Blogview: Volkskrantblog
Regelmatig wordt me gevraagd naar voorbeelden van succesvolle weblogs in Nederland. En alhoewel de grote bedrijven het vooralsnog laten afweten, zijn er inmiddels tal van kleine ondernemers en ondernemingen die hebben laten zien wat weblogs kunnen betekenen in hun bedrijfsvoering. In de komende periode zal ik op Marketingfacts een aantal van deze voorbeelden de revue laten passeren.
Deze week aandacht voor de mensen achter een aantal Nederlandse weblognetwerken. Vandaag een interview met Geert-Jan Bogaerts, chef internetredactie van de Volkskrant en een van de drijvende krachten achter de Volkskrantblog.
Wanneer zijn jullie begonnen met de Volkskrantblog?
Het eerste idee ontstond vorig jaar november toen ik op een congres in de VS (van de ONA, de Online News Association) was. We zijn begonnen met de bouw in april. Testen vanaf juli, in september zijn we live gegaan.
Hoe zijn jullie op het idee van een weblognetwerk gekomen?
Twee factoren: we waren tevreden met de multimediale ontwikkeling van onze site, maar veel minder met de interactieve kant ervan. We vonden dat we onze bezoekers te weinig de gelegenheid gaven om hun zegje te doen. Tweede reden: de versterking van de band tussen de Volkskrant en haar lezers/sitebezoekers. Die laat te wensen over, zoals dat bij bijna elke traditionele uitgeverij een probleem is. Daarbij trok ook het idee mij wel aan van een brede gemeenschap van webloggers die in ieder geval hun keuze voor de Volkskrant (ten positieve of ten negatieve) gemeen hebben. Wellicht is er met zo’n gemeenschap ook later nog wat te doen.
Wat is jullie doelstelling met de Volkskrantblog?
Een groot experiment om te zien of weblogs een instrument zijn om de kloof tussen journalisten en hun lezers te overbruggen. En om te zien of de krant en het merk schade zouden lijden door de open instelling van die weblogs, dan wel er profijt van zou trekken.
Wat heeft het jullie tot nu toe opgeleverd?
Veel werk! Toch ook wel een hoop lol. Een paar zorgen. Een enkele querulant. Mooie postings. Een beetje geld (maar omgerekend naar het aantal uren een bedrag waarvoor je niemand aan het werk zou durven/kunnen zetten). Twee rubrieken in de papieren krant.
Wat zijn volgens jou de belangrijkste succesfactoren?
1. De kwaliteit van de bijdragen
2. De relatie tussen weblog, internetsite en papieren krant
3. Het moet technisch kloppen
Waar staat Volkskrantblog over een jaar?
Dan moet het zich technisch en inhoudelijk wel duidelijk verder hebben ontwikkeld dan nu. Er moet nieuwe functionaliteit worden ingebouwd. Het waarderingssysteem draait vermoedelijk beter naarmate er meer bezoek komt. En dus moeten we meer bezoek krijgen (we zitten nu op plm een miljoen pageviews per maand).
Geert-Jan heel veel succes met de Volkskrantblog. En alhoewel ik de laatste tijd wat minder aktief ben op de Volkskrantblog, volg ik jullie experiment met meer dan gemiddelde belangstelling!
Suggesties voor deze reeks van succesvolle zakelijke weblogs zijn uiteraard altijd welkom. Stuur een email naar [email]info@marketingfacts.nl[/email] of plaats hieronder een reactie.
Het waarderingssysteem is verleden week afgeschaft.
Ik las zojuist elders dat er inmiddels (na 28 dagen) 1400 Volkskrantblogs zijn aangemaakt. De krant was al blij geweest met 1000 blogs rond kerst. Men spreekt dus ook in aantallen van een succes. Hoeveel van die 1400 blogs nu nog geregeld worden bijgehouden vermeldde het bericht overigens niet. Binnenkort maar eens een eigen empirisch onderzoekje aan wagen.
Jacobien, interview is deze week gehouden dus ik neem aan dat Geert-Jan bedoelt dat deze in de toekomst beter zal zijn dan het tot nog toe was.
DP, dank voor de update. Weet je nog waar je dit hebt gelezen?
Vooral de rubriek Nieuwspraak (onder Media) vind ik erg geslaagd. Logisch natuurlijk als je tekstschrijver bent…
Jacobien, heb zojuist een reactie van Geert-Jan gekregen over het waarderingssysteem:
Het waarderingssysteem zoals in eerste instantie bestond (punten tussen 1 en 10) is inderdaad afgeschaft, na een maand ervaring hiermee en mede op verzoek van veel webloggers. Het is vervangen door:
1. een systeem van ‘aanbevelingen’, waarbij afzonderlijke bijdragen door bezoekers worden aanbevolen voor een plek op de voorpagina; hoe meer aanbevelingen, hoe hoger je komt; en de bovenste drie worden ook getoond op onze nieuwssite (volkskrant.nl).
2. een systeem van ‘favorieten’; bezoekers kunnen weblogs op een eigen ‘keuzelijst’ zetten. De blogs die op de meeste keuzelijsten staan, worden ook geordend op de voorpagina.
Hoe dan ook, elk waarderingssysteem dat is gebaseerd op gebruikersinput werkt beter naarmate er meer bezoek komt en er meer gebruik van wordt gemaakt.
Klinkt als: we zijn ermee begonnen omdat anderen dat ook doen. Wat is nu precies het doel? De kloof tussen journalist en lezer dichten? Grapje zeker. Ten eerste moet die kloof er altijd zijn (dat is nou net het verschil tusen vakman en leek), ten tweede dicht je die niet door malloten hun mening te kunnen laten spuien. Valt me tegen dus, dit verhaal. En Marco: je had wat mij betreft over het doel wel door mogen vragen. Visie? Toekomstbeld? Je zou toch verwachten dat als zo’n groot concern zoiets opzet en iets meer achter zit dan een eindeloze verzameling saaie en minder saaie weblogs. Daar waren er toch al miljoenen van?
Het systeem van aanbevelingen mag dan wel ergens op lijken (maar waarop?) het lijkt me desalniettemin geen bijdrage aan het merk Volkskrant. Daar hadden ze in een paar maanden toch wel iets beters voor kunnen bedenken…
Eerst doen, dan denken. O nee, ‘experimenteren’ heet dat tegenwoordig.
Goede suggestie René, zal eens kijken of ik een vervolg kan geven aan deze reeks. Op dit moment heb ik aan alle bloggers dezelfde vragen gesteld.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!