 zijn eerste blog bij Marketingfacts. Inmiddels zijn het er meer dan 150. Mark (1976) is een senior marketingprofessional met expertises in online marketing, innovatie en apps op basis van inzichten uit de markt en klant onderzoek. Onderwerpen waar Mark graag over schrijft zijn: apps, Spotify, social media, trends en innovatie. Mark heeft vanaf 1997 bij deze werkgevers gewerkt aan innovatie, product ontwikkeling & marketing: Philips Origin eCommerce (1997/1998), PTT Post (1998-2000), Het Financieele Dagblad (2000-2004) 9292OV (2004-2011), ANWB (2011-2022) en weer 9292 (vanaf 2022).

Categorie
Tags

6 Reacties

    ErwinVanLun

    hey mark,

    Tx voor deze videos. Ik vind de Corning video nog altijd inspirerend omdat het enerzijds al aan het gebeuren is en anderzijds nog wel 10 door kan. De video van Microsoft is ook vrij krachtig.

    De meeste videos gaan er vanuit dat een aantal dingen ook zullen blijven, zoals het bureaublok in de Ericsson video. Ik denk dat voice activation, artificial intelligence een plek verdienen in dit soort videos, waarbij ze zullen integreren met (opvolgens van ) sociale media en IoT. De ultieme video hierover heb ik nog niet gezien. (misschien moet ik die zelf maar eens gaan maken .. .maar ja .. tijd heh?). Doe je mee?


    17 februari 2013 om 11:09
    ErwinVanLun

    met het maken van de video dus? Gaan we hier op MF zetten. We kunnen dit vast wel crowd based doen (zit ook niet in de videos trouwens).


    17 februari 2013 om 11:10
    ErwinVanLun

    Mark: je leuk!! Laten we een post maken op MF die heel kort is, en oproept tot

    Bij elk comment, tweeten we die ook, en wellicht ook nog sharen op linkedin/facebook.

    Dan moeten we zo’n tekenaar zoeken en een filmpje laten maken.

    Doe je mee?


    18 februari 2013 om 09:05
    Berend Ouwerling

    Grappig dat bij veel video’s de rode draad is dat elk device, of het nou glas is of iets anders zoals een koelkast, met elkaar moet en zal communiceren. Ben benieuwd naar welke software giganten dit kunnen gaan leveren, het lijkt er in elk filmpje op dat het elke keer een en het zelfde ‘besturingssysteem’ wordt gebruikt.

    Om een goede user experience neer te zetten is het volgens mij een must om door de gehele gebriukerscyclus een en dezelfde fabrikant zit. Tegenwoordig is dat een beetje de strijd tussen Apple en Google? Open versus ‘closed’?


    18 februari 2013 om 20:27

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!