Business bloggers blinken uit in zouteloosheid

9 mei 2005, 16:55

Business blogs. Marco omschreef ze op MarketingFacts als “waar ??n of meerdere individuen hun persoonlijke visie geven op een bepaald vakgebied”.

Ik weet niet wat jullie vinden, maar dat persoonlijke zit er niet echt in, of wel? Het gemiddelde Nederlandse business blog is volledig inwisselbaar met zijn buurman. Men geeft zich over aan het copy-pasten van artikeltjes en constaterinkjes die anderen al tien keer hebben vermeld. Het is herhalen van wat anderen zeggen. Ik snap dat niet zo goed. Elke business blogger die ik ken, heeft een uitgesproken en interessante mening. Maar bekijk zijn of haar weblog, en je vind er niks van terug. Ja, in de reacties pas. Maar moet je daar het persoonlijke karakter van een weblog in zoeken?

Ik mis de eigen identiteit van business bloggers. Het heeft allemaal veel weg van de startpagina- en veilingsite-gekloon: er zijn een paar sites (startpagina, marktplaats etc) wat dat betreft grote bekendheid genieten en de rest is met de kruimels bezig. Daar is niets mis mee en dat mag natuurlijk allemaal, maar als je nou elke dag zoveel tijd en moeite steekt in je weblog, waarom zou je je dan niet onderscheiden? Waarom hetzelfde doen wat al die andere ook al doen terwijl je je eigen mening en opinie onder het kleed moffelt? Ik vind het zo zonde van alle potentie die er is en alle discussie die er zou kunnen zijn. Stop die krampachtige pseudo-journalistieke en laat zien waarom je het lezen waard bent!

In een van de eerste artikelen van mijn eigen weblog Anders nog iets? ga ik hier dieper op in: Nederlandse business blogs: kraak noch smaak

Op mijn blog zal ik me bezig houden met opinie en achtergrondartikelen. Ik blijf daarnaast, tot uw vreugde danwel diepe onsteltenis, gewoon doorbloggen op MarketingFacts. Hopelijk weer wat actiever dan in de afgelopen dagen.

Anders Floor
Ondernemer bij Dimmle

Categorie
Tags

14 Reacties

    Hans Mestrum

    Anders verrassend, anders persoonlijk, anders provocerend? In ieder geval met identiteit.


    9 mei 2005 om 18:46
    media

    Erik heeft wat mij betreft wel een heel goed punt. Hoeveel eigen meningen kan een lezer aan?

    Persoonlijk lees ik maar een beperkt aantal blogs waar de blogger zijn eigen mening ventileert. Van de Nederlandse blogs zijn dat o.a. frackers en venturo (en willicht binnenkort ook anders nog iets?). Ik ben eerlijk gezegd meer geinteresseerd in feitelijk nieuws dat is becommentariseerd door een blogger met kennis van zaken of waarvan meerdere lezers hun commentaar als reacties plaatsen. Frankwatching, experience en brickmeetsbyte zijn daar goede voorbeelden van.

    Albert, ik heb bewust de max. lengte van het commentaar op 3000 tekens gezet 😉


    9 mei 2005 om 19:38
    at

    Ik denk dat Copy & Paste uiteindelijk elke website om zeep helpt. Een gePaste eigen mening daar in tegen, mits onderbouwd, kan bezoekers aan je binden. Ik merk de laatste tijd dat ik steeds meer sneller blogzap wanneer iik mijn rondje maak of door RSS blader. Veel postings, daar heeft Michiel Frackers gelijk in, levert niet per definitie meer bezoek op. Integendeel, men lijkt blase te worden voor het volume. Voor weblogs geldt hetzelfde als voor tv programma’s veel bekijks zegt helemaal niets over kwaliteit.


    9 mei 2005 om 20:02
    at

    ff of topic (of misschien ook niet) hoe lang leeft marketingfacts in deze vorm nog? of streven de gewaardeerde MF loggers naar een community van marketing deskundigen met een persoonlijk weblog en zien zij MF als een portal?


    9 mei 2005 om 20:35
    media

    Albert, Marketingfacts is altijd al een portal (startpagina) geweest. Initieel voor mezelf en een handjevol collega’s, later ook voor klanten en bevriende collega-marketeers en nog later voor iedereen die geinteresseerd is in interactieve marketing. Het aardige is dat ook de groep bloggers in de tijd is meegeevalueerd en altijd een representatieve groep is geweest van het lezerspubliek. Sommigen hebben een eigen weblog, anderen niet.

    Over de toekomst van Marketingfacts wordt op dit moment hard nagedacht en ik hoop je daar binnenkort meer over te kunnen vertellen. Duidelijk is dat Marketingfacts niet slechts een online iniatief zal blijven. De (tot nog toe ad hoc) bijeenkomsten op gebied van zoekmachine marketing, online advertising en business blogs zijn daar een goed voorbeeld van evenals het in samenwerking met FrisIdee, Traffic4u en Falk gedragen 212 Amsterdam. Kom naar 212 Amsterdam (vanavond) of naar de eerstvolgende Businessblog meeting (23 juni) en je zult zien dat Marketingfacts inmiddels meer is dan alleen de site.


    10 mei 2005 om 04:14
    Hans Mestrum

    Als ik namens mezelf spreek dan vind ik het lastige van MF om een goede balans te vinden tussen je eigen site (hans on experience) en MF. Op Ik wil graag op beiden mijn eigen mening kwijt maar heb het gevoel als ik dat op MF doe, ik mijn eigen weblog te kort doe. MF zie ik inderdaad als een portal waar ik vooral nieuws kwijt kan of samenvattingen en verwijzingen naar mijn eigen postings. Ik denk dat daarom diepgang op MF moeilijker wordt/is voor schrijvers met een een weblog. Maar dat een dergelijke portal een functie heeft staat voor mij (en vooral de lezers) vast. Het zou interessant zijn te weten waarom al die lezers naar MF komen. Is het handig? Is het omdat er meer schrijvers zijn? Is het de frequetie van posting?

    Marco weet jij daar meer over?


    10 mei 2005 om 04:23
    at

    Marco in de reactie van Hans zit het antwoord al voor een deel. Als je MF als portal ziet dan zouden de schrijvers complementair moeten zijn vanuit een eigen specialsime. Ik zie MF nog steeds niet als een doorgeefluik naar de particperende blogs of personen. Men kijkt overwegend door het zelfde occulair. In mij optiek (een andere) zou MF een ma(e)gazine kunnen zijn met extensies naar seminairs en een geprint periodiek, wellicht zelfs een item op BNRadio en een verdieping in de achterliggende websites. Tot nu toe is het zeer gewaardeerd medium met een grote schare aanhangers maar met een relatief laag aaantal pageviews! (food for thoughts). Ik heb wel de indruk dat MF in de twee jaar dat ik het bezoek wat ontdaan is van spontaniteit en individualiteit. Iedereen schrijft toch een beetje in de zelfde Tone of Voice op, dat moet ik hem meegeven, Anders Floor na. Hij daagt ook op andere sites wat meer uit. Een beetje de digitale knuppel in het bloghok. Zo ook in deze discussie.


    10 mei 2005 om 05:37
    media

    Albert, dank voor je suggesties, neem ik zeker mee in mijn overwegingen over hoe verder met Marketingfacts. Op een aantal van je suggesties zit ik overigens al een tijdje te broeden maar heb domweg nog niet de tijd gehad om ze uit te werken.

    Ben je vanavond toevallig aanwezig bij 212 Amsterdam?

    Hans, wat is de reden dat jij naar Marketingfacts komt? Ik denk dat daar impliciet het antwoord ligt waarom ook anderen naar Marketingfacts komen. Actueel, gevarieerd en er is altijd wel een discussie dat boeit. Voor diepgaandere artikelen wordt verwezen maar in voorkomende gevallen zijn die ook hier te vinden. Omdat Marketingfacts dit al bijna 3 jaar op consequente wijze doet is het inmiddels een interessant archief voor studenten, consultants en marketeers. En dat allemaal voor niets! 😉


    10 mei 2005 om 05:51
    at

    @ Marco Yep.


    10 mei 2005 om 05:57
    Hans Mestrum

    @marco: waarom ik naar marketingfacts kom? Snel even scannen, soms een discussie volgen en inderdaad de archieffunctie. Ik ben het wel met Albert eens en heb je dat al eens gemeld dat ik het teveel een nieuwssite vindt worden. In discussies is er wel sprake is van spontaniteit en individualiteit. Maar het is waar je voor kiest. MF als portal naar nieuws, onderzoek e.d. heeft wel degelijk een functie. Ik ben trouwens benieuwd hoe Anders het nu gaat doen. Gaat hij zijn knuppel nu in zijn eigen hoenderhok gooien en niet op MF….Zoals je in zijn posting over de reden van het beginnen van een weblog gelegen is in het feit dat hij een uitvoerige en persoonlijke reactie plaatste op mijn weblog. Hij wil dat nu liever op zijn eigen weblog doen, dan op de mijne. Logisch.

    Anders heb je daar een idee over?


    10 mei 2005 om 06:36
    media

    @Hans: Marketingfacts is ook bedoeld als een portal of nieuwssite en minder als een persoonlijke weblog waar je uitsluitend mijn mening kunt lezen (alhoewel je die tussen de regels door wel degelijk kunt vinden). Ik zou het fantastisch vinden als alle marketeers een eigen weblog zouden hebben waar ze hun persoonlijke mening ventileren en waarbij gerelateerde blogs worden geaggregeerd via technorati, feedster or whatever (automatisch) of via weblogs als Marketingfacts (handmatig en voorzien van context en aanvullende links). Vooralsnog een utopie maar met inmiddels ruim 50 marketingblogs zijn we aardig op weg. En nogmaals, ik denk dat ze allemaal een functie vervullen in de nieuwsvoorziening. Al is het maar om een indicatie te krijgen van hoe belangrijk een bepaald onderwerp is. Immers, als iedereen er over schrijft op zijn weblog (als is het maar via copy & paste), dan zal het ook wel relevant zijn. Nu nog een RSS-reader die deze statistische informatie levert en mij alleen de eerste of meest relevante verwijzing geeft 😉


    10 mei 2005 om 06:48
    Hans Mestrum

    @marco: ja die RSS reader is eigenlijk nog handwerk. Ik las dat jij 1500 feeds doorneemt. Als we dat nu met zijn allen doen (en voor een del zal dat zo zijn) is dat een enorme waste of time en creatitviteit. Het gaat immers om wat je met die informatie doet. Maar eerst moeten we met zijn allen al die feeds doorploeteren (met de ‘hand’). Ik voorspel dat daar nog veel in te bereiken valt. Waarom lezen we met zijn allen (min of meer) dezelfde feeds? Leg van 10 RSS-gebruikers de feeds maar eens naast elkaar en je zult veel overlap vinden. Dat is jammer. Natuurlijk zijn er al allerlei watches e.d. zoals blogpulse en watchlist van technoratie of pubsub maar dan nog. Een interessante denkexercitie is om te bedenken hoe we de redundantie eruit kunnen halen (als dat al kan). Gebruikers zullen in ieder geval mechanismes gaan ontwikkelen om met RSS feeds om te gaan of ze gaan steeds minder met meer doen. Overkill/load dus. Dat is een potentieel gevaar. Dus ik ben het helemaal met je eens dat er een RSS reader moet komen die meer doet dan alleen maar feeds aan biedt.


    10 mei 2005 om 07:05
    at

    Hans/Marco “Curiosity kills the cat but satisfaction brings it back”. RSS in deze vorm veroorzaakt desinteresse en heeft het zelfde effect als straks honderden digitale kanalen op tv. Onderwerpen en content worden gerubriceert op categorie en het grote aanbod bepaald straks met steeeds minder selctiviteit het onderwerp. RSS wordt voorbij gestreeft door ‘personal navigators’ die je geprofilleeerde informatie aanleveren door middel van content agents. Trefwoorden, referentiekaders maar ook afbeeldingen en de hoeveelheid traffic langs het onderwerp worden continue gemonitort. Een selectief systeem dat RSS direct een schot hagel maakt en de Googles van deze wereld verder incubeert in het professioneel gereedschap van de informatiebehoeftige webbezoeker.


    10 mei 2005 om 07:42
    Paul

    krijg een beetje het Chefren gevoel 🙂


    10 mei 2005 om 13:16

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!