Communicatiestudenten uit de kleren voor goed doel

8 november 2005, 11:55

Communicatiestudenten uit de kleren voor goed doel (Fotografie: Ewoud Broeksma)Vandaag sinds lange tijd weer eens met de trein naar een afspraak gegaan. Enerzijds om mijn video iPod eindelijk eens te gebruiken en anderzijds om mijn vakliteratuur bij te houden. En maar goed ook anders was ik niet op de hoogte geweest van het feit dat communicatie-studenten van de RUG en Hanzehoge-school naakt poseerden voor een kalender waarvan de opbrengst naar de Saidia Student Foundation gaat. Die stichting wil getalenteerde studenten uit ontwikkelingslanden de mogelijkheid geven een semester in Groningen te studeren.

En eerlijk is eerlijk, Groningen doet zijn uiterste best om de slogan ‘Er gaat niets boven Groningen’, vorm te geven. Eerder deze week schreef ik al over het feit dat Groningen studenten gaat werven via weblogs. En nu deze actie om geld in te zamelen voor een goed doel. Overigens is niet iedereen in Groningen even enthousiast. Simon Kuipers, voorzitter van het college van bestuur van de Rijksuniversiteit Groningen:

(…) Waar de fotosessies hebben plaatsgevonden, vind ik niet zo belangrijk. Ik vind de actie als zodanig onnozel. Die is niet creatief en eerlijk gezegd tegen het platte aan. Het moet toch ook mogelijk zijn iets leuks te bedenken. Ja, natuurlijk krijgen ze er wel aandacht mee, als het maar voldoende plat is, krijg je sowieso wel aandacht. De truc is aandacht op een fijne manier te trekken. Vooral als het om iets serieus gaat als talentvolle mensen een kans te geven hier te studeren, dan moet je er niet zo iets stoms tegenover zetten. Het doel is goed maar het instrument niet. Of deze actie het imago van de universiteit schaadt? Daarvoor is het allemaal te onnozel. (…)

Voor de statistieken, de foto’s zijn gemaakt door Ewoud Broeksma die eerder de publiciteit haalde met zijn project waarin sporters naakt voor de camera gingen.

O ja, de ‘vakliteratuur’ waar ik deze wijsheid uit heb waren de Metro en de Sp!ts die beiden een item (met foto) hadden over deze studentenactie.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

6 Reacties

    chi666

    Beter goed gejat dan slecht bedacht toch? Ik begrijp de reactie van deze groninger totaal niet. Het is iets dat werkt, en als het geld oplevert voor een goed doel, snap ik niet waarom je er een probleem mee kan hebben. En de foto’s die in metro en spits stonden waren dermate netjes (wat volgens mij de hele kalender is) dat het helemaal een keurig project lijkt.


    8 november 2005 om 12:08
    jeroenmirck

    De voorpagina van de Metro (naakte studente voor Martinetoren) was toch een fraai stukje citymarketing waar geen Groninger slechter van wordt!


    8 november 2005 om 12:45
    Noedie

    foto’s?


    8 november 2005 om 13:24
    Jelmer de Jong

    Kijk daarom studeer en woon ik nu in Groningen 😀


    8 november 2005 om 14:45
    Tobias

    Kijk daarom studeer ík communicatie 😉


    8 november 2005 om 16:02

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief