Boekrecensie: De Guerrillamarketingrevolutie
Van noodgreep naar noodzaak
Jay Conrad Levinson bedacht ‘guerrillamarketing’ in 1983 voor kleine ondernemers die kosten-efficiënt media wilden inzetten. Cor Hospes bedankt hem aan het begin van zijn boek vriendelijk voor de term, maar gaat zelf veel verder dan Levinson ooit had kunnen bedenken. Want guerrillamarketing hoeft niet per se goedkoop te zijn, en ook grote bedrijven kunnen er gebruik van maken. Doen ze dat?
In de praktijk willen veel bedrijven wel out of the box, maar dan liefst uit dezelfde box die voor een ander bedrijf zo goed werkte. Guerrillamarketing komt vaak nog neer op stunts die snel publiciteit genereren in oude media.
Opvlammen
Hospes omschrijft tien guerrillamarketingstrategieën. In volgorde van impact: Opvallen (op welke relevante manier ook), Oppikken (inhaken op de actualiteit), Opfleuren (openbare kunst bijvoorbeeld, liefst interactief), Opleuken (laat mensen meedoen), Opkloppen (een hoax creëert buzz), Opfokken (je concurrent een poepie laten ruiken), Oplossen (brand utility), Opleiden (educatieve acties), Openstellen (laat mensen meedoen met je actie) en Opvlammen (ráák mensen met je actie). De strategieën en de uitwerking ervan komen uitgebreid – en soms genadeloos – aan bod en monden uit in het Guerrillamarketingmanifest.
Het is al met al een dik boek geworden, en het is zo inspirerend dat je er af en toe kortademig van wordt. De prettige toon, prachtige vormgeving en de aansprekende cases vervolmaken het. Het is dus helemaal niet erg dat dit een dik boek is, fijn juist.
Cor Hospes
Uitgeverij Haystack, 2012
335 pagina’s