Coca-Cola gebruikt GPS in nieuwe reclame-campagne
Coca-Cola heeft plannen voor een reclamecampagne waarbij klanten via global positioning satellieten (GPS) prijzen toegekend wordt.
Het bedrijf bouwt GPS-ontvangers in blikjes en flessen Coke in en die geven de opdracht tot prijsuitreiking door aan de dichtstbijzijnde pr-werknemers. Doel van de actie is sweepstakes dichter bij de klant te brengen doordat winnaars hun prijs vrijwel onmiddellijk uitgereikt krijgen. Het is de bedoeling om GPS-marketing onder meer in te zetten bij een campagne rond de Olympische Zomerspelen, waarbij de winnaar een prijs van 1 miljoen in goud uitgereikt krijgt. In de loop van oktober 2003 vindt een soortgelijke actie plaats in Australie, waar deelnemers aan de wedstrijd `Thrill Seekers` die voor Rugby World Cup finals uitgeschreven wordt, in hun fles Coke een chip aantreffen die een team pr-medewerkers activeert om de prijs binnen 24 uur te komen brengen. Coca-Cola is niet de enige die experimenteert met GPS. Cadbury Schweppes kondigde een GPS-actie aan voor de promotie van 7Up. Coca-Cola en 7Up zijn de eerste Amerikaanse adverteerders die gebruik maken van GPS, maar in Canada en het Verenigd Koninkrijk is de technologie al langer in gebruik.
Bron:
Advertising Age