Chatten met de dokter

22 september 2004, 07:57

Niet meer naar een volle wacht-kamer vol ziekte-kiemen, geen vrij hoeven nemen van het werk, maar gewoon even contact zoeken via internet met de dokter.

Een bezoek aan de huisarts of specialist is een tijdrovende klus. Telefonisch een afspraak maken is vaak al een bezoeking. Na tien keer bellen maakt de ingesprektoon eindelijk plaats voor de stem van een assistente die vraagt of ze je even in de wacht mag zetten.

Nou, eigenlijk liever niet, maar voor je dat kunt zeggen, is ze al weer weg. Vijf minuten later kun je dan eindelijk een afspraak maken. Hoera! Maar die afspraak betekent doorgaans een paar uur vrij nemen van het werk en wachten in een volle wachtkamer. Als je dat wachten hebt volbracht, krijg je toegang tot de spreekkamer van de dokter en kun je je schimmelteen, hardnekkige hoest of blaasprobleem onder de aandacht brengen. Grote kans dat je na vijf minuten weer buiten staat, met of zonder receptje.

Dat moet gemakkelijker kunnen, dacht huisarts R. Mol een aantal jaren geleden. Als artsen gebruik maken van e-mail, bieden ze meer service, kunnen ze mensen met eenvoudige kwalen sneller helpen en houden ze meer tijd over voor pati?nten met ingewikkelder aandoeningen. Tegenwoordig noemt Mol zich officieel ‘e-maildokter’, organiseert hij samen met andere artsen symposia over dokteren per e-mail. Hij houdt praktijk via internet en de telefoon.

Nieuwe of bestaande pati?nten typen hun vraag in, sturen deze naar [email]info@emaildokter.nl[/email] en worden teruggebeld door Mol. Tegen betaling van 12 euro per mail, krijgen ze een oplossing voor hun probleem. ,,Vaak hoef ik telefonisch nog maar een of twee vragen te stellen voor ik een diagnose kan stellen. Daarmee heb ik al heel veel mensen geholpen. Laatst had ik bijvoorbeeld een rijschoolhouder die al drie weken met een bijholteontsteking liep en al twee keer bij zijn eigen dokter geweest was, zonder resultaat. Die heb ik met een antibioticumkuur er snel bovenop kunnen helpen zonder dat hij vrij hoefde te nemen om op mijn spreekuur te komen.

,,Een e-consult is overigens ook ideaal voor mensen die door het tekort aan artsen geen eigen huisarts hebben. Op deze manier kunnen zij toch gebruik maken van de gezondheidszorg. Voor mijzelf is het een groot voordeel dat ik mijn eigen tijd kan indelen. ‘s Avonds bel ik veel pati?nten terug. Overdag kan ik dan bijvoorbeeld even een uurtje de stad in. Dat is de meeste gewone huisartsen niet gegeven.’‘

Mol is zo enthousiast over de mogelijkheden van internet in de medische wereld dat hij samen met zijn nationale platform E-health, een gezelschap van zes enthousiaste artsen, om de zes maanden een symposium organiseert over de voor- en nadelen van het zogenaamde e-consult en aanverwante vormen van medische zorg via internet.

Een diagnose stellen zonder de pati?nt gezien te hebben? Hoe veilig is dat eigenlijk? En wat als de dokter een fout maakt? Dokter Mol raadt zijn pati?nten altijd aan contact met hem op te nemen als hun klachten verergeren of als ze de zaak toch niet vertrouwen. ,,In de praktijk maken heel weinig mensen daarvan gebruik.’‘

Dat zoveel klachten via e-mail en telefoon kunnen worden afgedaan, is logisch volgens S. Verlinden, basisarts, eigenaar van het internetbedrijf Vivici en een van de sprekers tijdens het vijfde symposium over ‘E-health’ dat maandag in Rotterdam werd gehouden. ,,Uit onderzoek blijkt dat 80 procent van de pati?nten die een huisarts bezoeken met alledaagse aandoeningen komt waaraan een arts weinig tot niets hoeft te doen. Op nummer 1 staat bijvoorbeeld hoesten en op nummer 2 lage rugklachten. Dat gehoest wordt in 75 procent van de gevallen veroorzaakt door een virus en daartegen doe je als arts niets. Is het een bacteri?le infectie, dan is die doorgaans binnen een dag of zes over zonder dat je iets hoeft voor te schrijven. Wie bloed ophoest, moet natuurlijk w?l naar de dokter, maar dat soort gevallen haal je er als arts wel uit door goed door te vragen. Hetzij telefonisch, hetzij via mail. We moeten natuurlijk voorkomen dat iemand die hoest omdat hij keelkanker heeft er bij ons tussendoor slipt.’‘

Verder is het volgens Verlinden belangrijk dat je duidelijk maakt dat het medisch advies een ‘beperkte houdbaarheidsduur’ heeft. Wie eerst alleen hoest maar later bijvoorbeeld hoge koorts krijgt, moet weer contact opnemen met zijn arts.

De experimenten in de gezondheidszorg met E-health beperken zich overigens niet tot het zogenaamde consult per e-mail. Zorgverzekeraars zien ook brood in diagnostische kennissystemen waarmee pati?nten op internet zelf kunnen nagaan wat hen scheelt. Verlinden is de bedenker en maker van zo’n kennissysteem dat nog in de testfase zit, maar vanaf 1 oktober toegankelijk is. ,,Je tikt het website-adres in, krijgt eerst algemene informatie over het gebruik van het systeem en kunt dan doorklikken naar een pop waarop je 25 verschillende soorten klachten kunt aanklikken. Vervolgens moet je antwoord geven op een reeks vragen en krijg je een diagnose en een advies voor behandeling.’‘

Verlinden hoopt dat zijn kennissysteem een van de antwoorden is op de problemen die ontstaan door dreigende tekorten aan artsen en door de druk op de budgetten voor de gezondheidszorg. ,,Als wij de hoesters en snotteraars weghouden van het spreekuur, heeft de dokter weer tijd om iemand met suikerziekte te behandelen.’‘

Het Koninklijk Nederlands Medisch Genootschap (KNMG) ziet wel wat haken en ogen aan het e-mailconsult en aanverwante zaken. Beleidsmedewerker D. van Meersbergen is bezig met het vastleggen van een algemene richtlijn voor e-mailconsulten.

,,De wet- en regelgeving loopt nu nog achter bij de praktijk. We weten dat vervolgrecepten en het maken van afspraken nu al vaak via e-mail worden gedaan. Bij het e-consult ligt de zaak natuurlijk ingewikkelder en moeten we goede afspraken met elkaar maken. Hoe weet een pati?nt of hij werkelijk met een arts te maken heeft via internet? Hoe zorg je ervoor dat geheimhouding verzekerd is bij een medium als internet? Mag je een mailconsult ook geven zonder dat je de pati?nt al eerder gezien hebt? Welk tarief kan een arts rekenen voor een e-consult? En hoe kom je er als arts achter of je met een meerder- of minderjarige te maken hebt die viagra wil bestellen? Als iemand bijvoorbeeld over zijn leeftijd liegt, kun je dat op het gewone spreekuur gemakkelijker achterhalen dan via internet. Veel zaken blijven dus toch de klinische blik vereisen. Internet kan een prima aanvulling zijn, maar ik kan me niet voorstellen dat het contact in de spreekkamer helemaal komt te vervallen.’‘

Als arts moet je volgens Van Meersbergen een pati?nt ook uitgebreider voorlichten over de risico’s die hij loopt als hij vragen onjuist beantwoordt. Er zijn soms pati?nten die de waarheid geweld aandoen omdat ze bijvoorbeeld met alle geweld een bepaald medicijn willen bemachtigen. Pati?nte Irma de Wit die alleen onder een gefingeerde naam in de krant wil: ,,Via Dokteronline.com heb ik een half jaar geleden afslankpillen besteld die eigenlijk bestemd zijn voor extreem dikke personen. Bij het invullen van de vragenlijst gaf ik aan dat ik meer dan 100 kilo woog. Daardoor kwam ik in aanmerking voor de pillen. Ik moest mijn naam en telefoonnummer opgeven. Volgens de site was het mogelijk dat ik een telefoontje zou krijgen van een arts maar dat heb ik niet gekregen. Binnen een week had ik de pillen in huis. Over bijwerkingen heb ik me niet al te veel zorgen gemaakt.

,,Via www.fk.cvz.nl kun je bladeren in het farmacotherapeutisch kompas waar alle medicijnen plus hun bijwerkingen op te zoeken zijn. Ik was niet onder de indruk van de mogelijke neveneffecten en wou de gok gewoon weer wagen. Gewoon geen gezeur meer met di?ten en weer voor de zomer in mijn bikini. Van bijwerkingen kreeg ik inderdaad geen last, maar slanker werd ik er helaas ook niet door.’‘

http://www.e-healthplatform.nl/

Artikelen over dokteren per computer en aankondiging van symposia

http://www.fk.cvz.nl/

Toegang tot het farmacotherapeutisch kompas met alle medicijnen plus hun (bij)-werking

http://www.emaildokter.nl/

Contact met e-maildokter R. Mol

http://www.dokteronline.nl/

Medicijnen tegen depressie, slapeloosheid en overgewicht bestellen

http://www.vivici.nl/

Vanaf 1 oktober toegang tot een diagnostisch kennissysteem waarmee u een diagnose kunt stellen voor uw kwalen

Bron:

http://www.ad.nl/artikelen/Gezondheid/1095746588144.html

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!