• Mobile
    wordt gesponsord door

Bluetooth marketing: mag dat?

Bluetooth marketing: mag dat?

Nokia gaat in opvolging van merken als Volvo en EMI starten met een marketingcampagne via bluetooth. Deze manier van campagne voeren is zeer omstreden omdat het hetzelfde is als spam via e-mail. Consumenten wordt namelijk ongevraagd een bericht gestuurd om zo verdere reclame te sturen, terwijl consumenten hier eerst toestemming voor moeten geven aldus NMA (via: Emerce Mobile).


Delen

0
0


Er zijn 14 reacties op dit artikel

  • Bluetooth marketing is absoluut in opkomst. Wij zijn als promotiebureau de afgelopen maand meerdere keren benaderd om promotieteams te leveren bij apparatuur die bluetooth content uitstraalt.

    Doordat het promotieteam de consumenten eerst vertelt over de content die ze eventueel aangeboden kunnen krijgen, ontstaat een soort opt-in situatie. Het promotieteam heeft hierbij tevens de mogelijkheid om de consument een uitleg te geven over de werking van bluetooth.

    geplaatst op
  • ben ik raar als ik zeg dat ik bluetooth eigenljk altijd uit heb staan?

    geplaatst op
  • Nee hoor, ik heb 'm ook bijna altijd uit. Alleen als ik TomTom gebruik zet ik 'm aan omdat mijn GPS via bluetooth werkt. Heb wel eens in een kroeg het ding aan gezet om te kijken of er een andere bluetoother in de buurt was. Noppes dus...

    Heeft iemand hier uberhaupt wel eens via bluetooth contacten gelegd, info binnengehaald or whatever? Ben eigenlijk wel benieuwd.

    geplaatst op
  • Ik heb het ook altijd uitstaan. Zeker sinds ik een verhaal van een geek-vriend hoorde: Die had in de Spuistraat in Amsterdam een antenne uit zijn raam hangen en trok van alle voorbijgangers die hun telefoon niet afgesloten hadden, de sms'jes naar zijn pc. So much for privacy zeg maar...

    Overigens vind ik het ook niet lekker werken qua installatie, maar da's miscchien persoonlijk.

    geplaatst op
  • Misschien een gekke vraag: Bluecasting is toch ontwikkeld door een Engels bedrijf (http://www.bluecasting.com)? Dat idee en techniek mag je toch niet zomaar gebruiken/jatten? Ik neem aan dat het idee en de techniek vastgelegd is. Mochten jullie een soortgelijk product kennen dat in Nederland verkrijgbaar is, dan hoor ik dit graag..

    geplaatst op
  • Twee Nederlandse bedrijven, Inspiro en Blink, beginnen op korte termijn met het aanbieden van advertenties via Bluetooth aan mobiele telefoons. Een groot telefoniebedrijf - Blink wil de naam nog niet noemen - gaat de technologie introduceren in zijn eigen winkels. Inspiro is nog bezig met proeven en hoopt begin volgend jaar live te gaan.

    geplaatst op
  • Wij hebben nu deze week tijdens Zilverrail 25.000 jongeren in contact
    gebracht met een nieuw medium. Bluetoothreclame.nl maakt het mogelijk om een
    commercial van bluetoothdate te ontvangen. Dit filmpje kan alleen ontvangen
    worden als mensen dit accepteren en ze ontvangen het maar een keer.

    Wij versturen alleen reclame als mensen dat echt willen. Het werkt dus nog
    beter als de Ja/Nee sticker op de brievenbus. De jongeren tijdens zilverrail
    reageren allemaal erg enthousiast, het is een nieuwe manier van reclame
    ontvangen op een leuke manier.

    Er staat ook veel informatie op de site van www.bluetoothreclame.nl als je
    ziet hebben we al grote projecten gedaan in Duitsland en Frankrijk.

    geplaatst op
  • Iedereen zal hier zijn mening over hebben, daarom is het belangrijk te werken aan opt-in concepten waarbij content functioneel is.
    In onze ervaring is het nog niet veel voorgekomen dat mensen ongevraagd berichten ontvingen.
    Door de hardware aan te passen aan te situatie is het hedendaags mogelijk bluetooth marketing in te zetten zonder dat het over komt als SPAM.
    Meer informatie over eerlijke bluetooth concepten vindt je op http://www.onesixty.nl

    geplaatst op
  • Grappig dat ik dit artikel tegenkom in het archief.

    Er is in drie jaar een hoop veranderd op het gebied van bluetooth marketing. Inmiddels zijn er tal van interessante cases. Van SPAM is al lang geen sprake meer. Ontvangers van een bluetooth marketing boodschap geven namelijk vooraf toestemming als ze de uitnodiging accepteren.

    Volgens mij is bluetooth marketing inmiddels een volwaardig medium in de catergorie mobile marketing.

    geplaatst op
  • Op zich een mooi systeem wat je heel makkelijk op kunt zetten.

    Via http://www.textblue.co.uk/?page=bluetooth_products_software

    kan je een eenvoudig maar goed werkend progje kopen.
    Ik gebruik het zelf in mijn winkel, krijg erg leuke reacties.
    Wel mis ik in de hele materie een duidelijke wettelijke uitspraak.
    De tweede kamer zegt dat Bluetoothmarketing valt onder de wet oneerlijke handelspraktijken...
    De opta en de consumentenautoriteit doen geen uitspraak.

    geplaatst op
  • @Johan

    Ondanks dat ik geen jurist ben, hierbij mijn persoonlijke mening.

    De Wet Oneerlijke Handelspraktijken bevat op hoofdlijn de volgende inhoud: "Door de nieuwe wet worden consumenten volgens Heemskerk beter beschermd tegen verboden handelspraktijken zoals het hanteren van een keurmerk waar men niet aan voldoet of agressieve verkoop aan de deur of via de telefoon." Deze uitspraak is op 23 september 2008 door de Eerste Kamer aanvaard.

    Zie meer info op: http://www.consumentenautoriteit.nl/Actueel/Nieuwsberichten/Nieuwsbericht_24_september_2008_Wetsvoorstel_Implementatie_Richtlijn_oneerlijke_handelspraktijken_aangenomen

    Aangezien Bluetooth Marketing niet direct aanzet tot verkopen, maar als promotie-middel lijkt deze wet niet van toepassing op Bluetooth Marketing. Bovendien wordt Bluetooth Marketing niet expliciet genoemd.

    Een belangrijke paragraaf uit een notitie van De Voorzitter van de Tweede Kamer der
    Staten-Generaal van 19 november 2007 is: "OPTA kan op grond van de Telecommunicatiewet optreden tegen het verzenden aan een abonnee van ongevraagde reclame door middel van email en SMS." Bluetooth Marketing is m.i. niet ongevraagd, omdat er voor het daadwerkelijk versturen van de boodschap toestemming wordt gevraagd aan de eigenaar van de mobiele telefoon voor het ontvangen van een Bleutooth reclame boodschap
    Deze notitie is te vinden op http://www.ez.nl/dsresource?objectid=154113&type=PDF.

    geplaatst op
  • We, at Alterwave have scored several hundredth downloads and more that 2,000,000 unique phones were detected during our 2008 campaigns.
    Bluetooth is becoming some sort of mass media, used by prestigeous customers like Coca-Cola, LG Electronics, MasterCard and many others.
    We can send dynamic content, like unique coupons, and of course video, java applications.
    We observe that famous customers are going for quality products, as opposed to free products which are not reliable or not giving sufficient capacity or speed, and which are damaging their brand image.

    geplaatst op
  • Unicast from BlueAd provides a software and hardware bundle for Windows XP and Vista users to utilize existing equipment to take advantage of the potential of Bluetooth Marketing.

    Our software has been sucessfull for all our clients, we work with a range of different clients which you can see here.

    For more information our site is: Proximity Marketing | Bluetooth Marketing

    geplaatst op
  • Toen ik vorig jaar op dancevalley was hadden ze ook een bleutooth paal om een gratis plattegrond te downloaden.
    dat werkte perfect. dus er wordt niet alleen maar vervelende reclame verstuurd via bt

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.