Blogview: Blik op de beurs

1 november 2005, 06:27

Blik op de beursRegelmatig wordt me gevraagd naar voorbeelden van succesvolle weblogs in Nederland. En alhoewel de grote bedrijven het vooralsnog laten afweten, zijn er inmiddels tal van kleine ondernemers en ondernemingen die hebben laten zien wat weblogs kunnen betekenen in hun bedrijfsvoering. In de komende periode zal ik op Marketingfacts een aantal van deze voorbeelden de revue laten passeren.

Vandaag aandacht voor Hans Jager, lange termijn belegger, olie watcher en oprichter van Blikopdebeurs.com. Samen met een aantal medebeleggers volgt Hans de laatste ontwikkelingen op financi?le markten. Blikopdebeurs.com is, zoals ik al eerder aangaf, een van de meest complete Nederlandse weblogs voor beleggers (nu ook met RSS-feed).

Wanneer ben je begonnen met Blikopdebeurs.com?

Ik ben in 1999 met Blikopdebeurs.com begonnen om een serieus platform voor particuliere beleggers te bieden met nieuws en opinie over beurs, economie en beleggen. Directe aanleiding was ontevredenheid over niveau en omgangsvormen op grote fora als Eurobench en IEX. Een aantal gelijkgestemde forumdeelnemers zijn mij gevolgd en vergelijkbare initiatieven hebben het niet volgehouden. Zo is langzaam het balletje gaan rollen.

Hoe ben je op het idee van een weblog gekomen?

In 2002 zijn we de meest recente content bovenaan de site gaan plaatsen naar Amerikaans model. Bezoekers konden vervolgens doorklikken naar het betreffende onderwerp op ons forum. Het weblog model is daarna eigenlijk vanzelf ontstaan omdat snel duidelijk werd dat op die manier bezoekers optimaal kunnen reageren en discusseren. Achteraf is het leuk om te constateren dat we Nederlands eerste blog voor beleggers waren.

Wat was je doelstelling?

De primaire doelstelling was een kwaliteitsproduct neer te zetten en naamsbekendheid te verwerven. Vooral die combinatie is niet de makkelijkste weg gebleken. Voor een succesvol weblog en forum is volume nodig en als particuliere site hadden we geen marketingbudget voorhanden. “Two steps forward, one step back” is het verhaal van de eerste jaren.

Wat heeft het je tot nu toe opgeleverd?

Blikopdebeurs.com heeft in zes jaar tijd een naam opgebouwd als een betrouwbare site met opinie en achtergrondinformatie voor de serieuze priv? belegger. Er zijn nu zes bloggers actief en veel van onze bezoekers komen dagelijks terug. Onze content krijgt ook steeds meer aandacht in de media. Sinds kort werken we samen met Ilse Media. Wij geven op NU.nl dagelijks commentaar op het economische nieuws, een belangrijke nieuwe fase voor de site en een uitdaging om constante kwaliteit te blijven bieden. Een mooie win-win situatie welke voor een flinke toename van bezoekers zorgt die direct meedoen aan de discussies.

Samenwerking Blikopdebeurs.com en NU.nl

Wat zijn volgens jou de belangrijkste succesfactoren?

Durven vasthouden aan je visie en strategie in combinatie met passie, enthousiasme en nieuwsgierigheid. En de ‘drive’ om door te gaan waar anderen ophouden.

Waar staat Blikopdebeurs.com over een jaar?

Ik verwacht een snel toenemende integratie van media activiteiten waarin weblogs een steeds prominentere plaats zullen innemen. Bijvoorbeeld via portals voor specifieke doelgroepen met nieuws, opinie en content van lezers. De samenwerking met NU.nl en Ilse Media is een succesvol initiatief dat nog verder uitgebouwd kan worden. Wat Blikopdebeurs.com betreft, wij streven naar een stevige top 10 positie binnen de Nederlandse financi?le websites.

Hans (en medebloggers van Blikopdebeurs.com), heel veel succes en ik ben benieuwd hoe de samenwerking met NU.nl zich verder ontwikkeld!

Suggesties voor deze reeks van succesvolle zakelijke weblogs zijn uiteraard altijd welkom. Stuur een email naar [email]info@marketingfacts.nl[/email] of plaats hieronder een reactie.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!