Case study: hoe krijg ik mijn app in de top 10?
Wekelijks worden ruim 8.000 nieuwe apps ingediend in Apple’s App Store. Waar toprankings in Google veel verkeer naar je site kunnen leiden, zijn de toplijsten in de App Stores by far de belangrijkste bron voor app-downloads. Volgens een onderzoek van Nielsen geeft 63% van de smartphonegebruikers aan nieuwe apps te vinden in de App Store. De vraag is dan ook: hoe zorg ik voor een hoge notering in de appstore?
Op 4 juni lanceerden we bij Symbaloo apps voor iPhone en Android. Deze kwamen op de dag van lancering in de top 10 terecht, en op de eerste positie in de categorie productiviteit (na games de meest competitieve categorie). De lancering van een nieuwe app heeft voor de meeste nieuwssites anno 2012 weinig nieuwswaarde. Toch lukte het om ruim 30 artikelen op gerenommeerde sites als Nu.nl, iPhoneclub, Webwereld en zelfs The Next Web te krijgen. In dit artikel lees je 10 succesfactoren achter de lancering van de Symbaloo-app.
1. Steek veel effort in kwaliteit. En test!
De kwaliteit van wat je lanceert vormt altijd de kern van het succes. Als de eerste reacties van onafhankelijke testers niet enthousiast zijn, steek dan eerst tijd in het verbeteren in plaats van het vermarkten.
Omdat een app de grootste wens van Symbaloo-gebruikers bleek, hebben we vanaf de start gebruikers een actieve rol gegeven in de ontwikkeling. In no time meldden 2.000 Symbaloo-ers zich aan op de speciaal daarvoor opgezette mailinglijst. Deze groep dacht mee en gaf feedback aan de hand van de video’s die wij publiceerden.
Pas toen de laatste survey aantoonde dat de app voor iedereen een 8 of hoger scoorde, vonden we dat we klaar waren voor de lancering.
2. Zet een squeeze page op
De squeeze page is een speciaal voor de app opgezette (mini)site, en was het centrale punt van alle informatie rond de lancering van de app. Het opzetten van een squeeze page bleek een aantal voordelen te hebben.
-
Alle informatie op 1 plek.
-
Gebruikers eenvoudig kunnen informeren over de voortgang.
-
Mensen die zoeken in Google komen makkelijk bij de juiste info.
-
Via Analytics konden we nauwkeurig het effect van onze campagnes meten, wat anders lastiger was geweest.
-
Er was ruimte voor een speciale press kit voor de pers. Hierover hebben we veel complimenten gekregen.
3. Maak de app vindbaar (ASO)
Het vindbaar maken van een app in de App Store wordt ASO genoemd, oftewel App Store Optimization. Naast de naam is er ruimte voor keywords, maar je hebt slechts 100 karakters. De omschrijving zelf wordt niet geïndexeerd. Het is daarom aan te raden om niet alleen de naam voor de app te gebruiken, maar er ook je belangrijkste keywords in te verwerken. Zo hebben we bij Symbaloo gekozen voor “bookmark en deel je online favorieten”.
Een fijne tool om je keywords mee te bepalen is appcod.es. Het programma berekent op welke positie je terecht zult komen in de App Store. In combinatie met de Google Keyword-tool kun je je uitleven, al is het zoekgedrag in een App Store wel anders dan op het web.
4. Maak een introvideo
Symbaloo is een product dat je moet begrijpen, voor je het nut ervan inziet. Daarom is uitleg essentieel. Vandaar dat we ervoor gekozen hebben om veel energie te steken in een uitlegvideo. Dit helpt niet alleen bij de adoptie, maar is ook leuke content voor bloggers en nieuwssites. Die blijken erg graag videocontent bij hun artikel te zetten.
5. De “7-days-to-market” regel
Het exacte algoritme achter de rankings van de appstore geeft Apple niet vrij. Maar zeker is dat dit voor een groot deel gebaseerd is op het aantal downloads van de afgelopen 7 dagen. Hierbij tellen de meest recente dagen het zwaarst. Spreid je campagne daarom niet uit over meerdere weken, maar geef 1 week goed gas!
6. Countdown
Om maximale awareness onder de eigen gebruikersgroep te creëren, is er een '7 dagen countdown-actie' georganiseerd. Hierbij werden alle Symbaloo-gebruikers betrokken, om op de dag van de lancering zoveel mogelijk downloads te genereren (zie punt 5).
Elke dag werd via mail, social en de homepage een blokje verspreid, wat linkte naar achtergrondinformatie over de app. Wie alle zes de blokjes verzameld had, kreeg een plaatje te zien met de te winnen prijs. In totaal hebben ruim 1.000 Symbaloo-ers meegedaan met de actie. Via de mail, Facebook en Twitter kwamen vele reacties binnen.
7. Laat eigen gebruikers voor je werken
De groep die het meest belang heeft bij een Symbaloo-app zijn de huidige gebruikers (inmiddels ruim 1 miljoen). Van gebruikers zijn bij Symbaloo altijd al nieuwe gebruikers gekomen. Dit mechanisme wilden we in ons voordeel laten werken.
Allereerst wilden we huidige gebruikers als springplank gebruiken. Als zo’n 20% van onze mailinglijst de app zou downloaden, dan zouden we al een heel eind moeten komen in de App Stores. Naast de hierboven beschreven countdown, hebben we 10 dagen voor de lancering een aparte mail naar inactieve gebruikers gestuurd. Zo was ook deze groep klaar voor de lancering. Op de dag van de lancering zelf hebben we ’s ochtends vroeg een mailing verstuurd naar alle gebruikers, zodat ze wakker zouden worden met het goede nieuws.
Naast het stimuleren van downloads onder eigen gebruikers, hebben we zorgvuldig beta-testers gezocht. We wilden 'Symbaloo-ambassadeurs' opnieuw in staat stellen hun rol als influential waar te maken. Hier zaten geen Erwin Bloms, Naldens of Alexander Klöppings tussen, maar er rolden wel enkele blogposts en aardig wat tweets uit die de nodige buzz veroorzaakten. Naast de waardevolle feedback van een intelligente groep gebruikers, was dat ook qua exposure een prima resultaat.
8. De juiste PR-strategie
Een bedrijf dat een app lanceert is anno 2012 geen nieuws. Daarom hebben we ervoor gekozen om het in een groter plaatje te verpakken. En met succes: het persbericht is op ruim 30 sites geplaatst waaronder Webwereld, Elsevier, Algemeen Dagblad, Nu.nl, Frankwatching, Emerce, iPhoneclub en The Next Web. Persoonlijk opgebouwde relaties met journalisten hebben zeker bijgedragen, al garandeert dat geen plaatsing op zich. Wat ook goed uitpakte, was het benaderen van sites die al eerder over Symbaloo hebben geschreven.
9. In-app share functies
Enthousiaste gebruikers kunnen de link van de squeeze page vanuit de app direct tweeten, mailen of liken. De aantallen doen onder voor de overige inspanningen, maar we verwachten op lange termijn toch veel te blijven pakken dankzij deze ingebouwde functionaliteit.
10. Promotie via partners
Bij Symbaloo hebben we met diverse partners een crosspromotie afgesproken, waaronder oa Voetbalzone, Smulweb en Weeronline. Deze partijen hebben een blokje in de app gekregen in ruil voor mobiele bannerimpressies of opname in een mailing. Ook deze uitingen hebben we voor zover mogelijk laten plaatsvinden in de week van lancering in verband met de 7 dagen regel.
Wellicht gaat deze vorm van promotie niet voor alle apps op. Werk je met mobiele banners, dan kun je vrij eenvoudig een campagne voor een partner starten.
Wat we een volgende keer anders zouden doen
We zijn erg tevreden met het resultaat, maar zonder zelfkritiek komt de wereld stil te staan. We hebben een Android- en iPhone-app gelanceerd. Ondanks dat we dit aan hebben gegeven, verwachtten de gebruikers dat de apps ook geoptimaliseerd zouden zijn voor tablets. Dit hadden we misschien nog duidelijker moeten benadrukken om teleurstellingen met de bijbehorende ratings te voorkomen.
Daarnaast hadden we Getsatisfaction kunnen integreren om feedback te verzamelen, iets wat een Drawsome en Spotify erg mooi doen.
Hoi Sander,
Goed stuk! Ik was voornamelijk verrast over appcod.es, zeer goed om de naam van je app mee te kiezen en te zorgen dat je gevonden wordt in de app store.
Waar je de volgende keer ook aan kan denken is het gebruik van Google via het mobiele kanaal en meer richten op de functionaliteit van de app. Ik kan me voorstellen dat nu juist de bestaande gebruikers die ‘Symbaloo’ kennen de app hebben gedownload.
In de eerste week in de top 10 terecht betekent dat je in deze week zo’n 10.000 tot 15.000 downloads deed, denk ik. Dat is 1 a 2% van je huidige online base (inclusief niet actieve leden), ik ben benieuwd hoe de downloads per dag de aankomende maanden gaan voortzetten. Ik zou adviseren om continu bezig te blijven met vernieuwen, aanpassen en met de gebuikers in contact te blijven en wellicht bij een nieuwe release een nieuwe campagne te doen, vergeet dan het mobiele kanaal van Google niet.
Nogmaals, super leuke post en succes!
Groeten,
Humphrey Fredriksz
http://www.sharewire.net
Beste Sander,
Met mijn voorganger eens, zeker een goed stuk om te lezen. Ik ben oa. één van de testers geweest en vond de begeleiding/uitleg prima opgezet.Ik gebruik de app het meest op mijn iPad, dus ben één van de personen die hoopt op een optimalisatie 😉 al doet de app ook op de iPad prima zijn werk.
@Humphrey Thanks voor de complimenten. Je inschatting is aan de lage kant als het alleen om iOs gaat 😉
@Els iPad optimalisatie gaat eraan komen. Binnenkort een preview, mail Alex anders even
@Bart Ja, we hebben energie in SEO gestoken, al is Symbaloo niet het eenvoudigste product om goede keywords voor te vinden. We hebben geen betaalde ads laten draaien, wellicht kunnen we dat inderdaad doen bij een volgende update.
Hoi Sander,
erg interessant artikel om te lezen! Zeker de ASO (vindbaarheid) van je applicatie is van groot belang in de snel groeiende app store.
Ik vraag me echter af of dezelfde richtlijnen er ook voor kunnen zorgen een betaalde applicatie in de top 10 te krijgen (de Symbaloo app is gratis als ik me niet vergis). Je zal hier het publiek toch echt moeten overtuigen geld te spenderen van je applicatie natuurlijk.
Daarnaast zal er toch ook een verschil zijn tussen een volledig onbekende applicatie/concept en een applicatie die kan leunen op een bestaand platform dan wel user base?
Goed stuk. Leuk om je ‘weer’ te horen. 🙂
Nu nog even C# onder de knie krijgen xD
Beste Sander,
Wat een gave tips! Echter sluit ik mij volledig aan bij Vincent de Vos. Gister hebben wij namelijk een volledig nieuw (onbekend) platform gelanceerd in de Appstore, een betaalde applicatie voor de spelregels van 150 sporten en 120 spellen. Hoewel dit momenteel super relevant is en wij aan een groot aantal van de bovenstaande tips voldoen lijken de mensen enigszins terughoudend in het uitgeven van geld voor een App. Ik ben erg nieuwsgierig hoe jij hierover denkt.
Met vriendelijke groet,
Thijmen de Schipper
Vincent heeft zeker een punt; met Symbaloo hadden wij het voordeel van een grote eigen gebruikersgroep. Die heb je bij een nieuw product niet. Punt 6 en 7 werken daardoor minder krachtig, maar ik zou alsnog aanraden om daar effort in te steken. Uiteindelijk ben je altijd gebaad bij een community rond jouw product. Aandacht is het sleutelwoord, ook als er maar 15 gebruikers geïnvolveerd zijn.
Mijn tip voor jullie app (ik weet de titel niet dus kan `m niet testen) zou zijn om ook een gratis variant te lanceren als opstapje, waarin je een deel van de content gratis weggeeft. Kijk anders ook eens bij Appevent.com, die zetten je app 1 dag in de gratis store wat voor veel bekendheid kan zorgen. En tot slot zou je een adwords campagne in kunnen zetten, aangevuld met in-app advertising via diverse netwerken. Succes!
Dank voor je snelle reactie! Aandacht is essentieel bij de lancering van een nieuw platform. Gelukkig is Play it Right (titel van de app), ontwikkeld in samenwerking met een groot aantal partners die verantwoordelijk zijn voor de officiële spelregels. Zodoende zijn wij betrouwbaar maar verwachten wij ook een groot aantal mensen te kunnen bereiken. De samenwerking met NOC*NSF heeft er bijvoorbeeld voor gezorgd dat wij zowel in de Spits als in het AD Sportwereld terecht zijn gekomen. Toch hopen wij meer gebruik te kunnen maken van deze samenwerking en willen wij onze app in bulk aanbieden bij onze partners. Op deze manier kan onze partner een volledig spelregel-dienst leveren aan haar leden en bereiken wij het grote publiek. Heeft u hier al eerder over gehoord? Zo ja, wat is hierin mogelijk?
Mvg, Play it Right (www.playitright.com)
Hoi Sander,
Bedankt voor het heldere artikel! Mijn collega Flori en ik staan op het punt om de game app “Cat the Picture” te lanceren, dus we hebben al veel aan je tips gehad.
De app staat in de app store, we hebben een pers bericht (NL & Engelstalig), perslijsten, lijsten van review sites, een facebook pagina, een website en volgende week ook een promotiefilmpje.
Stel dat we de app op 18 december willen lanceren, op welk moment benaderen we dan de pers en de review sites?
Ik zou even googlen op “persbericht versturen” en gerelateerde termen voor tips op dat gebied. Er is veel geschreven over hoe je succesvol een persbericht schrijft en rondstuurt.
Wat bij mij goed heeft gewerkt: een relatie opbouwen met een aantal journalisten en die tijdig informeren. Kort en krachtig; maak ze het zo eenvoudig mogelijk.
Journalisten die ik nog niet ken maar wel relevant zijn stuur ik een week van tevoren een mail, waarin ik 2 zinnen het concept uitleg en vraag ze of ze meer willen weten. Krijg je weinig respons op, maar als je een klein weekje later alsnog het persbericht stuurt wil er soms nog wel een artikel uitkomen. Bellen werkt nog beter, maar is niet altijd mogelijk.
Succes!
buy tramadol cod next day delivery tramadol hcl 50 mg addiction – buy tramadol online usa cheap
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!